16.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 520d A Touring – perä kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n Touring-perinteet kukoistavat uudessa 5-sarjassa: määrän sijaan tavaratilassa panostetaan laatuun. Hyvää: ergonomia, viimeistelty tavaratila, iDrive. Huonoa: ohjaus, mukautuvan iskunvaimennuksen nypytys vauhdissa. Vuosituhannen alussa baijerissa pyörineen muotoilumellakan jälkeen BMW on keskittynyt rauhalliseen hiomiseen. Uuden viitossarjan Touring-farmari pitäytyy jatkumossa – aivan kuin vuonna 2010 esitelty edellinen 5-sarjan Touring olisi piirretty uudelleen nykytrendien mukaisesti.Ulkomitatkin ovat lähes ennallaan, suurin muutos on 36 millin venähdys pituudessa. Akseliväli on venynyt vain 7 milliä, eikä tavaratilakaan ole kasvanut kuin kymmenellä litralla 570 litraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBaijerilainen painonvartijaMuutoksen mittaamiseen tarvitaan vaaka. Uutuus on mallista riippuen satakunta kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Etulokasuojat ja korin luukut ovat alumiinia. Jo pelkkä takaluukku säästää 4,5 kiloa, ja samasta materiaalista valmistettu apurunko keventää kokonaisuutta 11 kiloa.Ajettavuutta ja taloudellisuutta tukevan kevytrakennetekniikan lisäksi hiilidioksidigrammoja jahdataan aerodynaamiikalla. Farmarikorin pysty perä ei aivan mahdollista sedanin virtaviivaisuutta (Cd 0,22), Touring tulee toimeen 0,27:llä.Valmistaja kertoo panostaneensa aeroakustiikkaan, eli tuttavallisemmin tuulensuhinoihin. Suomessa hallitseva rengasmelu peittää alleen hienon työn, mutta Saksan autobahnoille suuntautuvilla lomamatkoilla voi nauttia rahoittavasta hiljaisuudesta ainakin 180 kilometriin tunnissa asti.Tavaratilan laatu, ei märääTavaratilassa miellyttää valmistajan panostus yksityiskohtiin. Takaistuimet taittuvat sähköisesti alas 60:40-suhteessa, ja keskimmäisen istuimen voi kumota erikseen suureksi suksiluukuksi. Valitettavasti istuimet eivät kaadu vaakatasoon, joten 1700 litraan laajennetun tavaratilan lattiasta ei saa tasaista. BMW kertoo kuormattavuuden kasvaneen 120 kilolla mallista riippuen 720–730 kilogrammaan –tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste. Takaistuimen selkänojan voi kallistaa pystympään, jolloin tavaratilaan saadaan lisälitroja viisipaikkaisuudesta tinkimättä. Välipohjan löytyy tilava lokero ensiapulaukulle ja muille varusteille. Lisäksi tavaratilan takareunasta löytyy luukku, jonne tavaratilan näköverhon ja suojaverkon rullat voi sijoittaa suurten esineiden kuljetuksen ajaksi.Ja toki BMW Touring -perinteiden mukaisesti takaluukun lasi on edelleen avattavissa erikseen.Vaivaton, mutta innoton ajettavuusKoeajettu 520d riittää vaivattomaan etenemiseen, eivätkä nelosdieselin elämöinnit kantaudu ohjaamoon kuin täydellä kuormalla. Kauneusvirheenä BMW:täkin vaivaa taipumus vedättää ylisuurella vaihteella, jolloin moottorin värinät kantautuvat matkustamoon asti. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille.Ajettavuuteen tosin voi vaikuttaa huippulaajalla varustevalikoimalla. Perusalustaa tarjotaan tavallisena tai 10 milliä madallettuna M Sportina, mutta koeajoautot oli varusteltu mukautuvalla iskunvaimennuksella, joka korvaa myös M Sport -alustan. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa neliveto ei rajoita alustavaihtoehtoja, ja voipa täysivetoiseen valita myös Integral Active Steering -nelipyöräohjauksen tai Adaptive Drive -paketin aktiivisen kallistuksenvaimennuksen.Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä 530d-mallin kotimaan koeajossa havaittu näennäisurheilullinen nypytys. Farmariperinteiden lisäksi BMW:n toivoisi muistelevan myös takavuosien alustaosaamistaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 520d A Touring Hinta alkaen 54 999 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 1114 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 570 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen