14.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic – harvinaista herkkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLS tarjoaa tuttua tekniikkaa näyttävästi paketoituna. Ja tästä paketoinnista pitää olla valmis maksamaan. Hyvää: yleinen hienostuneisuus. Huonoa: nelisylinterisen äänimaailma. Mercedes oli aloittamassa niin sanottujen neliovisten coupé-mallien aikakautta vuosituhannen alkupuolella. Vuonna 2004 esitellyn CLS:n tekniikka oli lainattu taksitolpiltakin tutusta E-sarjalaisesta, mutta se paketoitiin huomattavasti linjakkaammin tyylitietoisemman asiakaskunnan iloksi. Verrattain alhaisista tuotantomääristä huolimatta malli on pysynyt tuotannossa ja nyt kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS on saanut kevyen päivityksen. Faceliftin erot huomatakseen viereen pitäisi saada edellisvuoden malli. Se ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Suomessa tämän sukupolven CLS:iä on ensirekisteröity vuodesta 2017 lähtien alle sata kappaletta. Valmistajan mukaan puskurit ja maski ovat saaneet kevyesti uutta ilmettä, ja kokonaisuus on edelleen erittäin tyylikäs ilmestys. Kuljettajan paikalta CLS:n kantaisä on helpompi havaita. Ohjaamo on käytännössä identtinen E-sarjalaisen kanssa. CLS:n multimediajärjestelmä päivitettiin MBUX:ään jo viime vuoden puolella, joten sitä ei lasketa tämän faceliftin ansioksi. Ohjaamossa vallitsee laadukas ja viimeistelty tunnelma, ja autossa viettää aikaa suorastaan mielellään. Isoin uutuus löytyy pellin alta. Mallisto on nimittäin täydentynyt uudella CLS 300 d -mallilla, jonka päävoimanlähteenä toimii lähes koko Mercedeksen mallistosta löytyvän 2,0-litraisen turbodieselin uusin versio. Uudessa variaatiossa iskutilavuus on kasvanut 42 kuutiosentillä iskua pidentämällä ja huipputehoksi kirjataan 195 kW (265 hv). Näiden muutosten lisäksi voimalinja on varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Vaihteiston yhteyteen integroitu käynnistingeneraattori kerää hidastuksissa liike-energiaa talteen ja antaa apua etenemiseen 15 kW:n (20 hv) ja 200 Nm:n verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihastuttaa olemuksellaan Ajossa voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa. Reagointi on viiveetöntä, auto liikkuu tarvittaessa hyvinkin rivakkaan tahtiin kahden tonnin massasta huolimatta ja kevythybriditekniikan mahdollistamana polttomoottori sammutetaan täysin huomaamatta rullaustilanteissa. Ainoa kauneusvirhe on hitaissa nopeuksissa ja kovemmissa kiihdytyksissä ohjaamoon kuuluva nelisylinterisen dieselin raksutus. Ratin takana CLS tuntuu positiivisella tavalla kokoistaan pienemmältä. Ajettavuus on äärimmäisen vaivatonta ja kokemusta voisi kuvailla lähes rentouttavaksi. Ainoastaan vakioalusta voisi hoitaa terävät epätasaisuudet hienostuneemmin, mutta toki lisävarustelistalta voi halutessaan poimia ilmajousituksen. Ajokokemuksen kruunaavat hienostuneesti toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ne eivät yritä määräillä liiaksi kuljettajaa, vaan kehottavat pehmeän määrätietoiselle ja rauhallisella otteella auton esimerkiksi takaisin kaistan keskelle. Uusi CLS 300 d on moottorin ääntä lukuun ottamatta upea kokonaisuus. Ja niin on myös eurojen määrällä mitattuna sen hintalappu. Uudella nelisylinterisellä voimalinjalla varustettuna lähtöhintakin on lähellä kuusinumeroista summaa. Tässä vaiheessa ei voi olla vilkaisematta sisarmalli E-sarjan hinnastoa. Täsmälleen vastaavalla voimayksiköllä varustettuna ”taksi-Mersun” hintalapussa lukee noin 62 000 euroa ja marginaalisella autoverolla varustetun tehokkaamman ladattavan hybridin saisi vain pari tonnia kalliimmalla. Toisaalta CLS saa pään kääntymään kerran jos toisenkin autolta pois päin kävellessä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic Hinta alkaen 95 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 049 € Moottori Dieselmoottori 1 992 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4200 r/min Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1935 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe