24.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i10 1.0T N-line – terhakka torikassi herättää kysymyksen, mihin A-segmentin autoja tarvitaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallimenestyksen innoittamana Hyundai i10 laajentaa N-mallistoa pikkuautoluokkaan. Hyvää: tilat, pirteys, turvavarustelu, takuu, kulutus. Huonoa: ajoasento, melutaso, pitkät välitykset. Päästöjen suitsimisen luulisi johtavan pienten ja keveiden autojen suosimiseen, mutta todellisuus on toinen: päästö- ja turvallisuusmääräysten kiristyminen vaati kalliimpia materiaaleja ja monimutkaisempia tekniikoita. Kun kysyntä vähenee, monen autonvalmistajan mielestä A-segmentin autoja ei pysty nykyvaatimusten mukaan enää valmistamaan kannattavasti. Useampi merkki onkin jo luovuttanut tässä luokassa – kaupoistamme ovat hävinneet jo Ford Ka, Opel Adam/Karl, Suzuki Alto, Renault Twingo, Citroën C1 ja Peugeot 108. Hyundai i10 sen sijaan murtaa myyttiä, sillä malli uudistui perusteellisesti alkuvuodesta.Uuden i10:n moottorit täyttävät tuoreimmat päästömääräykset, ja turvavarustelu häkellyttää tässä kokoluokassa. Silti hinta on pidetty kilpailukykyisenä. Nyt mallisto laajenee urheilullisella N-line-varustetasolla ja siihen sopivalla turbomoottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurboahdettu kolmisylinterinenHyundai i10:n saa muista pienimmän luokan autoista poiketen useammalla moottorivaihtoehdolla. Kolmesta bensiinimoottorista kaksi on vapaastihengittäviä, 1,0- (67 hv) ja 1,2-litraiset (84 hv). Tuorein tulokas on litraisen kolmipyttyisen turboahdettu painos (100 hv), jonka saa vain nyt ajetulla N-line-terästyksellä. Ahtaminen lisää tietysti tehoa, mutta ennen kaikkea tuplaa vääntömomentin normaaleilla käyttökierroksilla. Ajossa puhdittomuus alakierroksilla tuottaa pienen pettymyksen, sillä pikkukolmonen tykkää kierrosten iloisemmasta rallatuksesta. Sporttimallin luonteeseen viisivaihteisen vaihteiston välitykset ovat turhan pitkät. Vaikka vaihtamisopastin tyrkyttää koko ajan isompaa pykälää, moottori tuntuu pullikoivan vastaan jyrinällään. Pienemmällä vaihteella kulku on reippaampaa ja kuulostaa terveemmältä, silti kulutus pysyy alle kuuden litran.Runsas varusteluJo Fresh-perusmallin varustelu löi kaikki ällikällä keväisen ensiesittelyn yhteydessä. Sähköisistä avustimista vakiona ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin, lämmitettävä ratti ja hätäpuhelutoiminto. Comfort-tasoon kuuluu vielä peruutuskamera, puhelimen latausalusta sekä puhetta totteleva 8 tuuman kosketusnäyttö.N-line pystyy panemaan paremmaksi vain ulkoisilla avuillaan. Puskurit ja jäähdyttimen säleikkö ovat räyhäkämmät sekä vanteet suuremmat. Punaista väriä löytyy puskureiden lisäksi kojelaudan suuttimista ja ratin tikkauksista. Istuimia kehutaan urheilullisemmiksi, mutta silti jää kaipaamaan tukea reisille, kuten ratin etäisyyssäätöäkin.Jos istuma-asento ei häiritse, pientä Hyundaita on kiva ohjastaa. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti. Vaihdekeppiä saa heiluttaa ahkerasti, mutta sen liikkeet ovat sujuvia ja kytkin kevyt käyttää. Tien pinnan ja kitkan muutokset kantautuvat näppeihin ja korviin pikkuautomaisesti niin hyvässä kuin pahassakin.Koeajon lopuksi jää aprikoimaan alun ongelmaa A-segmentin olemassaolosta. Nyt ajetun i10:n hinnalla saa nimittäin ensi kuussa kaupasta pykälää isomman i20:n samalla moottorilla ja kutakuinkin samoin varustein.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 1.0T-GDI 5MT N-line Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 607 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 3675 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?