28.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään pelkistetyt linjat ja näyttelyautoista tutut yksityiskohdat saavat Range Rover Velarin näyttämään karanneelta konseptiautolta. Hyvää: tyylikkyys, raikkaat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: käyttöliittymässä hivenen hiottavaa. Muotoilun merkitystä autovalinnassa ei voi vähätellä. Mikäli siis olet etsimässä katumaasturia noin 80 000–150 000 euron hintaluokasta, voit oikeastaan lopettaa koeajon lukemisen tähän ja suunnata lähimpään Land Rover -myymälään. Uusi Range Rover Velar näyttää syntisen hyvälle. Kallistettu tuulilasi ja matalat ikkunat vievät Range Rover -sukunäköä menevämpään suuntaan. Velarin muotokielen herättäminen loistoon tosin vaatii mustaa kattoa ja jättimäisiä vanteita – peruskokoiset 18-tuumaiset näyttävät hätää kärsiviltä kookkaan maasturin alla. Valikoimaa riittää aina 22-tuumaan! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääpaino asvaltilla Range Rover Velar jakaa akselivälin samaan perusrakenteeseen pohjautuvan Jaguar F-Pacen kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole samasta autosta eri kuorissa: Velar on esimerkiksi saatavilla ilmajousituksella, joka koeajoautostakin löytyy. Se suodattaa suuret töyssyt mainiosti, mutta moottoritiellä koeajoauton 21-tuumaisista vanteista kantautuu etäistä värinää takapuoleen saakka. Pienemmät vanteet varmasti parantaisivat mukavuutta, mutta komea ulkokuori kehottaa valitsemaan tyylin ennen tarkoitusta. Ajettavuudeltaan auto on vaivattoman helppo. Alusta ei turhia kallistele, joten mutkiin huomaa ajavansa kuin matalammalla autolla. Matka-ajossa miellyttää alhainen melutaso. Range Rover kertoo Velarin olevan yhtiön eniten asvaltille tähdätty malli. Mutaista historiaa ei ole hylätty, tarjolla on muun muassa Terrain Response 2 -pidonhallintaohjelma. Tyyli jatkuu sisällä Velarin sisätilat vievät Jaguar Land Rover -konsernia uudelle aikakaudelle. Peruslinjat ovat muiden Range Rover -perheenjäsenten tapaan vaakasuuntaisia, ja onnistuneet materiaalivalinnat henkivät auton tyyliä. Suurten linjojen kätkemiin yksityiskohtiin kätkeytyy uudenlaista visuaalista herkkua. Digitaalimittariston ilme on uusittu terävämmäksi ja raikkaammaksi. Päähuomion vie keskikonsoli, jonka toiminnot ovat Audi A8:n tapaan jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näistä ylemmän heijastuksia voi vähentää säätämällä kulmaa sähköllä. Näyttö vastaa esimerkiksi navigoinnista, auton asetuksista ja mediatoistosta. Alemman ruudun päätehtävä on ilmastoinnin ja ajotilan ohjaus. Näyttö ulottuu kahden suuren keskeltä läpinäkyvän säätörullan alle. Ilmastointivalikossa nämä rullat ohjaavat lämpötilaa ja istuinlämmityksiä. Kun näytöltä kytkee ajotilavalinnan, vaihtuu rullan sisältö muun näytön mukana valitsemaan asetuksia asvaltin ja maasto-ohjelmien väliltä. Alanäyttö osaa tuurata päänäyttöä mediatoistimena, joten pidemmällä matkalla kartta ja biisivalinnat voivat olla samanaikaisesti esillä. Käyttöliittymän toimivuus on riittävä, vaikka ajoittain aistii käyttävänsä ensimmäistä sukupolvea. Totuttelua vaaditaan myös ohjauspyörän napeissa: hipaisutunnistuksella neljään osaan jaettuja kytkimiä pitää osata painaa juuri oikeasta kohdasta. https://youtube.com/watch?v=H0_kxJvlU0I Avarat tilat Velarin perusmoottori on 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel (78 299 euroa). Se on osoittautunut konsernin autoissa hieman alamittaiseksi, joten suosittelemme kokeilemaan 240-hevosvoimaista tuplaturboversiota (86 565 euroa). Sen kyvyt riittävät koeajoautossa vaivattomaan etenemiseen. Tarjolla on myös V6-diesel (300 hv), kaksilitrainen bensiiniturbo (250 ja 300 hv) sekä bensiinikäyttöinen mekaanisesti ahdettu V6 (380 hv). Tiloissa näkyy yhteys F-Paceen: takaistuin on tilava, ja selkeän muotoisessa tavaratilassa riittää litroja. Tyylitaiturin voi viedä myös töihin: vetokykyä riittää 2 500 kiloon asti. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat ja video: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.landrover.fi/range-rover-velar Range Rover Velar D240 SE Hinta alkaen 101 735 € Koeajetun auton hinta varusteineen 118 892 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4803 mm, leveys 2032 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt