3.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Järkivalinta – Subaru Outback 2.5i Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Outback haastaa isommat merkit hyvällä hinta-laatusuhteella. Hyvää: maltillinen hinta, ajoavustimet. Huonoa: pienen merkin mielikuva. Jatkuva neliveto ja monipuoliset ajoavustimet yhdistettynä maltilliseen hintaan – tällä reseptillä Subaru Outback pitää edelleen itsensä kilpailukykyisenä vaihtoehtona niille, jotka eivät arastele merkin pientä markkinaosuutta.Tälle vuodelle uudistunut Subaru Outback tuli koeajoon ilahduttavasti vakiovarustein, ilman mitään lisävarustelistan houkutuksia. Hyvä niin, sillä se osoittaa, että hyödylliset kuljettajan avustimet voidaan paketoida myös järkevään hintaan myytävään vakiokokonaisuuteen.Subaru pitää hintoja maltillisena karsimalla vaihtoehtoja. Moottoreita ei ole tarjolla kuin yksi: monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen vapaastihengittävä bokserimoottori. Vaihteistona on portaaton automaatti ja vetotapa jatkuva neliveto. Maavaraa löytyy edelleen 200 mm ja vetokykyä 2 000 kiloon asti.Mallivuoden uudistukset näkyvät keulan ja sivupeilien muotoilussa, led-ajovaloissa ja ohjaamon parantuneena ergonomiana. Mitat ovat pysyneet käytännössä ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästellen ja varoen maanteiltä maastoonTaloudellisempaan ajamiseen Subaru Outback avustaa SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) -järjestelmällä. Se tarkoittaa kahta erilaista ajotilaa. Intelligent-tilassa auto kiihtyy pehmeästi ja polttoainetta säästellen. Sport-tilassa auto sen sijaan reagoi kaasuun välittömästi ja kiihtyy nopeammin.Subarun X-Mode-järjestelmä taasen on hyvä apulainen hankalammissa maasto-olosuhteissa. X-Mode valvoo voimansiirtoa ja jyrkillä tie- tai maastopinnoilla se kontrolloi kaasun, jarrun ja vaihteiston käyttöä. Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja tarvitsee apua, se tukee kuljettajan ajosuoritusta. Järjestelmään kuulu myös alamäkihidastin.Valvova silmä valtateilläMyös kameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin. Se pyrkii ennakoimaan ajotilanteita, välttämään törmäyksiä ja peräänajoja. Se näkee myös kuolleisiin kulmiin ja pyrkii estämään ajokaistalta pois ajautumisen.Aktiivinen vakionopeussäädin mukailee edellä kulkevan liikenteen nopeutta ja tekee ajamisesta leppoisaa pääteiden ruuhkissakin. Kun tiellä on kaistamerkinnät, kaistanpitoavustin havaitsee, jos auto on vaarassa ajautua kaistan ulkopuolelle. 60–200 km/h nopeuksissa avustin pyrkii ohjauspyörää kääntämällä pitämään auton kuljettajan hallinnassa. Alle 55 km/h nopeuksilla järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä.Parkkipaikoilla hyvä varmistajaOstoskeskusten pysäköintipaikat ovat peltikolareiden luvattuja paikkoja. Subaru Outbackin kuljettaja saa sielläkin olla hiukan rennommalla mielellä. Peruutuskamera kuuluu vakiovarusteisiin, samoin tutka- ja kamerajärjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä paitsi takaa niin myös edestä ja sivuilta. Peruutus parkkiruudusta johti äänekkääseen varoitukseen, kun sivulta lähestyi toinen ajoneuvo. Samoin varoituksia sinkoilee takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista, jos auton järjestelmä tulkitsee niiden aiheuttavan mahdollisia vaaratilanteita. Kaikista apujärjestelmistä huolimatta on hyvä muistaa, että kuljettaja on aina vastuussa autonsa hallinnasta. Tästäkin näkökulmasta Subaru Outback on onnistunut kokonaisuus, sillä se tarjoaa kuljettajalle paljon tukea, mutta ei vielä vie ajatuksia liian suureen itseohjautuvuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme hintaaKoeajossa ollut malli oli Subaru Outback 2.5i Active eli hinnaston halvin, 41 393 euroa maksava versio. Tämän mallin lisäksi on tarjolla vain kaksi muuta varusteversiota: Ridge hintaan 43 666 euroa ja Summit hintaan 49 341 euroa.Ridgen mukana tulevat nahkaistuimet ja kuljettajan istuimen muisti. Summit lisää varusteluun navigoinnin, sähköisesti toimivan takaluukun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lasisen kattoluukun ja isommat 18-tuumaiset vanteet.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Outback 2.5i Active Hinta alkaen 41 393 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 393 € Moottori Bensiinimoottori, 4 sylinteriä,, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 129 kW (175 hv), 5 800 r/min Vääntö 235 Nm (4 000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4820 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2745 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti