28.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään pelkistetyt linjat ja näyttelyautoista tutut yksityiskohdat saavat Range Rover Velarin näyttämään karanneelta konseptiautolta. Hyvää: tyylikkyys, raikkaat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: käyttöliittymässä hivenen hiottavaa. Muotoilun merkitystä autovalinnassa ei voi vähätellä. Mikäli siis olet etsimässä katumaasturia noin 80 000–150 000 euron hintaluokasta, voit oikeastaan lopettaa koeajon lukemisen tähän ja suunnata lähimpään Land Rover -myymälään. Uusi Range Rover Velar näyttää syntisen hyvälle. Kallistettu tuulilasi ja matalat ikkunat vievät Range Rover -sukunäköä menevämpään suuntaan. Velarin muotokielen herättäminen loistoon tosin vaatii mustaa kattoa ja jättimäisiä vanteita – peruskokoiset 18-tuumaiset näyttävät hätää kärsiviltä kookkaan maasturin alla. Valikoimaa riittää aina 22-tuumaan! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääpaino asvaltilla Range Rover Velar jakaa akselivälin samaan perusrakenteeseen pohjautuvan Jaguar F-Pacen kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole samasta autosta eri kuorissa: Velar on esimerkiksi saatavilla ilmajousituksella, joka koeajoautostakin löytyy. Se suodattaa suuret töyssyt mainiosti, mutta moottoritiellä koeajoauton 21-tuumaisista vanteista kantautuu etäistä värinää takapuoleen saakka. Pienemmät vanteet varmasti parantaisivat mukavuutta, mutta komea ulkokuori kehottaa valitsemaan tyylin ennen tarkoitusta. Ajettavuudeltaan auto on vaivattoman helppo. Alusta ei turhia kallistele, joten mutkiin huomaa ajavansa kuin matalammalla autolla. Matka-ajossa miellyttää alhainen melutaso. Range Rover kertoo Velarin olevan yhtiön eniten asvaltille tähdätty malli. Mutaista historiaa ei ole hylätty, tarjolla on muun muassa Terrain Response 2 -pidonhallintaohjelma. Tyyli jatkuu sisällä Velarin sisätilat vievät Jaguar Land Rover -konsernia uudelle aikakaudelle. Peruslinjat ovat muiden Range Rover -perheenjäsenten tapaan vaakasuuntaisia, ja onnistuneet materiaalivalinnat henkivät auton tyyliä. Suurten linjojen kätkemiin yksityiskohtiin kätkeytyy uudenlaista visuaalista herkkua. Digitaalimittariston ilme on uusittu terävämmäksi ja raikkaammaksi. Päähuomion vie keskikonsoli, jonka toiminnot ovat Audi A8:n tapaan jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näistä ylemmän heijastuksia voi vähentää säätämällä kulmaa sähköllä. Näyttö vastaa esimerkiksi navigoinnista, auton asetuksista ja mediatoistosta. Alemman ruudun päätehtävä on ilmastoinnin ja ajotilan ohjaus. Näyttö ulottuu kahden suuren keskeltä läpinäkyvän säätörullan alle. Ilmastointivalikossa nämä rullat ohjaavat lämpötilaa ja istuinlämmityksiä. Kun näytöltä kytkee ajotilavalinnan, vaihtuu rullan sisältö muun näytön mukana valitsemaan asetuksia asvaltin ja maasto-ohjelmien väliltä. Alanäyttö osaa tuurata päänäyttöä mediatoistimena, joten pidemmällä matkalla kartta ja biisivalinnat voivat olla samanaikaisesti esillä. Käyttöliittymän toimivuus on riittävä, vaikka ajoittain aistii käyttävänsä ensimmäistä sukupolvea. Totuttelua vaaditaan myös ohjauspyörän napeissa: hipaisutunnistuksella neljään osaan jaettuja kytkimiä pitää osata painaa juuri oikeasta kohdasta. https://youtube.com/watch?v=H0_kxJvlU0I Avarat tilat Velarin perusmoottori on 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel (78 299 euroa). Se on osoittautunut konsernin autoissa hieman alamittaiseksi, joten suosittelemme kokeilemaan 240-hevosvoimaista tuplaturboversiota (86 565 euroa). Sen kyvyt riittävät koeajoautossa vaivattomaan etenemiseen. Tarjolla on myös V6-diesel (300 hv), kaksilitrainen bensiiniturbo (250 ja 300 hv) sekä bensiinikäyttöinen mekaanisesti ahdettu V6 (380 hv). Tiloissa näkyy yhteys F-Paceen: takaistuin on tilava, ja selkeän muotoisessa tavaratilassa riittää litroja. Tyylitaiturin voi viedä myös töihin: vetokykyä riittää 2 500 kiloon asti. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat ja video: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.landrover.fi/range-rover-velar Range Rover Velar D240 SE Hinta alkaen 101 735 € Koeajetun auton hinta varusteineen 118 892 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4803 mm, leveys 2032 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?