14.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic – harvinaista herkkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLS tarjoaa tuttua tekniikkaa näyttävästi paketoituna. Ja tästä paketoinnista pitää olla valmis maksamaan. Hyvää: yleinen hienostuneisuus. Huonoa: nelisylinterisen äänimaailma. Mercedes oli aloittamassa niin sanottujen neliovisten coupé-mallien aikakautta vuosituhannen alkupuolella. Vuonna 2004 esitellyn CLS:n tekniikka oli lainattu taksitolpiltakin tutusta E-sarjalaisesta, mutta se paketoitiin huomattavasti linjakkaammin tyylitietoisemman asiakaskunnan iloksi. Verrattain alhaisista tuotantomääristä huolimatta malli on pysynyt tuotannossa ja nyt kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS on saanut kevyen päivityksen. Faceliftin erot huomatakseen viereen pitäisi saada edellisvuoden malli. Se ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Suomessa tämän sukupolven CLS:iä on ensirekisteröity vuodesta 2017 lähtien alle sata kappaletta. Valmistajan mukaan puskurit ja maski ovat saaneet kevyesti uutta ilmettä, ja kokonaisuus on edelleen erittäin tyylikäs ilmestys. Kuljettajan paikalta CLS:n kantaisä on helpompi havaita. Ohjaamo on käytännössä identtinen E-sarjalaisen kanssa. CLS:n multimediajärjestelmä päivitettiin MBUX:ään jo viime vuoden puolella, joten sitä ei lasketa tämän faceliftin ansioksi. Ohjaamossa vallitsee laadukas ja viimeistelty tunnelma, ja autossa viettää aikaa suorastaan mielellään. Isoin uutuus löytyy pellin alta. Mallisto on nimittäin täydentynyt uudella CLS 300 d -mallilla, jonka päävoimanlähteenä toimii lähes koko Mercedeksen mallistosta löytyvän 2,0-litraisen turbodieselin uusin versio. Uudessa variaatiossa iskutilavuus on kasvanut 42 kuutiosentillä iskua pidentämällä ja huipputehoksi kirjataan 195 kW (265 hv). Näiden muutosten lisäksi voimalinja on varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Vaihteiston yhteyteen integroitu käynnistingeneraattori kerää hidastuksissa liike-energiaa talteen ja antaa apua etenemiseen 15 kW:n (20 hv) ja 200 Nm:n verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihastuttaa olemuksellaan Ajossa voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa. Reagointi on viiveetöntä, auto liikkuu tarvittaessa hyvinkin rivakkaan tahtiin kahden tonnin massasta huolimatta ja kevythybriditekniikan mahdollistamana polttomoottori sammutetaan täysin huomaamatta rullaustilanteissa. Ainoa kauneusvirhe on hitaissa nopeuksissa ja kovemmissa kiihdytyksissä ohjaamoon kuuluva nelisylinterisen dieselin raksutus. Ratin takana CLS tuntuu positiivisella tavalla kokoistaan pienemmältä. Ajettavuus on äärimmäisen vaivatonta ja kokemusta voisi kuvailla lähes rentouttavaksi. Ainoastaan vakioalusta voisi hoitaa terävät epätasaisuudet hienostuneemmin, mutta toki lisävarustelistalta voi halutessaan poimia ilmajousituksen. Ajokokemuksen kruunaavat hienostuneesti toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ne eivät yritä määräillä liiaksi kuljettajaa, vaan kehottavat pehmeän määrätietoiselle ja rauhallisella otteella auton esimerkiksi takaisin kaistan keskelle. Uusi CLS 300 d on moottorin ääntä lukuun ottamatta upea kokonaisuus. Ja niin on myös eurojen määrällä mitattuna sen hintalappu. Uudella nelisylinterisellä voimalinjalla varustettuna lähtöhintakin on lähellä kuusinumeroista summaa. Tässä vaiheessa ei voi olla vilkaisematta sisarmalli E-sarjan hinnastoa. Täsmälleen vastaavalla voimayksiköllä varustettuna ”taksi-Mersun” hintalapussa lukee noin 62 000 euroa ja marginaalisella autoverolla varustetun tehokkaamman ladattavan hybridin saisi vain pari tonnia kalliimmalla. Toisaalta CLS saa pään kääntymään kerran jos toisenkin autolta pois päin kävellessä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic Hinta alkaen 95 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 049 € Moottori Dieselmoottori 1 992 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4200 r/min Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1935 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku