28.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään pelkistetyt linjat ja näyttelyautoista tutut yksityiskohdat saavat Range Rover Velarin näyttämään karanneelta konseptiautolta. Hyvää: tyylikkyys, raikkaat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: käyttöliittymässä hivenen hiottavaa. Muotoilun merkitystä autovalinnassa ei voi vähätellä. Mikäli siis olet etsimässä katumaasturia noin 80 000–150 000 euron hintaluokasta, voit oikeastaan lopettaa koeajon lukemisen tähän ja suunnata lähimpään Land Rover -myymälään. Uusi Range Rover Velar näyttää syntisen hyvälle. Kallistettu tuulilasi ja matalat ikkunat vievät Range Rover -sukunäköä menevämpään suuntaan. Velarin muotokielen herättäminen loistoon tosin vaatii mustaa kattoa ja jättimäisiä vanteita – peruskokoiset 18-tuumaiset näyttävät hätää kärsiviltä kookkaan maasturin alla. Valikoimaa riittää aina 22-tuumaan! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääpaino asvaltilla Range Rover Velar jakaa akselivälin samaan perusrakenteeseen pohjautuvan Jaguar F-Pacen kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole samasta autosta eri kuorissa: Velar on esimerkiksi saatavilla ilmajousituksella, joka koeajoautostakin löytyy. Se suodattaa suuret töyssyt mainiosti, mutta moottoritiellä koeajoauton 21-tuumaisista vanteista kantautuu etäistä värinää takapuoleen saakka. Pienemmät vanteet varmasti parantaisivat mukavuutta, mutta komea ulkokuori kehottaa valitsemaan tyylin ennen tarkoitusta. Ajettavuudeltaan auto on vaivattoman helppo. Alusta ei turhia kallistele, joten mutkiin huomaa ajavansa kuin matalammalla autolla. Matka-ajossa miellyttää alhainen melutaso. Range Rover kertoo Velarin olevan yhtiön eniten asvaltille tähdätty malli. Mutaista historiaa ei ole hylätty, tarjolla on muun muassa Terrain Response 2 -pidonhallintaohjelma. Tyyli jatkuu sisällä Velarin sisätilat vievät Jaguar Land Rover -konsernia uudelle aikakaudelle. Peruslinjat ovat muiden Range Rover -perheenjäsenten tapaan vaakasuuntaisia, ja onnistuneet materiaalivalinnat henkivät auton tyyliä. Suurten linjojen kätkemiin yksityiskohtiin kätkeytyy uudenlaista visuaalista herkkua. Digitaalimittariston ilme on uusittu terävämmäksi ja raikkaammaksi. Päähuomion vie keskikonsoli, jonka toiminnot ovat Audi A8:n tapaan jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näistä ylemmän heijastuksia voi vähentää säätämällä kulmaa sähköllä. Näyttö vastaa esimerkiksi navigoinnista, auton asetuksista ja mediatoistosta. Alemman ruudun päätehtävä on ilmastoinnin ja ajotilan ohjaus. Näyttö ulottuu kahden suuren keskeltä läpinäkyvän säätörullan alle. Ilmastointivalikossa nämä rullat ohjaavat lämpötilaa ja istuinlämmityksiä. Kun näytöltä kytkee ajotilavalinnan, vaihtuu rullan sisältö muun näytön mukana valitsemaan asetuksia asvaltin ja maasto-ohjelmien väliltä. Alanäyttö osaa tuurata päänäyttöä mediatoistimena, joten pidemmällä matkalla kartta ja biisivalinnat voivat olla samanaikaisesti esillä. Käyttöliittymän toimivuus on riittävä, vaikka ajoittain aistii käyttävänsä ensimmäistä sukupolvea. Totuttelua vaaditaan myös ohjauspyörän napeissa: hipaisutunnistuksella neljään osaan jaettuja kytkimiä pitää osata painaa juuri oikeasta kohdasta. https://youtube.com/watch?v=H0_kxJvlU0I Avarat tilat Velarin perusmoottori on 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel (78 299 euroa). Se on osoittautunut konsernin autoissa hieman alamittaiseksi, joten suosittelemme kokeilemaan 240-hevosvoimaista tuplaturboversiota (86 565 euroa). Sen kyvyt riittävät koeajoautossa vaivattomaan etenemiseen. Tarjolla on myös V6-diesel (300 hv), kaksilitrainen bensiiniturbo (250 ja 300 hv) sekä bensiinikäyttöinen mekaanisesti ahdettu V6 (380 hv). Tiloissa näkyy yhteys F-Paceen: takaistuin on tilava, ja selkeän muotoisessa tavaratilassa riittää litroja. Tyylitaiturin voi viedä myös töihin: vetokykyä riittää 2 500 kiloon asti. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat ja video: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.landrover.fi/range-rover-velar Range Rover Velar D240 SE Hinta alkaen 101 735 € Koeajetun auton hinta varusteineen 118 892 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Vääntö 500 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4803 mm, leveys 2032 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan