28.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään pelkistetyt linjat ja näyttelyautoista tutut yksityiskohdat saavat Range Rover Velarin näyttämään karanneelta konseptiautolta. Hyvää: tyylikkyys, raikkaat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: käyttöliittymässä hivenen hiottavaa. Muotoilun merkitystä autovalinnassa ei voi vähätellä. Mikäli siis olet etsimässä katumaasturia noin 80 000–150 000 euron hintaluokasta, voit oikeastaan lopettaa koeajon lukemisen tähän ja suunnata lähimpään Land Rover -myymälään. Uusi Range Rover Velar näyttää syntisen hyvälle. Kallistettu tuulilasi ja matalat ikkunat vievät Range Rover -sukunäköä menevämpään suuntaan. Velarin muotokielen herättäminen loistoon tosin vaatii mustaa kattoa ja jättimäisiä vanteita – peruskokoiset 18-tuumaiset näyttävät hätää kärsiviltä kookkaan maasturin alla. Valikoimaa riittää aina 22-tuumaan!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPääpaino asvaltillaRange Rover Velar jakaa akselivälin samaan perusrakenteeseen pohjautuvan Jaguar F-Pacen kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole samasta autosta eri kuorissa: Velar on esimerkiksi saatavilla ilmajousituksella, joka koeajoautostakin löytyy. Se suodattaa suuret töyssyt mainiosti, mutta moottoritiellä koeajoauton 21-tuumaisista vanteista kantautuu etäistä värinää takapuoleen saakka. Pienemmät vanteet varmasti parantaisivat mukavuutta, mutta komea ulkokuori kehottaa valitsemaan tyylin ennen tarkoitusta. Ajettavuudeltaan auto on vaivattoman helppo. Alusta ei turhia kallistele, joten mutkiin huomaa ajavansa kuin matalammalla autolla. Matka-ajossa miellyttää alhainen melutaso.Range Rover kertoo Velarin olevan yhtiön eniten asvaltille tähdätty malli. Mutaista historiaa ei ole hylätty, tarjolla on muun muassa Terrain Response 2 -pidonhallintaohjelma.Tyyli jatkuu sisälläVelarin sisätilat vievät Jaguar Land Rover -konsernia uudelle aikakaudelle. Peruslinjat ovat muiden Range Rover -perheenjäsenten tapaan vaakasuuntaisia, ja onnistuneet materiaalivalinnat henkivät auton tyyliä. Suurten linjojen kätkemiin yksityiskohtiin kätkeytyy uudenlaista visuaalista herkkua. Digitaalimittariston ilme on uusittu terävämmäksi ja raikkaammaksi. Päähuomion vie keskikonsoli, jonka toiminnot ovat Audi A8:n tapaan jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näistä ylemmän heijastuksia voi vähentää säätämällä kulmaa sähköllä.Näyttö vastaa esimerkiksi navigoinnista, auton asetuksista ja mediatoistosta. Alemman ruudun päätehtävä on ilmastoinnin ja ajotilan ohjaus. Näyttö ulottuu kahden suuren keskeltä läpinäkyvän säätörullan alle. Ilmastointivalikossa nämä rullat ohjaavat lämpötilaa ja istuinlämmityksiä. Kun näytöltä kytkee ajotilavalinnan, vaihtuu rullan sisältö muun näytön mukana valitsemaan asetuksia asvaltin ja maasto-ohjelmien väliltä. Alanäyttö osaa tuurata päänäyttöä mediatoistimena, joten pidemmällä matkalla kartta ja biisivalinnat voivat olla samanaikaisesti esillä. Käyttöliittymän toimivuus on riittävä, vaikka ajoittain aistii käyttävänsä ensimmäistä sukupolvea. Totuttelua vaaditaan myös ohjauspyörän napeissa: hipaisutunnistuksella neljään osaan jaettuja kytkimiä pitää osata painaa juuri oikeasta kohdasta. https://youtube.com/watch?v=H0_kxJvlU0I Avarat tilatVelarin perusmoottori on 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel (78 299 euroa). Se on osoittautunut konsernin autoissa hieman alamittaiseksi, joten suosittelemme kokeilemaan 240-hevosvoimaista tuplaturboversiota (86 565 euroa). Sen kyvyt riittävät koeajoautossa vaivattomaan etenemiseen. Tarjolla on myös V6-diesel (300 hv), kaksilitrainen bensiiniturbo (250 ja 300 hv) sekä bensiinikäyttöinen mekaanisesti ahdettu V6 (380 hv). Tiloissa näkyy yhteys F-Paceen: takaistuin on tilava, ja selkeän muotoisessa tavaratilassa riittää litroja. Tyylitaiturin voi viedä myös töihin: vetokykyä riittää 2 500 kiloon asti.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat ja video: Jari SaarentausLisätietoja: www.landrover.fi/range-rover-velar Range Rover Velar D240 SE Hinta alkaen 101 735 € Koeajetun auton hinta varusteineen 118 892 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4803 mm, leveys 2032 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle