3.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Järkivalinta – Subaru Outback 2.5i Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Outback haastaa isommat merkit hyvällä hinta-laatusuhteella. Hyvää: maltillinen hinta, ajoavustimet. Huonoa: pienen merkin mielikuva. Jatkuva neliveto ja monipuoliset ajoavustimet yhdistettynä maltilliseen hintaan – tällä reseptillä Subaru Outback pitää edelleen itsensä kilpailukykyisenä vaihtoehtona niille, jotka eivät arastele merkin pientä markkinaosuutta. Tälle vuodelle uudistunut Subaru Outback tuli koeajoon ilahduttavasti vakiovarustein, ilman mitään lisävarustelistan houkutuksia. Hyvä niin, sillä se osoittaa, että hyödylliset kuljettajan avustimet voidaan paketoida myös järkevään hintaan myytävään vakiokokonaisuuteen. Subaru pitää hintoja maltillisena karsimalla vaihtoehtoja. Moottoreita ei ole tarjolla kuin yksi: monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen vapaastihengittävä bokserimoottori. Vaihteistona on portaaton automaatti ja vetotapa jatkuva neliveto. Maavaraa löytyy edelleen 200 mm ja vetokykyä 2 000 kiloon asti. Mallivuoden uudistukset näkyvät keulan ja sivupeilien muotoilussa, led-ajovaloissa ja ohjaamon parantuneena ergonomiana. Mitat ovat pysyneet käytännössä ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säästellen ja varoen maanteiltä maastoon Taloudellisempaan ajamiseen Subaru Outback avustaa SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) -järjestelmällä. Se tarkoittaa kahta erilaista ajotilaa. Intelligent-tilassa auto kiihtyy pehmeästi ja polttoainetta säästellen. Sport-tilassa auto sen sijaan reagoi kaasuun välittömästi ja kiihtyy nopeammin. Subarun X-Mode-järjestelmä taasen on hyvä apulainen hankalammissa maasto-olosuhteissa. X-Mode valvoo voimansiirtoa ja jyrkillä tie- tai maastopinnoilla se kontrolloi kaasun, jarrun ja vaihteiston käyttöä. Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja tarvitsee apua, se tukee kuljettajan ajosuoritusta. Järjestelmään kuulu myös alamäkihidastin. Valvova silmä valtateillä Myös kameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin. Se pyrkii ennakoimaan ajotilanteita, välttämään törmäyksiä ja peräänajoja. Se näkee myös kuolleisiin kulmiin ja pyrkii estämään ajokaistalta pois ajautumisen. Aktiivinen vakionopeussäädin mukailee edellä kulkevan liikenteen nopeutta ja tekee ajamisesta leppoisaa pääteiden ruuhkissakin. Kun tiellä on kaistamerkinnät, kaistanpitoavustin havaitsee, jos auto on vaarassa ajautua kaistan ulkopuolelle. 60–200 km/h nopeuksissa avustin pyrkii ohjauspyörää kääntämällä pitämään auton kuljettajan hallinnassa. Alle 55 km/h nopeuksilla järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä. Parkkipaikoilla hyvä varmistaja Ostoskeskusten pysäköintipaikat ovat peltikolareiden luvattuja paikkoja. Subaru Outbackin kuljettaja saa sielläkin olla hiukan rennommalla mielellä. Peruutuskamera kuuluu vakiovarusteisiin, samoin tutka- ja kamerajärjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä paitsi takaa niin myös edestä ja sivuilta. Peruutus parkkiruudusta johti äänekkääseen varoitukseen, kun sivulta lähestyi toinen ajoneuvo. Samoin varoituksia sinkoilee takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista, jos auton järjestelmä tulkitsee niiden aiheuttavan mahdollisia vaaratilanteita. Kaikista apujärjestelmistä huolimatta on hyvä muistaa, että kuljettaja on aina vastuussa autonsa hallinnasta. Tästäkin näkökulmasta Subaru Outback on onnistunut kokonaisuus, sillä se tarjoaa kuljettajalle paljon tukea, mutta ei vielä vie ajatuksia liian suureen itseohjautuvuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme hintaa Koeajossa ollut malli oli Subaru Outback 2.5i Active eli hinnaston halvin, 41 393 euroa maksava versio. Tämän mallin lisäksi on tarjolla vain kaksi muuta varusteversiota: Ridge hintaan 43 666 euroa ja Summit hintaan 49 341 euroa. Ridgen mukana tulevat nahkaistuimet ja kuljettajan istuimen muisti. Summit lisää varusteluun navigoinnin, sähköisesti toimivan takaluukun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lasisen kattoluukun ja isommat 18-tuumaiset vanteet. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Outback 2.5i Active Hinta alkaen 41 393 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 393 € Moottori Bensiinimoottori, 4 sylinteriä,, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 129 kW (175 hv), 5 800 r/min Vääntö 235 Nm (4 000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4820 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2745 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan