31.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: ketterä ja hauska – Kia Ceed GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceedin pikkusportti on hauska tuttavuus: rivakka ja muotoilultaan sopivan räväkkä. Hyvää: ajettavuus, moottori, ohjaus, muotoilu. Huonoa: ajomelu, hinta. Koeajossa on kiinnostava pikkusportti, jonka malliversio kantaa kokonaisuudessaan huisin pitkää nimeä: Kia Ceed 1.6 T-GDI ISG 204 hv GT Business Premium DCT A/T EcoDynamics. Nimestä viis, koeajossa on sutjakasti muotoiltu auto, jota ei nyt arvioida takakontin koon tai takaistuimien matkustusmukavuuden näkökulmista. Nyt arvioidaan auton ajo-ominaisuuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hauska tapaus Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi ratin ja etuistuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ohjaustuntuma on hyvä, renkaista välittyy näppeihin riittävästi tietoa, eikä ohjaus ole liian kevyeksi tehostettu. Ohjaus on myös tarkka. Kia Ceed GT:n ajotuntuma on aivan erinomainen. Alla on ajoittain jopa riemukkaan hauska ajajan auto. Siitä on kiittäminen hyvin toimivaa alustarakennetta, joka on vakaa ja jämäkkä: auto ei nuljuile urheilullisemmassakaan kaarreajossa. Auto vaikuttaa hyvässä mielessä kokoistaan kookkaammalta. Matkanteko on suuntavakaata, mutta toisaalta kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa auto osoittaa ketteryytensä. Sopivasti pippuria Tehoa Kiasta löytyy riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Ja kun auto ei ole kovin painava, tuntuu teholukema myös ajossa. Maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Auto on arkinen käyttöauto ja urheilullinen pikkusportti samassa paketissa. Urheilullista fiilistä tuovat tehon lisäksi erittäin hyvin tukevat ja muotoillut etuistuimet ja nahkaratti punaisin koristeompelein. Jos jotain istuimelta voisi toivoa lisää, niin reisituen pituussäädön. Ajoasetuksina ovat Normal ja Sport. Ja jos jouheasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ripeys ei miellytä, voi vaihteita vaihtaa ratin takaisilla läpyköillä. Varustelu kunnossa Vakiovarusteet ovat varsin kattavat – myös tärkeiden eli turvavarusteiden osalta. Vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mukautuvat kaistallapitoavustin ja vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusten tunnistus, risteävän liikenteen varoitus, pysäköintitutkat eteen ja taakse, nahkaistuimet, automaattista ovat myös kaksialueilmastointi, taskupysäköintijärjestelmä sekä himmentyvä taustapeili. Vakiona on myös avaimeton käynnistys ja lukitus, navigointi, langaton matkapuhelimen lataus, kaukovaloautomatiikka ja mäkilähtöavustin. Seitsentumainen kosketusvärinäyttö on yhtä selkeälukuinen kuin auton näkymiltään räätälöitävä mittaristo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajomelu alkaa nyppiä Ajan oloon tasainen renkaiden jyminä alkaa kyrsimään. Rengasmelu kantaa matkustamoon eri tilanteissa huminatason tietty noustessa vauhdin kasvaessa. Autossa on näyttävät 18-tuumaiset (225/40/18) renkaat. Luvattu WLTP-keskikulutus on autoluokassaan kohtuuhyvä 7,2 l/100 km. Hinta hieman hirvittää, sitä autolla on yli 34 000 euroa. Lisävarusteina autoyksilössä on panoraama kattoluukku ja metalliväri. Jälkimmäisen ruksaisin varustelistalta itsekin. Jos tyytyy Kia Ceedissä 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin (1.4 T-GDI ISG GT-Line Business Premium DCT A/T EcoDynamics) ja voimanlähteen suomaan ihan riittävään 140 hevosvoimaan, laskee auton hinta hitusen alle 30 00 euroon. Mutta mikä on toisaalta paljon? Paljonko olisit itse valmis maksamaan lisää siitä, että ratin takana hymyilyttää – ainakin useimpina päivinä? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Ceed 1.6 T-GDI GT DCT A/T Hinta alkaen 34 081 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan