3.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-EQ EQE SUV – se korkeampi hintakatto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-EQ EQE SUV iskeytyy tähtimerkin laajassa sähköautomallistossa ehkä hieman ahtaaseen rakoon, mutta perustelee silti olemassaolonsa hyvin. Hyvää: mukavuus, helppous, tilat. Huonoa: hinta varusteltuna, keskikonsolin kosketuspainikkeiden sijainti. Mercedes-EQ EQE SUV -nimihirviö ei välttämättä kerro vielä kaikille autoihmisillekään yhtään mitään. Avataan siis vähän: kyseessä on ikään kuin Mercedes-Benz GLE:n segmenttiin sijoittuva katumaasturi, joka sähköautomallistossa asettuu EQC:n ja EQS SUV:n välimaastoon. Mercedeksen mallistoon kuuluu tätä nykyä jo hirmuinen määrä eri mallinimiä, ja aina välillä ihmetyttääkin, että onko näille jokaiselle oikeasti olemassa oma lokeronsa markkinoilla. Ilmeisesti näin kuitenkin on, tuskin malleja muuten puskettaisiin tähän tahtiin markkinoille. EQE SUV -mallia on tarjolla kahdella eri akulla, mutta niiden kapasiteeteilla ei ole kovin suurta käytännön eroa: vaihtoehtoina on joko 89 tai 90,6 kilowattituntia. Kaikille versioille ilmoitetaan korkeintaan 170 kilowatin pikalatausteho ja 11 kilowatin AC-lataus, joka on lisävarusteena päivitettävissä 22-kilowattiseksi. Suurin ero mallien välillä löytyykin kulkupuolesta, sillä huipputehoa löytyy pienimmillään 185 kW (245 hv) ja enimmillään 460 kW (626 hv). Lisäksi takavetoisen mallin vetomassa jää ainoastaan 750 kilogrammaan, kun kaikilla nelivetoisilla saa kiskoa 1 800 kg -kärryä. Mainittakoon, että ensimmäistä kertaa Mercedeksen EVA2-täyssähköperusrakenteen autoista EQE SUV:ssä sisätilan lämmityksestä huolehtii PTC-vastuksen lisäksi ilmalämpöpumppu, joka tulee vuosimalliuudistusten myötä vakiovarusteeksi kaikkiin kyseisen perusrakenteen autoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rento reissupeli Kuljettajan paikalla kaikki tuntuu tutulta Mercedekseltä. Istuin tukee sopivasti joka puolelta, ja säädöt ovat hyvät sekä monipuoliset. 185-senttinen mahtuu istumaan samanpituisen kuljettajan taakse, joten tilaakin on hyvin. Ennen kaikkea tavaratila on katumaasturimallisessa autossa huomattavasti helpommin käytettävässä muodossa kuin konttiperäisessä EQE:ssä, jossa kontin takimmaisten litrojen kurkottelu tarkoittaa housujen kuraantumista auton takapuskuriin. Myös ajossa EQE SUV tuntuu ennen kaikkea tutulta ja turvalliselta. Mercedeksen EVA2-rakenteiset autot ovat aiemminkin olleet matka-autoja mukavimmasta päästä, eikä EQE SUV tee poikkeusta. Alusta toimii pehmeästi muttei jää hyllymään liikoja, ohjauksen keskialue on kirkas eikä vetelyä ilmene lainkaan, ja äänieristys on tähtimerkin vaatimalla tasolla. Joissain tilanteissa auton yli 2,5 tonnin omamassa tulee kuitenkin esiin. Esimerkiksi voimakkaammissa hidastuksissa jarrupoljinta joutuu painamaan topakasti, ja tiukemmissa kurveissa auto kallistelee raskaan oloisesti – mutta eipä mallia ole urheiluautoksi tarkoitettukaan. Toisinaan suuren massan ja korkean korin huonot puolet yhdistyvät: isommissa töyssyissä ulosjoustovarat saattavat loppua kesken, mikä aiheuttaa ikävän tärskähdyksen. Pääsääntöisesti EQE SUV on kuitenkin erinomaisen mukavuuspainotteinen auto matkan taittamiseen. Ilahduttavaa on se, että pakollinen nopeusrajoitusvaroitin on kytkettävissä pois ainoastaan yhdellä painikkeen ja yhdellä näytön painalluksella – pimputtimen sammutusta ei siis ole piilotettu valikkoviidakon taakse. Hieman närää sen sijaan herättävät keskikonsoliin sijoitetut painikkeet. Kyynärvartta tulee nimittäin usein tuettua juuri niiden kohdalle, mikäli hieman kaukana sijaitsevaa kosketusnäyttöä tarvitsee käyttää ajon aikana. Vahingollinen hätävilkkujen kytkentä ei jäänyt tämän seurauksena yhteen kertaan. Kerro kerro näyttöpääte EQE SUV:n WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 537 kilometriä. Käytännössä moottoritieajon ja reippaan maantieajon yhdistelmässäkin pääsee kesäkelissä yli 400 km, ja kulutus pyöri auton koko huomioiden kohtuullisessa 22 kWh/100 km -lukemassa. Keskikonsolin painikkeet ovat ihan hyödyllisiä, mutta niitä tulee paineltua vahingossa kosketusnäyttöä kurkotellessa. Pikalatauskin toimii kohtuullisesti. 10–80 prosentin lataus suoriutui parhaimmillaan 32 minuutissa eli täsmälleen tehtaan lupaamassa ajassa. Latausteho alkoi 166 kilowatista ja laski siitä varsin tasaisella kulmakertoimella niin, että 80 prosentin varauksessa teho oli 73 kW. Toimintamatkaennustin pelaa esimerkillisesti. Navigointia käytettäessä auto onnistuu arvioimaan perillä jäljellä olevan energiamäärän oikein vain muutaman prosentin virhemarginaalilla. Lisäksi auto tukee joillain asemilla Plug & Charge -toimintoa, eli latauksen aloittamista vain lyömällä johdon kiinni ilman sen kummempaa kännykän räpläystä tai pankkikortin kaivelua. Nämä ominaisuudet tekevät sähköautoilusta taas helpompaa ja mukavampaa, etenkin niille joilla ei ole lajista paljon kokemusta. Hintavaa varusteirrottelua Koeajamassamme yksilössä ei ollut säästelty lisävarusteissa, kuten auton lähes 140 000 euron hintalapustakin voi päätellä. Hinnasta saa heti kymppitonnin pois, jos pärjää ilman Hyperscreeniä eli vänkärin omaa tietoviihdejärjestelmän näyttöä, jolle ei ainakaan ennen luvattuja ohjelmistopäivityksiä ja videonkatseluominaisuuksia juuri löydy merkittävää käyttöä. Mercedeksen 5-puolaisiin vanteisiin on haettu parempaa aerodynamiikkaa muovisilla välikappaleilla. Sen sijaan Airmatic-ilmajousitus ja nelipyöräohjaus 10 asteen takapyörien kääntökulmalla tuntuvat erinomaisilta varusteilta. Nelipyöräohjauksen ansiosta EQE SUV on näppäryydeltään pikkuauton luokkaa, kookkaasta koristaan huolimatta. Edullisimmillaan EQE SUV:n saa takavetoisena 87 300 euron hintaan ja nelivetoisena 6 000 euroa kalliimmalla. Varustelistan kanssa tuleekin pitää pää viileänä, ettei auton hinta kipua EQS SUV -isosisaren tuntumaan. Kaikkiaan EQE SUV lähenteleekin monilta ominaisuuksiltaan tuota erinomaista isosisartaan, muttei tarjoa yhtä edustusautomaista tunnelmaa. Porrasperäiseen EQE:hen sijaan EQS SUV voisi itse asiassa sopia paremmin taksikäyttöön etenkin paremman matkustamon pääntilan ja helppokäyttöisemmän tavaratilan ansiosta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-EQ EQE 500 4Matic SUV Hinta alkaen 99 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 670 € Moottori Sähköauto, neliveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 100,0 / 90,56 kWh. Toimintamatka 520 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 210 km/h Mitat pituus 4863 mm, leveys 1940 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 3030 mm Tavaratila: 520–1675 l Omamassa: 2560 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe