13.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo 2.0 Hybrid – sinusta on tullut keski-ikäinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo, olet kaikin puolin kelpo auto, mutta voisit pitää vähän enemmän ääntä itsestäsi. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, tilat ihmisille. Huonoa: Tavaratila, mittaristo. Voi Mondeo, sinusta on tullut keski-ikäinen. Vuodet ovat jättäneet vartaloosi hieman ylimääräistä, etkä ole enää aivan yhtä haluttava kuin nuoruusvuosinasi. Uusin teknologia kummastuttaa. Et ole aivan yhtä sujut kaikkien toimintojen kanssa kuin uudet mallit, vaikka oletkin seurannut aikaasi ja hankkinut kaikki muodikkaat ominaisuudet. Olet jopa mukana hybridiaallossa, vaikka tavaratilan rampauttava akku onkin elegantti kuin kännykkäkotelo vyöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemus näkyyVarttuneen kuoresi alla paistaa kuitenkin kokemus. Vuosikymmeniä sitten hankitut kyvyt ajettavuudessa ovat yhä tallella: ohjauksesi on kirkas ja luonnollinen, alustasi mukava ja äänieristys miellyttävä. Jos sinua yllyttää, kykenet yhä suoriutumaan yli luokkasi odotusten.Hybridiakustoa ei tarvitse etsiä tavaratilan pohjan alta – rakenteen viemän tilan huomaa tutkimattakin.Hybridinä edustat ikäluokkasi perinteisintä korimallia, neliovista sedania. Sellaisen saa myös Vignale-veljeesi, joka kovasti yrittää matkia jalosukuisempia kilpakumppaneitasi. Koko katraasta löytyy myös viistoperä ja farmari, kuten ikäluokallasi on pitkään ollut tapana. Nuoret katumaasturit pitävät sinua vanhanaikaisena, mutta iän tuomaa viisautta ne eivät ymmärrä. Tarjoat erinomaiset tilat neljälle, ja takaistuimella saa miellyttävän asennon ja mainion reisituen.Korimallien ansiosta et ole tarpeettoman korkea. Se auttaa taloudellisuutta, vaikka se ei ehkä moderneissa testeissä näykään. Piheys auttaa väistämään verokarhun suurta kouraa: koska virallisesti päästelet hiilidioksidia vain 89 grammaa kilometrillä, kohtelee autovero sinua hellästi. Sen pitäisi tarkoittaa 3,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta talvisella moottoritiellä sinulle maistuu kuutisen litraa samalla matkalla. Tuloksesi ei ole mullistava, mutta suoriudut ihan hyvin 187-hevosvoiman huipputehosi huomioiden. Käytännön suorituskykysi riittää vaivattomaan etenemiseen, vaikka CVT-automaattivaihteistosi takia viralliset suorituskykylupaukset jäävätkin vähän vaisuksi.Arjen harmauttaViime vuonna kävit kaupaksi 1 325 kertaa. Sijoituit tilastoissa suoraan BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-luokan kaltaisten arvomallien väliin. Se on ihan hyvä suoritus, vaikka edullisempana voisit olla paljon korkeammallakin – hieman nousukkaampaa Passat-kilpailijaasi myytiin 2 558 kappaletta.Monet perinteisistä ominaisuuksistasi riittäisivätkin mainiosti haastamaan edellä mainitut merkit, mutta annat hurjan paljon tasoitusta pienissä yksityiskohdissa: sinusta kiinnostunut asiakas saattaa häkeltyä monimutkaiseen mittaristoosi (video lopussa) ja kyllästyä pelkistetyn näköiseen, mutta kuoren alla yllättävän toimivaan Sync3-tietoviihdejärjestelmääsi viemättä sinua edes koeajolle. Joitakin voi haitata myös yllättävän äänekäs ilmanvaihtosi.Sisusta on kehittynyt vuosien varrella, vaikka varsinaista kasvojenkohotusta neljännen sukupolven Mondeolle ei ole suotu.Eniten kuitenkin annat tasoitusta imagossasi. Olet keskittynyt olemaan hiljaisen lahjakas. Se ei oikein toimi aikakaudella, jossa yleisö haluaa sinun huutavan kovaan ääneen miten paras olet kaikessa! Eikä haittaa, vaikka se äänekäs huutaminen tapahtuisikin todellisen kompetenssisi kustannuksella. Ajat ovat karuja kaltaisellesi perinteiselle tunnolliselle työntekijälle.Ehkä sinun olisi pitänyt ottaa oppia historiasta. Olisit voinut kiillottaa imagoasi, kuten Sierra-setäsi muinoin teki valtavaan siipeen puetulla Cosworthillaan. Se oli hienoa aikaa se! Onneksi pikkusisaresi Focus on ollut avarakatseisempi, hän on hankkinut paljon lisää näkyvyyttä mainiolla RS:llään. Sinäkin joskus irrottelit, mutta liian harva meistä muistaa ylistetyt ST-mallisi.Takaistuimen pitkä istuinosa ja alas laskettu lattia takaavat erinomaisen reisituen, joka monissa uusimmissa autoissa jää heikoksi.Sinussa on yhä potentiaaliaToivomme sydämemme pohjasta, että kiertävät huhut varhaiseläkkeestäsi ovat vahvasti liioiteltuja. Et ehkä ole hybridinä ihan parhaimmillasi, mutta kokonaisuutena olet silti erittäin pidetty jäsen luokassasi.Hiljaista osaamista arvostetaan, mutta aivan liian usein se huomataan vasta, kun tekijä on siirtynyt eläkkeelle. Toivottavasti löydät tulevina vuosina monta uutta kotia, jotta pääsemme nauttimaan kyvyistäsi ainakin vielä yhden sukupolven verran. https://youtu.be/gDz3Lk7LOrg Teksti ja video: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Ford Mondeo 2.0 Hybrid Hinta alkaen 34 814 € Moottori Bensiinimoottori 1999 cm³, 4 sylinteriä, CVT-automaattivaihteisto, etuveto Teho 138 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 87 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”