7.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo Vignale – vastusta valioluokalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo Vignale:n rasitteena on vain Ford-merkit. Hyvää: melutaso, ajettavuus. Huonoa: imago. Ford Mondeon luksuspainos Vignale tuli myyntiin viime syksynä, ja koeajoimme auton heti tuoreeltaan Suomen teillä. Tänä keväänä, kun vertailimme neljää valioluokan autoa Moottorin numeroon 4/2016, heräsi idea kokeilla, miten Vignale pärjää näitä kuninkaita vastaan. Niinpä haimme Ford Mondeo Vignale:n uudelleen koeajoon – tismalleen samana päivänä, jona palautimme vertailuautot. Kriittisyyden rima oli asetettu todella korkealle, kun koeajajat olivat viettäneet edeltävät viikot Audi A4:n, BMW kolmossarjan, Jaguar XE:n ja Mercedes-Benz C:n ohjaimissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samat lähtökohdat Lähtökohtaisesti vertailukuskimme suhtautuivat luksus-Fordiin epäillen. Sehän on vain Mondeo. Eihän se voi mitenkään pärjätä premium-merkeille. Ei pelkkiä varusteita lisäämällä saada aikaan samaa sädekehää kuin vuosikymmeniä brändejään rakentaneille autotehtaille, kommentoitiin. Ei kannata kuitenkaan tuomita ennen kuin kokeilee. Koeajo-Vignale olisi istunut vertailuryhmään saumattomasti. Se on porrasperäinen, nelivetoinen ja automaattivaihteinen, ja moottorina on kaksilitrainen diesel, jonka 180 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti ovat niin ikään samassa linjassa muiden kanssa. Myös hinnoittelu on vähintäänkin samansuuruista. Tällä tekniikalla ryyditetyn Vignalen saa edullisimmillaan hieman päälle 53 700 eurolla, mikä itse asiassa nostaa perushinnan vertailumme kalleimpien autojen yläpuolelle. Siinä on haastetta kerrakseen. Ghian hengessä Perheautomerkkien ja valioluokan merkkien vertaileminen keskenään on aina vähän monitahoinen juttu. Kun puhutaan pelkistä ominaisuuksista, hyvin suunniteltu perusauto on monesti yhtä hyvä tai joillakin osa-alueilla jopa parempi kuin kalliimpien merkkien tuotteet. Jos siis karkeasti arvioidaan, jopa Mondeon Titanium Business -varusteinen, saman tekniikan jakava mutta kymppitonnin halvempi malli olisi todennäköisesti pärjännyt vertailussa hyvin, oli kyse sitten ajettavuudesta, tiloista, suorituskyvystä tai varusteista. Silti autosta olisi jäänyt puuttumaan se jokin, mistä valiomerkeillä ajavat ovat valmiita maksamaan. Ne materiaalit, tunnelma ja hienostuneisuus – ja ennen kaikkea mielikuvat. Ja juuri tähän saumaan Ford Vignalellaan tähtää. Luksusmalliajatus ei sinänsä ole Fordille uusi. Jo vuosikymmeniä sitten tavallisia malleja, kuten Taunuksia, Escorteja ja Sierroja tehtailtiin myös loistokkaampina Ghia-malleina – aikana, jolloin runsaasti varustellut mallit olivat monella merkillä täysin tuntematon käsite. Mutta siinä missä Ghian paremmuus keskittyi lähinnä varustetason kohentamiseen, Vignalessa on menty pintaa syvemmälle. Pintapremium kunnossa Eipä paljon poikkea perus-Mondeosta, on ensimmäinen ajatus, kun kävelen valkoisena hohtavan koeajoauton luokse. Hetkinen, jotain prameampaa tässä kyllä on. Maski on ainakin erilainen, samoin puskurin alaosa kromilistoineen. Kylkilistoissakin on kiiltoa, samoin tuplapakoputkissa, ja vanteet näyttävät olevan uniikit. Koeajoauto on lisävarusteilla ladattu, mutta yhtä kaikki: makean näköinen. Sisälläkin Vignale säväyttää. Istuinten verhoilu on kalliin oloista, ja sähkösäädöt ynnä säädettävät toppaukset ovat erittäin monipuoliset. Nahkaa on näemmä riittänyt joka paikkaan, aina kojelaudan päällistä ja ovipaneeleita myöten. Visuaaliset seikat ovat siis kunnossa. Liikkeelle lähdettäessä fiilis on kuitenkin edelleen epäluuloinen. Aivan varmasti tunnelma lässähtää nyt ja perheautomaisuus paistaa läpi, ajattelen. Kaikkea muuta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuu luksukselta Kaasun pohjaan painaminen ei tuo ohjaamoon dieselin rohinaa vaan matalan, kuusisylinteristä vastaavan murinan. Keinotekoista tuokin – oikeasti pyttyjä on tietenkin neljä. Mutta mieluummin tätä kuuntelee kuin vaikkapa vertailu-BMW:n tai Jaguarin Transit-saundia. Paljon muuta ei sitten kuulukaan. Vignale etenee kevätkarkealla asvaltilla kuin sukkasillaan – lähinnä sellaista lievää vihellystä, kuten isommissakin limusiineissa. Salaisuutena ovat muun muassa akustinen vastamelujärjestelmä, tuplalasit ja muutenkin parannettu äänieristys. Ohjaamon hiljaisuus antaa mahdollisuuden nauttia todella laadukkaista poppivehkeistä. Automaattikin vaihtaa tasaisemmin kuin yksikään vertailuautojen vaihteistoista. Iskunvaimennuksen säätö Comfort-asetukselle, ja eipä voisi matkanteko paljon mukavampaa olla. Kun tämä kaikki yhdistetään edellä mainittuihin Mondeon hyviin perusominaisuuksiin, reilun 50 000 euron hinnalle alkaa löytyä yllättävän paljon katetta. Johtopäätös on yllättävänkin selvä: Vignale olisi saattanut jopa voittaa vertailumme. Mutta jos niin olisi käynyt, olisiko sekään riittänyt? Se merkki… Tarina päättyy aivan samaan loppupäätelmään kuin minkä totesimme Ford Focus RS:n ensikoeajossa – eteläsaksalaiset peitotakseen Fordin on tehtävä niitä selvästi parempi auto, kun brändin rahkeet eivät muuten riitä. Loppu on ostajien päätettävissä. Jenkeillä on helpompaa. Siellä Fordin luksusmerkin roolin hoitaa Lincoln, jonka tunnettavuus on aivan toista luokkaa kuin Vignalen Euroopassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi 180 hv Powershift Sedan AWD Hinta alkaen 53 739 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2850 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan