28.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään pelkistetyt linjat ja näyttelyautoista tutut yksityiskohdat saavat Range Rover Velarin näyttämään karanneelta konseptiautolta. Hyvää: tyylikkyys, raikkaat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: käyttöliittymässä hivenen hiottavaa. Muotoilun merkitystä autovalinnassa ei voi vähätellä. Mikäli siis olet etsimässä katumaasturia noin 80 000–150 000 euron hintaluokasta, voit oikeastaan lopettaa koeajon lukemisen tähän ja suunnata lähimpään Land Rover -myymälään. Uusi Range Rover Velar näyttää syntisen hyvälle. Kallistettu tuulilasi ja matalat ikkunat vievät Range Rover -sukunäköä menevämpään suuntaan. Velarin muotokielen herättäminen loistoon tosin vaatii mustaa kattoa ja jättimäisiä vanteita – peruskokoiset 18-tuumaiset näyttävät hätää kärsiviltä kookkaan maasturin alla. Valikoimaa riittää aina 22-tuumaan!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPääpaino asvaltillaRange Rover Velar jakaa akselivälin samaan perusrakenteeseen pohjautuvan Jaguar F-Pacen kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole samasta autosta eri kuorissa: Velar on esimerkiksi saatavilla ilmajousituksella, joka koeajoautostakin löytyy. Se suodattaa suuret töyssyt mainiosti, mutta moottoritiellä koeajoauton 21-tuumaisista vanteista kantautuu etäistä värinää takapuoleen saakka. Pienemmät vanteet varmasti parantaisivat mukavuutta, mutta komea ulkokuori kehottaa valitsemaan tyylin ennen tarkoitusta. Ajettavuudeltaan auto on vaivattoman helppo. Alusta ei turhia kallistele, joten mutkiin huomaa ajavansa kuin matalammalla autolla. Matka-ajossa miellyttää alhainen melutaso.Range Rover kertoo Velarin olevan yhtiön eniten asvaltille tähdätty malli. Mutaista historiaa ei ole hylätty, tarjolla on muun muassa Terrain Response 2 -pidonhallintaohjelma.Tyyli jatkuu sisälläVelarin sisätilat vievät Jaguar Land Rover -konsernia uudelle aikakaudelle. Peruslinjat ovat muiden Range Rover -perheenjäsenten tapaan vaakasuuntaisia, ja onnistuneet materiaalivalinnat henkivät auton tyyliä. Suurten linjojen kätkemiin yksityiskohtiin kätkeytyy uudenlaista visuaalista herkkua. Digitaalimittariston ilme on uusittu terävämmäksi ja raikkaammaksi. Päähuomion vie keskikonsoli, jonka toiminnot ovat Audi A8:n tapaan jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näistä ylemmän heijastuksia voi vähentää säätämällä kulmaa sähköllä.Näyttö vastaa esimerkiksi navigoinnista, auton asetuksista ja mediatoistosta. Alemman ruudun päätehtävä on ilmastoinnin ja ajotilan ohjaus. Näyttö ulottuu kahden suuren keskeltä läpinäkyvän säätörullan alle. Ilmastointivalikossa nämä rullat ohjaavat lämpötilaa ja istuinlämmityksiä. Kun näytöltä kytkee ajotilavalinnan, vaihtuu rullan sisältö muun näytön mukana valitsemaan asetuksia asvaltin ja maasto-ohjelmien väliltä. Alanäyttö osaa tuurata päänäyttöä mediatoistimena, joten pidemmällä matkalla kartta ja biisivalinnat voivat olla samanaikaisesti esillä. Käyttöliittymän toimivuus on riittävä, vaikka ajoittain aistii käyttävänsä ensimmäistä sukupolvea. Totuttelua vaaditaan myös ohjauspyörän napeissa: hipaisutunnistuksella neljään osaan jaettuja kytkimiä pitää osata painaa juuri oikeasta kohdasta. https://youtube.com/watch?v=H0_kxJvlU0I Avarat tilatVelarin perusmoottori on 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel (78 299 euroa). Se on osoittautunut konsernin autoissa hieman alamittaiseksi, joten suosittelemme kokeilemaan 240-hevosvoimaista tuplaturboversiota (86 565 euroa). Sen kyvyt riittävät koeajoautossa vaivattomaan etenemiseen. Tarjolla on myös V6-diesel (300 hv), kaksilitrainen bensiiniturbo (250 ja 300 hv) sekä bensiinikäyttöinen mekaanisesti ahdettu V6 (380 hv). Tiloissa näkyy yhteys F-Paceen: takaistuin on tilava, ja selkeän muotoisessa tavaratilassa riittää litroja. Tyylitaiturin voi viedä myös töihin: vetokykyä riittää 2 500 kiloon asti.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat ja video: Jari SaarentausLisätietoja: www.landrover.fi/range-rover-velar Range Rover Velar D240 SE Hinta alkaen 101 735 € Koeajetun auton hinta varusteineen 118 892 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4803 mm, leveys 2032 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen