2.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Type R – älä naura, kuoren alla on taikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna suurten siipien viedä huomiota: uusin painos Honda Civic Type R:stä on yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoautoista. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: ulkonäkö jakaa mielipiteet, etuveto hauska vain kesällä. Suomalainen autojournalismi on kautta aikojen tähdännyt objektiivisuuteen, jossa ulkonäön kaltaiset seikat sivuutetaan ohuin kommentein. Honda Civic Type R:n kohdalla on tehtävä poikkeus.Onhan se vähän haastavan näköinen. Perus-viisiovisen Civicin jo valmiiksi kömpelöt mittasuhteet on sisäänleivottu valtavan siipipaketin kätköihin. Tehdas painottaa aerodynaamisten muutosten funktionalisuutta, mutta valtaosa mustista ilma-aukoista ovat umpinaisia paneeleita. Tekeekin mieli kysyä, onko Civic Type R muotoiltu kohderyhmälle, joka odottaa ajokortti-ikää vielä kymmenisen vuotta?Ulkonäkö on pakko ottaa puheenaiheeksi, sillä se hallitsee suhtautumista uutuuteen.Se on väärin. Lapsellisen kuoren alla piilee yksinkertaisesti yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoisista sporteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaiden puolien parannustaSydämenä on jatkojalostettu versio edeltäjän 2-litraisesta VTEC Turbo -nelosmoottorista. Huipputeho on noussut 320 hevosvoimaan, joka saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Voimanlähteen luonne on upea: 400 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo 2 5000 r/min alkaen, mutta veto jatkuu raivoisana päin 7000 r/min asetettua punarajaa.Edeltäjän vaisua kierrosherkkyyttä on korjattu siirtymällä perinteiseen yksöismassavauhtipyörään. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on nyt nestejäähdytetty, ja perävälitystä on ilahduttavasti lyhennetty 7 prosenttia. Type R:lle tunnusomaisesta upeasta vaihtotuntumasta pääsee siis nauttimaan aiempaa useammin.Täysremontti takanaTekniikka on asennettu Civicin uuteen koriin, joka on 170 millimetriä aiempaa pidempi, 25 milliä matalampi ja taka-akselin raideväliltä 65 milliä leveämpi. Kasvusta huolimatta Honda kertoo korin olevan 16 kiloa aiempaa kevyempi, vaikka vääntöjäykkyys on kasvanut 38 prosenttia.Edessä Honda Civic Type R luottaa edeltäjästä tuttuun pyöräntuentaan: MacPherson-joustintuet ovat varustettu eriytetyllä olka-akselilla, mikä vähentää vetelyä huomattavasti. Taka-akseli on uusittu täysin: Civic on palannut kahden yhdystukiakselilla varustetun sukupolven jälkeen hienostuneempaan monivarsituentaan.Ohjauksessa Honda on tehnyt ilahduttavan poikkeuksen nopeiden ohjausten nykytrendiin: Type R:n epälineaarinen ohjausvälitys on läpi alueen hitaampi kuin perusmallissa, ja erityisesti keskialueelle on haettu rauhallisuutta. Lopputulos on upea: Pärnun Auto24Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa Civic osoittaa kyvykkyyttä, joita vain harvat tämän luokan autot tarjoavat – ja useimmat niistä ovat nelivetoisia.Vakaa ja ketteräEdellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on kadonnut tyystin. Silti mutkaan sisään Honda taittuu aiempaakin neutraalimmin, ajoittain jopa kevyessä nelipyöräluisussa kääntyen. Taustalla palvelee Agile Handling Assist -järjestelmä, joka ketteröittää autoa sisäkaarteen takapyörää jarruttelemalla.Mutkista ulos Civic Type R kiihtyy täysin eleettömästi: rajusta huipputehosta huolimatta ohjaus ei vetele lainkaan. Kesken mutkan tehtävät vaihdot kakkoselta kolmoselle tapahtuvat kuin huomaamatta. Civic Type R ei myöskään tunnu tietävän aliohjautumisen käsitettä. Honda on yksinkertaisesti rakentanut autosta erittäin nopean, eleettömän ja silti hauskan.Juuri ennen Moottorin menoa painoon pääsimme kokeilemaan autoa pikaisesti myös Suomessa. Säätyvä iskunvaimennus osoittaa tehokkuutensa, sillä mukavuusasetuksilla ärrä vaihtaa terävyyden pintapehmeydeksi. Vain korkea rengasmelu vaatii hyväksyntää.Ulkonäkö on siis sivuseikka: oikeasti Honda Civic Type R ratsastaa teknisen kyvykkyyden siivellä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Type R Hinta alkaen 56 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 235 kW (320 hv), 6 500 r/min Vääntö 400 Nm (2 500–4 500 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 272 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”