27.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia muistuttaa kasvojenkohennuksen jälkeenkin siitä, mistä malli on alun perin kotoisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia -facelift on niin huomaamaton, että koko malli tuntuu jo perinteeltä. Hyvää: mukavuus, perinteisyys, tyyli. Huonoa: GSi ei lunasta lupauksiaan, sähköistetyn voimalinjan puute. Vaikka uudet tuulet puhaltavat saksalaismerkin mallistossa, jaksaa Opel Insignia vielä muistuttaa menneistä. PSA-ryhmä ennätti jo fuusioitua Fiat Chrysler Automobilesin kanssa Stellantis-nimiseksi autojätiksi, mutta General Motorsin aikana esitelty toisen polven Insignia sen kuin porskuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi hymy Insignian facelift on juuri sitä, kasvojenkohotus. Keulalla maskia on virkistetty ja sen leveämpi “hymy” on tuotu lähemmäs led-päiväajovalojen vastaavaa virnistystä. Tietääkö Insignia jotain, mitä me emme? Ainakin etumaski voidaan nyt sulkea aerodynaamisuuden nimissä. Takana linjamuutokset ovat vieläkin varovaisempia. Muuten luvassa on lähinnä varuste- ja voimalinjaviilauksia. Mukautuvat led-valot kuuluvat jo hinnat alkaen- eli Innovation Plus -tasoon, ja ulkonäköä voi piristää vaikkapa GS Line -ulkonäköpaketilla. Multimedia Navi Pro -järjestelmä on vakiona, ja tarjoaa navigoinnin lisäksi älypuhelinyhteensopivuudet Apple- ja Android -puhelimien kanssa. Tärkeimmät ajoavustimet kuuluvat vakiovarusteisiin, ja valinnaisten lista sisältää esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän. Jo sangen kattavasti varusteltujen perusmallien hinnat alkavat 32 390 euron 120 hevosvoiman dieselillä. Tutut jutut Nelivetoiset Insigniat ovat saaneet uuden Twinster-nelivedon, jossa taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, mikä puolestaan antaa mahdollisuuden hallita voimanjakoa takarenkaiden välillä. Lisäksi mallistoon on lisätty uudet automaattivaihteistot. Bensiinimoottoreiden kohdalla pykäliä löytyy jopa yhdeksän. Koeajettu malliston huippuversio GSi tuotiin Insignia-perheeseen muutama vuosi sitten vanhempien Opel GSi -mallien hengessä. Bensiinimoottorin suoritusarvot ovat 230 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä. Muutoksista huolimatta Insignia GSi ei ole vieläkään erityisen irrottelevaa sorttia. Uusikin automaattivaihteisto on perinyt edeltäjänsä vanhahtavan tuntuman, jossa vaihtotapahtumissa tärkeintä on pehmeys terävyyden sijaan. Onneksi käyttökelpoista voimaa ja matkustusmukavuutta riittää. Molemmat ominaisuudet tosin löytyvät jo malliston muistakin versioista, joten GSi:n oma taika ei vieläkään astu esiin. Toisaalta Opelille täytyy antaa kunniamaininta makean ruskean nahkaverhoilun ja hierovien sporttipenkkien yhdistelmästä. Insignian sisusta on parhaimmillaan mainio herrankukkaro, josta ei tee mieli poistua edes keskinkertaisessa määränpäässä. Mitä seuraavaksi? Toisen polven Insignian mallikaari kääntyy faceliftin myötä loppupuoliskoa kohti. Astra ja Insignia ovat GM-ajan malliston viimeiset kivijalat, ja niiden korvautuminen PSA-ryhmän todennäköisesti EMP2-pohjalevyyn perustuvilla autoilla antaa vielä odottaa itseään. Kysymys kuuluu myös, mutkistuuko tilanne Stellantis-fuusion myötä, kun samoille mallistoapajille tulevat FCA:n merkit? Siihen asti Opel Insignia on ennallaan juuri sellaisena sen muistimme. Perinteisiä isoja sedaneita ja farmareita etsiville kyseessä on erinomainen vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia GSi Grand Sport 230 Turbo A AWD Hinta alkaen 49 395 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 264 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 5000 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4910 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuota / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?