23.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kärsimystä kauneuden vuoksi – Ford Mondeo ST-Line Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo ST-Line tasapainoilee haluttavan urheilullisuuden ja kutsuvan mukavuuden välimaastossa. Hyvää: ulkonäkö Huonoa: teeskennelty urheilullisuus, rajoitettu lisävarustelista Urheilullisuus on haluttava piirre, oli kyse sitten elämänkumppanista tai henkilöautosta. Suorituskyvyn käyttäminen ja aktiivinen elämäntyyli ovat voimakkaita ja houkuttelevia mielikuvia. Siksi tinderit ovat väärällään lenkkiasukuvia ja mainintoja CrossFitin harrastamisesta, siksi jokainen perhesedan lupailee esitteessä olevansa päiväkotiparkkisten kilpuri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkareissa töihinTähän rakoon iskee myös Ford vyöryttämällä markkinoille ST-Line-versioita tutuista malleistaan. Ford Mondeo ST-Line kilpailee hinnastossa korkeimman Titanium-varustetason kanssa, mutta painotus on hauiksissa älyn sijaan. Komeammat puskurit ja hunajakennoinen etusäleikkö, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja kiiltävät sumuvalojen kehykset tasapainottavat sitä, ettei ST-Lineen saa esimerkiksi aktiivista vakionopeudensäädintä tai kuolleen kulman varoitinta edes rahalla.Mutta ei käy kiistäminen, etteikö Mondeo ST-Line olisi farkkunakin itsevarman komea ilmestys, erityisesti 1 050 euroa maksavassa Ruby Red -erikoismetallivärissä. Huomaamatonta tyyliä tuo myös 10 millimetriä madallettu urheilualusta, joten perhefarkku todellakin näyttää Focus ST:n sukulaiselta. Särmästä silmämeikistä vastaavat led-päivänajovalot yhdessä lisävarusteisten mukautuvien led-ajovalojen kanssa. Työpaikan parkkipaikalla sporttifarkku saattaa herättää tunteen, että olisikohan pitänyt saapua lenkkivaatteissa duuniin oman aktiivisen elämäntyylin korostamiseksi.Kauneuden eteen on kärsittäväValitettavasti ST-Line on myös tarina kauneuden eteen kärsimisestä. Varustelistan lisäksi huokailua aiheuttaa sporttialusta, joka tuo Mondeon muuten moitteettomaan menoon kourallisen pintakovuutta, joka tuntuu tien keskikokoisissa saumoissa ja kuopissa. Urheilullista, tavallaan, mutta täysin tarpeetonta. 1 771 kilogrammaa painava farkku on miellyttävä maantiekulkija, mutta ripeästä suorituskyvystä huolimatta urheilullinen se ei ole. Edes ohjauksesta ei löydy menneiden Mondeo-polvien pilkettä mutkatien kutsuessa.Onneksi Mondeon perusajettavuus on hyvällä tolalla ja auton hallintalaitteet ovat arvattavan lineaarisia. Arkiajossa 180-hevosvoimainen TDCi-moottori on vaivaton voimanlähde ja sopii hyvin leppoisasti toimivan kuusipykäläisen automaattivaihteiston pariksi. Neliveto puolestaan tuo varmuutta etenemiseen vaikkapa pyryisellä moottoritiellä. Liukkaalla mutkitellessa Mondeo tosin saattaa lähteä hiukan yllättäen peräluistoon, jolloin ajonvakautuksen heräämistä joutuu odottamaan tovin.Matkustamoltaan ST-Line on mondeomaisen miellyttävä tapaus. Urheiluhengestä huolimatta etuistuimet ovat sopivan mukavat varsinkin osanahkaisiksi päivitettyinä, ja lisävarusteinen lämmitetty ohjauspyörä on nannaa talviaamuina. Jostain syystä rattilämmitys täytyy tosin kytkeä kosketusnäytön kautta ja Fordin Sync 3 -viihdejärjestelmä tuntuu tuoreeltaankin vanhahtavalta. Kaikki oleelliset toiminnot ovat kuitenkin kuljettajan ulottuvilla, osittain kiitos napeilla kuorrutetun ohjauspyörän.Auto ei voi laiskotellaSiinä missä ihminen voi pitää treenivapaan päivän, viikon tai koko elämän, joutuu turhalla urheilullisuudella kirottu auto kantamaan taakkaa vuosikymmenen tai kaksi. Vaikka ST-Linen napakampi jousitus ei riitä pilaamaan Mondeon hyvää alustaa, ei se kuitenkaan tuo siihen mitään lisääkään. Mondeon juuret ovat pitkissä matkoissa ja perheiden kuljettamisessa, joten arkiominaisuudet päihittävät urheilullisuuden teeskentelyn.Makeaa ulkonäköä tavoittelevan kannattaakin ottaa lähtökohdaksi Titanium-varustetaso korimuotoilusarjalla ja jättää Ford Mondeo ST-Line ja sporttialusta varustelistojen omituisuudeksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mondeo 2.0 TDCi PowerShift AWD Wagon ST-Line Hinta alkaen 44 470 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 588 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4867 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1771 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?