13.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo 2.0 Hybrid – sinusta on tullut keski-ikäinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo, olet kaikin puolin kelpo auto, mutta voisit pitää vähän enemmän ääntä itsestäsi. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, tilat ihmisille. Huonoa: Tavaratila, mittaristo. Voi Mondeo, sinusta on tullut keski-ikäinen. Vuodet ovat jättäneet vartaloosi hieman ylimääräistä, etkä ole enää aivan yhtä haluttava kuin nuoruusvuosinasi. Uusin teknologia kummastuttaa. Et ole aivan yhtä sujut kaikkien toimintojen kanssa kuin uudet mallit, vaikka oletkin seurannut aikaasi ja hankkinut kaikki muodikkaat ominaisuudet. Olet jopa mukana hybridiaallossa, vaikka tavaratilan rampauttava akku onkin elegantti kuin kännykkäkotelo vyöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemus näkyyVarttuneen kuoresi alla paistaa kuitenkin kokemus. Vuosikymmeniä sitten hankitut kyvyt ajettavuudessa ovat yhä tallella: ohjauksesi on kirkas ja luonnollinen, alustasi mukava ja äänieristys miellyttävä. Jos sinua yllyttää, kykenet yhä suoriutumaan yli luokkasi odotusten.Hybridiakustoa ei tarvitse etsiä tavaratilan pohjan alta – rakenteen viemän tilan huomaa tutkimattakin.Hybridinä edustat ikäluokkasi perinteisintä korimallia, neliovista sedania. Sellaisen saa myös Vignale-veljeesi, joka kovasti yrittää matkia jalosukuisempia kilpakumppaneitasi. Koko katraasta löytyy myös viistoperä ja farmari, kuten ikäluokallasi on pitkään ollut tapana. Nuoret katumaasturit pitävät sinua vanhanaikaisena, mutta iän tuomaa viisautta ne eivät ymmärrä. Tarjoat erinomaiset tilat neljälle, ja takaistuimella saa miellyttävän asennon ja mainion reisituen.Korimallien ansiosta et ole tarpeettoman korkea. Se auttaa taloudellisuutta, vaikka se ei ehkä moderneissa testeissä näykään. Piheys auttaa väistämään verokarhun suurta kouraa: koska virallisesti päästelet hiilidioksidia vain 89 grammaa kilometrillä, kohtelee autovero sinua hellästi. Sen pitäisi tarkoittaa 3,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta talvisella moottoritiellä sinulle maistuu kuutisen litraa samalla matkalla. Tuloksesi ei ole mullistava, mutta suoriudut ihan hyvin 187-hevosvoiman huipputehosi huomioiden. Käytännön suorituskykysi riittää vaivattomaan etenemiseen, vaikka CVT-automaattivaihteistosi takia viralliset suorituskykylupaukset jäävätkin vähän vaisuksi.Arjen harmauttaViime vuonna kävit kaupaksi 1 325 kertaa. Sijoituit tilastoissa suoraan BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-luokan kaltaisten arvomallien väliin. Se on ihan hyvä suoritus, vaikka edullisempana voisit olla paljon korkeammallakin – hieman nousukkaampaa Passat-kilpailijaasi myytiin 2 558 kappaletta.Monet perinteisistä ominaisuuksistasi riittäisivätkin mainiosti haastamaan edellä mainitut merkit, mutta annat hurjan paljon tasoitusta pienissä yksityiskohdissa: sinusta kiinnostunut asiakas saattaa häkeltyä monimutkaiseen mittaristoosi (video lopussa) ja kyllästyä pelkistetyn näköiseen, mutta kuoren alla yllättävän toimivaan Sync3-tietoviihdejärjestelmääsi viemättä sinua edes koeajolle. Joitakin voi haitata myös yllättävän äänekäs ilmanvaihtosi.Sisusta on kehittynyt vuosien varrella, vaikka varsinaista kasvojenkohotusta neljännen sukupolven Mondeolle ei ole suotu.Eniten kuitenkin annat tasoitusta imagossasi. Olet keskittynyt olemaan hiljaisen lahjakas. Se ei oikein toimi aikakaudella, jossa yleisö haluaa sinun huutavan kovaan ääneen miten paras olet kaikessa! Eikä haittaa, vaikka se äänekäs huutaminen tapahtuisikin todellisen kompetenssisi kustannuksella. Ajat ovat karuja kaltaisellesi perinteiselle tunnolliselle työntekijälle.Ehkä sinun olisi pitänyt ottaa oppia historiasta. Olisit voinut kiillottaa imagoasi, kuten Sierra-setäsi muinoin teki valtavaan siipeen puetulla Cosworthillaan. Se oli hienoa aikaa se! Onneksi pikkusisaresi Focus on ollut avarakatseisempi, hän on hankkinut paljon lisää näkyvyyttä mainiolla RS:llään. Sinäkin joskus irrottelit, mutta liian harva meistä muistaa ylistetyt ST-mallisi.Takaistuimen pitkä istuinosa ja alas laskettu lattia takaavat erinomaisen reisituen, joka monissa uusimmissa autoissa jää heikoksi.Sinussa on yhä potentiaaliaToivomme sydämemme pohjasta, että kiertävät huhut varhaiseläkkeestäsi ovat vahvasti liioiteltuja. Et ehkä ole hybridinä ihan parhaimmillasi, mutta kokonaisuutena olet silti erittäin pidetty jäsen luokassasi.Hiljaista osaamista arvostetaan, mutta aivan liian usein se huomataan vasta, kun tekijä on siirtynyt eläkkeelle. Toivottavasti löydät tulevina vuosina monta uutta kotia, jotta pääsemme nauttimaan kyvyistäsi ainakin vielä yhden sukupolven verran. https://youtu.be/gDz3Lk7LOrg Teksti ja video: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Ford Mondeo 2.0 Hybrid Hinta alkaen 34 814 € Moottori Bensiinimoottori 1999 cm³, 4 sylinteriä, CVT-automaattivaihteisto, etuveto Teho 138 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 87 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen