2.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Type R – älä naura, kuoren alla on taikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna suurten siipien viedä huomiota: uusin painos Honda Civic Type R:stä on yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoautoista. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: ulkonäkö jakaa mielipiteet, etuveto hauska vain kesällä. Suomalainen autojournalismi on kautta aikojen tähdännyt objektiivisuuteen, jossa ulkonäön kaltaiset seikat sivuutetaan ohuin kommentein. Honda Civic Type R:n kohdalla on tehtävä poikkeus.Onhan se vähän haastavan näköinen. Perus-viisiovisen Civicin jo valmiiksi kömpelöt mittasuhteet on sisäänleivottu valtavan siipipaketin kätköihin. Tehdas painottaa aerodynaamisten muutosten funktionalisuutta, mutta valtaosa mustista ilma-aukoista ovat umpinaisia paneeleita. Tekeekin mieli kysyä, onko Civic Type R muotoiltu kohderyhmälle, joka odottaa ajokortti-ikää vielä kymmenisen vuotta?Ulkonäkö on pakko ottaa puheenaiheeksi, sillä se hallitsee suhtautumista uutuuteen.Se on väärin. Lapsellisen kuoren alla piilee yksinkertaisesti yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoisista sporteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaiden puolien parannustaSydämenä on jatkojalostettu versio edeltäjän 2-litraisesta VTEC Turbo -nelosmoottorista. Huipputeho on noussut 320 hevosvoimaan, joka saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Voimanlähteen luonne on upea: 400 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo 2 5000 r/min alkaen, mutta veto jatkuu raivoisana päin 7000 r/min asetettua punarajaa.Edeltäjän vaisua kierrosherkkyyttä on korjattu siirtymällä perinteiseen yksöismassavauhtipyörään. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on nyt nestejäähdytetty, ja perävälitystä on ilahduttavasti lyhennetty 7 prosenttia. Type R:lle tunnusomaisesta upeasta vaihtotuntumasta pääsee siis nauttimaan aiempaa useammin.Täysremontti takanaTekniikka on asennettu Civicin uuteen koriin, joka on 170 millimetriä aiempaa pidempi, 25 milliä matalampi ja taka-akselin raideväliltä 65 milliä leveämpi. Kasvusta huolimatta Honda kertoo korin olevan 16 kiloa aiempaa kevyempi, vaikka vääntöjäykkyys on kasvanut 38 prosenttia.Edessä Honda Civic Type R luottaa edeltäjästä tuttuun pyöräntuentaan: MacPherson-joustintuet ovat varustettu eriytetyllä olka-akselilla, mikä vähentää vetelyä huomattavasti. Taka-akseli on uusittu täysin: Civic on palannut kahden yhdystukiakselilla varustetun sukupolven jälkeen hienostuneempaan monivarsituentaan.Ohjauksessa Honda on tehnyt ilahduttavan poikkeuksen nopeiden ohjausten nykytrendiin: Type R:n epälineaarinen ohjausvälitys on läpi alueen hitaampi kuin perusmallissa, ja erityisesti keskialueelle on haettu rauhallisuutta. Lopputulos on upea: Pärnun Auto24Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa Civic osoittaa kyvykkyyttä, joita vain harvat tämän luokan autot tarjoavat – ja useimmat niistä ovat nelivetoisia.Vakaa ja ketteräEdellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on kadonnut tyystin. Silti mutkaan sisään Honda taittuu aiempaakin neutraalimmin, ajoittain jopa kevyessä nelipyöräluisussa kääntyen. Taustalla palvelee Agile Handling Assist -järjestelmä, joka ketteröittää autoa sisäkaarteen takapyörää jarruttelemalla.Mutkista ulos Civic Type R kiihtyy täysin eleettömästi: rajusta huipputehosta huolimatta ohjaus ei vetele lainkaan. Kesken mutkan tehtävät vaihdot kakkoselta kolmoselle tapahtuvat kuin huomaamatta. Civic Type R ei myöskään tunnu tietävän aliohjautumisen käsitettä. Honda on yksinkertaisesti rakentanut autosta erittäin nopean, eleettömän ja silti hauskan.Juuri ennen Moottorin menoa painoon pääsimme kokeilemaan autoa pikaisesti myös Suomessa. Säätyvä iskunvaimennus osoittaa tehokkuutensa, sillä mukavuusasetuksilla ärrä vaihtaa terävyyden pintapehmeydeksi. Vain korkea rengasmelu vaatii hyväksyntää.Ulkonäkö on siis sivuseikka: oikeasti Honda Civic Type R ratsastaa teknisen kyvykkyyden siivellä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Type R Hinta alkaen 56 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 235 kW (320 hv), 6 500 r/min Vääntö 400 Nm (2 500–4 500 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 272 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?