7.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo Vignale – vastusta valioluokalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo Vignale:n rasitteena on vain Ford-merkit. Hyvää: melutaso, ajettavuus. Huonoa: imago. Ford Mondeon luksuspainos Vignale tuli myyntiin viime syksynä, ja koeajoimme auton heti tuoreeltaan Suomen teillä. Tänä keväänä, kun vertailimme neljää valioluokan autoa Moottorin numeroon 4/2016, heräsi idea kokeilla, miten Vignale pärjää näitä kuninkaita vastaan. Niinpä haimme Ford Mondeo Vignale:n uudelleen koeajoon – tismalleen samana päivänä, jona palautimme vertailuautot. Kriittisyyden rima oli asetettu todella korkealle, kun koeajajat olivat viettäneet edeltävät viikot Audi A4:n, BMW kolmossarjan, Jaguar XE:n ja Mercedes-Benz C:n ohjaimissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samat lähtökohdat Lähtökohtaisesti vertailukuskimme suhtautuivat luksus-Fordiin epäillen. Sehän on vain Mondeo. Eihän se voi mitenkään pärjätä premium-merkeille. Ei pelkkiä varusteita lisäämällä saada aikaan samaa sädekehää kuin vuosikymmeniä brändejään rakentaneille autotehtaille, kommentoitiin. Ei kannata kuitenkaan tuomita ennen kuin kokeilee. Koeajo-Vignale olisi istunut vertailuryhmään saumattomasti. Se on porrasperäinen, nelivetoinen ja automaattivaihteinen, ja moottorina on kaksilitrainen diesel, jonka 180 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti ovat niin ikään samassa linjassa muiden kanssa. Myös hinnoittelu on vähintäänkin samansuuruista. Tällä tekniikalla ryyditetyn Vignalen saa edullisimmillaan hieman päälle 53 700 eurolla, mikä itse asiassa nostaa perushinnan vertailumme kalleimpien autojen yläpuolelle. Siinä on haastetta kerrakseen. Ghian hengessä Perheautomerkkien ja valioluokan merkkien vertaileminen keskenään on aina vähän monitahoinen juttu. Kun puhutaan pelkistä ominaisuuksista, hyvin suunniteltu perusauto on monesti yhtä hyvä tai joillakin osa-alueilla jopa parempi kuin kalliimpien merkkien tuotteet. Jos siis karkeasti arvioidaan, jopa Mondeon Titanium Business -varusteinen, saman tekniikan jakava mutta kymppitonnin halvempi malli olisi todennäköisesti pärjännyt vertailussa hyvin, oli kyse sitten ajettavuudesta, tiloista, suorituskyvystä tai varusteista. Silti autosta olisi jäänyt puuttumaan se jokin, mistä valiomerkeillä ajavat ovat valmiita maksamaan. Ne materiaalit, tunnelma ja hienostuneisuus – ja ennen kaikkea mielikuvat. Ja juuri tähän saumaan Ford Vignalellaan tähtää. Luksusmalliajatus ei sinänsä ole Fordille uusi. Jo vuosikymmeniä sitten tavallisia malleja, kuten Taunuksia, Escorteja ja Sierroja tehtailtiin myös loistokkaampina Ghia-malleina – aikana, jolloin runsaasti varustellut mallit olivat monella merkillä täysin tuntematon käsite. Mutta siinä missä Ghian paremmuus keskittyi lähinnä varustetason kohentamiseen, Vignalessa on menty pintaa syvemmälle. Pintapremium kunnossa Eipä paljon poikkea perus-Mondeosta, on ensimmäinen ajatus, kun kävelen valkoisena hohtavan koeajoauton luokse. Hetkinen, jotain prameampaa tässä kyllä on. Maski on ainakin erilainen, samoin puskurin alaosa kromilistoineen. Kylkilistoissakin on kiiltoa, samoin tuplapakoputkissa, ja vanteet näyttävät olevan uniikit. Koeajoauto on lisävarusteilla ladattu, mutta yhtä kaikki: makean näköinen. Sisälläkin Vignale säväyttää. Istuinten verhoilu on kalliin oloista, ja sähkösäädöt ynnä säädettävät toppaukset ovat erittäin monipuoliset. Nahkaa on näemmä riittänyt joka paikkaan, aina kojelaudan päällistä ja ovipaneeleita myöten. Visuaaliset seikat ovat siis kunnossa. Liikkeelle lähdettäessä fiilis on kuitenkin edelleen epäluuloinen. Aivan varmasti tunnelma lässähtää nyt ja perheautomaisuus paistaa läpi, ajattelen. Kaikkea muuta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuu luksukselta Kaasun pohjaan painaminen ei tuo ohjaamoon dieselin rohinaa vaan matalan, kuusisylinteristä vastaavan murinan. Keinotekoista tuokin – oikeasti pyttyjä on tietenkin neljä. Mutta mieluummin tätä kuuntelee kuin vaikkapa vertailu-BMW:n tai Jaguarin Transit-saundia. Paljon muuta ei sitten kuulukaan. Vignale etenee kevätkarkealla asvaltilla kuin sukkasillaan – lähinnä sellaista lievää vihellystä, kuten isommissakin limusiineissa. Salaisuutena ovat muun muassa akustinen vastamelujärjestelmä, tuplalasit ja muutenkin parannettu äänieristys. Ohjaamon hiljaisuus antaa mahdollisuuden nauttia todella laadukkaista poppivehkeistä. Automaattikin vaihtaa tasaisemmin kuin yksikään vertailuautojen vaihteistoista. Iskunvaimennuksen säätö Comfort-asetukselle, ja eipä voisi matkanteko paljon mukavampaa olla. Kun tämä kaikki yhdistetään edellä mainittuihin Mondeon hyviin perusominaisuuksiin, reilun 50 000 euron hinnalle alkaa löytyä yllättävän paljon katetta. Johtopäätös on yllättävänkin selvä: Vignale olisi saattanut jopa voittaa vertailumme. Mutta jos niin olisi käynyt, olisiko sekään riittänyt? Se merkki… Tarina päättyy aivan samaan loppupäätelmään kuin minkä totesimme Ford Focus RS:n ensikoeajossa – eteläsaksalaiset peitotakseen Fordin on tehtävä niitä selvästi parempi auto, kun brändin rahkeet eivät muuten riitä. Loppu on ostajien päätettävissä. Jenkeillä on helpompaa. Siellä Fordin luksusmerkin roolin hoitaa Lincoln, jonka tunnettavuus on aivan toista luokkaa kuin Vignalen Euroopassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi 180 hv Powershift Sedan AWD Hinta alkaen 53 739 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2850 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?