Ajoneuvot | Koeajo | 27.1.2020

Koeajo: tilankäytön mestari – Hyundai i10

Kun muut valmistajat voivottelevat, että A-segmentin pikkuautoja on aivan liian kallista tehdä nykyisten päästö- ja kolarivaatimusten mukaisiksi, korealaiset esittelevät uuden Hyundai i10:n. Hyvää: tilat, kulutus, takuu, varustelu. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu.

Jaa artikkeli

Hyundai i10 on ulkomitoiltaan kuta kuinkin entisen kokoinen, mutta akselivälin neljä lisäsenttiä tuntuvat takajalkatiloissa. Tähän asti ei tämän kokoluokan autossa ole aikuinen mahtunut istumaan samankokoisen kuljettajan takana.

Nyt mahtuu, ja pääntilakin riittää madaltuneesta kattolinjasta huolimatta. Kolmelle matkustajalle takaistuin on kuitenkin ahdas leveyden hienoisesta kasvusta huolimatta. Pidemmällä reissulla myös tavaratilan rajallisuus tulee vastaan.

Niukasti tehoa

Neljän aikuisen matkantekoa voi haitata myös moottorin teho. Alkuun ainoa vaihtoehto nokalle on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ilman turboahdinta (67 hv). Isolla kuormalla ylämäkiin ja ohituksiin ei yhden pykälän pudottaminen tahdo auttaa. Kolmosvaihteella moottorin parku rikkoo muuten kohtuullisen vaimean äänimaailman. Positiivisena yllätyksenä kulutus ei jalka suorana ajettunakaan juuri lipeä viidestä litrasta.

Kevyessä ajossa moottori on mukavuusalueellaan, ja 4 l/100 km lienee realistinen tavoite.

Viisivaihteinen käsivaihteisto on sujuvatoiminen, mutta kepitystyöhön voi valjastaa myös automatisoidun robottivaihteiston tonnin lisähinnalla. Robotin vaihdot eivät nyykähdytä kiihdytyksissä, mikä voi tietysti johtua koko tapahtuman verkkaisuudesta.

Hätäisemmät joutuvat odottamaan puolen vuoden ajan, jolloin saapuu saman moottorin turboahdettu N-line -versio (100 hv). Joku voisi oudoksua torikassin sporttimallia, mutta i10 on oikeastaan kiva pyöriteltävä. Ohjaus on aiempaa nopeammaksi välitetty, ja 900-kiloinen auto taipuu mutkiin iloisesti. Alusta on viritetty enemmänkin mukavuus mielessä, mutta sietää varmasti isommatkin tehot. Toivottavasti N-linen jousitusta ei tiukenneta liiaksi.

Paljon varusteita

Hyundai i10 on tarjolla kahdella varustetasolla, ja jo perus-Fresh ällistyttää turvavarustelullaan. Sähköisistä avustimista vakiona ovat automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin ja hätäpuhelutoiminto. Eikä äimistely lopu tähän, sillä tuhannella eurolla saa Comfort-tason muun muassa peruutuskameralla, puhelimen latausalustalla sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, joka tottelee puhetta, Applea ja Androidia. Näitä ei vielä löydy kaikista isommistakaan kilpailijoista.

Hyundai i10

Lisäksi i10 on personoitavissa katon väriä tai sisustusmateriaaleja vaihtamalla. Sisäpinnat ovat kovaa muovia, mutta heppoisuus on saatu häivytettyä. Pienokaisen laatuvaikutelma ja toimintojen selkeys eivät tuota häpeää valmistusmaa Turkille.

Viime aikoina pienimmän kokoluokan autot ovat jääneet unohduksiin, mutta i10 tuo uutta verta luokkaan tiloillaan ja varusteillaan. Uutuutta odotetaan kauppoihin helmikuun aikana.

Jaa artikkeli

Keskustelu