13.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Isuzu D-Max on kiinnostava tulokas lava-autojen tiukkaan joukkoon. Koeajoimme Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS -version. Hyvää: moottori, nelivedon säätömahdollisuus (hidas neliveto), pitkä takuu, vetokyky. Huonoa: kulutus, etuistuin, äänieristys. Japanilainen Isuzu on autonvalmistajana hyötyautojen taitaja, jonka vahvuuksia on myös dieselmoottorit. D-Max lava-auto on valmistajalleen tärkeä myyntimalli maailmalla ja myös Pohjolan perukoilla. Joka seitsemäs Euroopassa myyty pick-up on Isuzu D-Max. Kuljetus- ja vetokykyä suova lava-auto on omiaan monen eri alan (pien)yrittäjille tai esimerkiksi harrastusten vuoksi tarvitseville. Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa. Kantavuutta on tyypilliset 1 115 kiloa. Lavan suurin pituus on 1,79 metriä ja suurin leveys 1,53 metriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kova tavoite Autoluokka on ollut Suomessa hienoisessa kasvussa. Toissa vuonna Suomessa myytiin noin 1 200 lava-autoa ja viime vuonna jo 1 434 kappaletta. Tässä joukossa uusi D-Max tavoittelee kymmenyksen eli 150 myydyn auton osuutta. Tavoite on kova, sillä kilpailijat ovat hyviä ja vakiinnuttaneet paikkaansa. Markkinajohtaja on Toyota Hilux, sitten myyntimäärissä tulevat Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max ja Fiat Fullback. Uudet vaihteistot Uutta D-Maxissa on nyt kuusipykäläinen vaihteisto, jonka saa automaattina tai manuaalina. Hyvä niin, sillä aiempi viisilovinen voimansiirto oli jo vanhentunut ratkaisu. Koeajossa oli automaattivaihteinen versio. Vaihteiston toiminta ei täysin vakuuttanut, sillä aika ajoin moottorin ääni kyllä nousi, muta vaihde ei ehtinyt uuteen pykälään. Manuaalivaihteisena luvattu keskikulutus on järkevä seitsemän litraa satasella, mutta automaattina kulutus kipuaa selkeästi ylöspäin eli peräti 7,8 litraan satasella. Uusi dieselkone Uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi. Moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta. Se tekee auton ylläpidosta tältä osin vaivattomampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maastosta myös takaisin Maastonkin puolelle pääsee ja sieltä pois: maavaraa on autoluokassa tyypilliset 22,5 senttiä. Avuksi ajohaasteissa löytyvät niin mäkilähtöavustin kuin alamäkihidastin. Ajaessa toimivan sähköisen nelivedon kytkennän lisäksi erityisen haastaviin olosuhteisiin löytyy hidas neliveto. Lähestymiskulmaa on 29,4 asteen ja jättökulmaa 22,4 asteen verran. Uutta varustelua Etuistuimen säätövarat ovat niukat, joten etenkin pitkäkoipisella on tekemistä ajoasennon löytymisessä. Istuin on myös pehmeähkö eikä sivutuki ole kovin tanakkaa tasoa. Keula, konepelti ja valot ovat uusiutuneet. Uudelleen muotoiltu on myös takaluukku. Ajomelua on tarjolla turhankin kanssa, sillä renkaiden rouskunta kuuluu häiritsevästi sisälle asti. Uutta on myös mittaristo ja seitsentuumainen kosketusnäyttö, joka on ilmeeltään sekavahko. Peruutuskamera ehkäisee turhia kolahduksia. Se on vakiona kahdessa ylimmässä varustetasossa. Pitkä takuu Suomessa valtaosa Isuzun D-Maxeista hankitaan Space Cab -versioina. Viisipaikkaisten Double Cab -versioiden osuus myynnistä on ollut noin 10 prosenttia. D-Maxin hinnat alkavat 30 000 eurosta (Space Cab 1.9 TDi 4WD MT LX). Kallein versio maksaa 54 000 euroa (Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LSX). Takuu on nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.isuzu.fi/space-cab/ Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS Hinta alkaen 37 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 999 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (164 hv), 3600 r/min Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 205 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3095 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan