31.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: ketterä ja hauska – Kia Ceed GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceedin pikkusportti on hauska tuttavuus: rivakka ja muotoilultaan sopivan räväkkä. Hyvää: ajettavuus, moottori, ohjaus, muotoilu. Huonoa: ajomelu, hinta. Koeajossa on kiinnostava pikkusportti, jonka malliversio kantaa kokonaisuudessaan huisin pitkää nimeä: Kia Ceed 1.6 T-GDI ISG 204 hv GT Business Premium DCT A/T EcoDynamics.Nimestä viis, koeajossa on sutjakasti muotoiltu auto, jota ei nyt arvioida takakontin koon tai takaistuimien matkustusmukavuuden näkökulmista. Nyt arvioidaan auton ajo-ominaisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauska tapausAjoasento on helppo säätää mieleiseksi ratin ja etuistuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ohjaustuntuma on hyvä, renkaista välittyy näppeihin riittävästi tietoa, eikä ohjaus ole liian kevyeksi tehostettu. Ohjaus on myös tarkka.Kia Ceed GT:n ajotuntuma on aivan erinomainen. Alla on ajoittain jopa riemukkaan hauska ajajan auto. Siitä on kiittäminen hyvin toimivaa alustarakennetta, joka on vakaa ja jämäkkä: auto ei nuljuile urheilullisemmassakaan kaarreajossa. Auto vaikuttaa hyvässä mielessä kokoistaan kookkaammalta.Matkanteko on suuntavakaata, mutta toisaalta kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa auto osoittaa ketteryytensä.Sopivasti pippuriaTehoa Kiasta löytyy riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Ja kun auto ei ole kovin painava, tuntuu teholukema myös ajossa. Maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Auto on arkinen käyttöauto ja urheilullinen pikkusportti samassa paketissa. Urheilullista fiilistä tuovat tehon lisäksi erittäin hyvin tukevat ja muotoillut etuistuimet ja nahkaratti punaisin koristeompelein. Jos jotain istuimelta voisi toivoa lisää, niin reisituen pituussäädön.Ajoasetuksina ovat Normal ja Sport. Ja jos jouheasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ripeys ei miellytä, voi vaihteita vaihtaa ratin takaisilla läpyköillä.Varustelu kunnossaVakiovarusteet ovat varsin kattavat – myös tärkeiden eli turvavarusteiden osalta.Vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mukautuvat kaistallapitoavustin ja vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusten tunnistus, risteävän liikenteen varoitus, pysäköintitutkat eteen ja taakse, nahkaistuimet, automaattista ovat myös kaksialueilmastointi, taskupysäköintijärjestelmä sekä himmentyvä taustapeili.Vakiona on myös avaimeton käynnistys ja lukitus, navigointi, langaton matkapuhelimen lataus, kaukovaloautomatiikka ja mäkilähtöavustin.Seitsentumainen kosketusvärinäyttö on yhtä selkeälukuinen kuin auton näkymiltään räätälöitävä mittaristo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjomelu alkaa nyppiäAjan oloon tasainen renkaiden jyminä alkaa kyrsimään. Rengasmelu kantaa matkustamoon eri tilanteissa huminatason tietty noustessa vauhdin kasvaessa. Autossa on näyttävät 18-tuumaiset (225/40/18) renkaat.Luvattu WLTP-keskikulutus on autoluokassaan kohtuuhyvä 7,2 l/100 km.Hinta hieman hirvittää, sitä autolla on yli 34 000 euroa. Lisävarusteina autoyksilössä on panoraama kattoluukku ja metalliväri. Jälkimmäisen ruksaisin varustelistalta itsekin.Jos tyytyy Kia Ceedissä 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin (1.4 T-GDI ISG GT-Line Business Premium DCT A/T EcoDynamics) ja voimanlähteen suomaan ihan riittävään 140 hevosvoimaan, laskee auton hinta hitusen alle 30 00 euroon.Mutta mikä on toisaalta paljon? Paljonko olisit itse valmis maksamaan lisää siitä, että ratin takana hymyilyttää – ainakin useimpina päivinä?Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Ceed 1.6 T-GDI GT DCT A/T Hinta alkaen 34 081 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa