31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 on uudistuessaan saanut uusia ja pirteitä ulkovärejä, joista sysimustat korpitkin ovat kateellisia. Hyvää: Ketteryys, kompakti koko, ajettavuus, pirteät värit. Huonoa: Etuistuimien leveys hartiakohdassa, matala alavääntö. Mazda 2 on uudistunut. Pienten varustemuutosten myötä Mazda on myös palauttanut kakkosen mallistoon 75-hevosvoimaisen 1,5-litraisen bensiinimoottorin, jonka vaihteistona on kuusiportainen manuaali.Samalla kysymyksessä on hinnat alkaen -malli, seuraavat vaihtoehdot kakkosen mallistossa ovat 90-hevosvoimainen bensiinimoottori manuaalivaihteistolla sekä automaattivaihteistolla. Kakkosen 90-hevosvoimainen manuaalivaihteinen versio on myös kevythybridi.Mazda 2:ssa on hyvä muistaa yksi asia, kun esimerkiksi tekee valintoja voimalinjojen suhteen. Mazda 2, joka on päätähtenä tässä koeajoartikkelissa, on Mazdan omaa tuotantoa, jota saa siis 90-hevosvoimaisena kevythybridinäkin. Jos varsinaista hybridiä Mazda 2:sta mielii, silloin kysymyksessä on täysin eri auto. Mazda 2 Hybrid on käytännössä sama auto kuin Toyota Yaris Hybrid, Mazda on sen tuotannon ostanut Toyotalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhditon moottoriMutta takaisin Mazdan omaan kakkoseen ja nimenomaan sen edullisimpaan hinnat alkaen versioon. Oleellista mallissa on se, että ottamalla 75-hevosvoimaisen moottorin mallistoon, hintaa ollaan saatu painettua alas, mutta samalla autoon on saatu valitettavan hengetön moottori.Tämä tuli konkreettisesti esille, kun autolla ajettiin esimerkiksi nelostietä satasen nopeusrajoitusalueella vakionopeudensäädin päällä. Auto yksinkertaisesti hyytyi ylämäkiin, vauhti putosi hyvin nopeasti 90 kilometriin tunnissa. Jotta vauhdin sai pidettyä sadan kilometrin tuntinopeudessa, käsi kävi taajaan vaihdekepillä. Viitosvaihde tällaisessa ajossa on ajettavuuden ja liikenteen rytmissä pysymisen näkökulmasta oikeampi välitys.Myös moottoritiellä pysyäkseen liikenteen rytmissä, myös viitosvaihde on oikeampi pykälä moottorin elossa pysymiselle, tosin kierrokset nousevat tällöin jo hyvin korkeaksi. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella auton moottorin kierrokset ovat noin 1800 kierroksessa per minuutti. Mazdan turboton Skyactiv-G -moottorista puuttuu siis alavääntöä ja sitkeyttä. Mazdan filosofian mukaan moottori on turboton, mutta se ei valitettavasti nyt oikein toimi. Alaväännön puutteen huomaa kaupunkiajossakin, vaikkakin moottorilla pärjää kaupunkiajossa paremmin.Turvallisempi vaihtoehto Mazdan mallistossa on siis turvautua 90-hevosvoimaiseen versioon, vaikkakin se maksaa runsas 800 euroa enemmän. Vastineena saa enemmän tehoa ja sujuvuutta ajamiseen, mutta myös aavistuksen pienempää polttoaineen kulutusta, autojen ilmoitettujen WLTP:n mukaisten lukemien mukaan 0,1 litraa per sata kilometriä 90-hevosvoimaisen moottorin eduksi.Toinen vaihtoehto olisi ehkä se, että autossa olisi viisivaihteinen vaihteisto, jonka viides vaihde olisi hieman lyhyempi kuin nykyisen kuusivaihteiston kuudes vaihde, mutta sellaista ei nyt Mazdalla ole tarjolla.Uusia ulkovärejäKun korpit saattavat nyt hieman ilkkua Mazdan hengettömälle moottorille, auton ulkoväristä ne ovat päin vastoin kateellisia.Kakkosen uudistuttua se sai myös uusia pirteitä värejä. Esimerkiksi koeajoauto oli väriltään pirteä Air Stream Blue, joka herättää kyllä huomiota.Hinnat alkaen mallissa ei ole kevytmetallivanteita, vaan 15-tuumaiset teräsvanteet pölykapselein – ja pölykapselien värit määrittyvät auton ulkovärin mukaan. Sisätiloissa sama väriteema jatkuu kojelaudan koristepaneelissa. Lisäksi hinnat alkaen malli sai uudistuksen myötä muutamia hyviä varusteita, kuten katvealueen valvontajärjestelmän sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.Mazda 2 on kiva auto ajaa. Se on kompakti ja ketterä, sen ajettavuus moottorin hengettömyyttä lukuun ottamatta on kaikin puolin hyvin hallussa. Ohjaus tuntuu hyvältä ja kuljettajan ergonomia on kunnossa, tosin auton etuistuimia vaivaa hartialinjan kapeus, aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi Mazda MX-30 -sähköautossa. Kuljettajan yläselkä jää lepäämään istuimen reunojen päälle eikä selkä asetu täysin istuimen muotoihin – eikä allekirjoittaneella ole mitenkään poikkeuksellisen leveät hartiat. Auton multimedia-järjestelmä on kätevä käyttää keskikonsolin painikkeista, sekin on sitä taattua Mazdaa, josta on helppo pitää.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mazda 2 1,5 Centre-line MT Hinta alkaen 21 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 584 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, .6-v. manuaali, etuveto Teho 55 kW (75 hv) Vääntö 143 Nm Vääntö 143 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4070 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 255–887 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 545 / 900 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 v / 100 000 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen