Koeajo: Opel Insignia muistuttaa kasvojenkohennuksen jälkeenkin siitä, mistä malli on alun perin kotoisin
Opel Insignia -facelift on niin huomaamaton, että koko malli tuntuu jo perinteeltä. Hyvää: mukavuus, perinteisyys, tyyli. Huonoa: GSi ei lunasta lupauksiaan, sähköistetyn voimalinjan puute.
Vaikka uudet tuulet puhaltavat saksalaismerkin mallistossa, jaksaa Opel Insignia vielä muistuttaa menneistä. PSA-ryhmä ennätti jo fuusioitua Fiat Chrysler Automobilesin kanssa Stellantis-nimiseksi autojätiksi, mutta General Motorsin aikana esitelty toisen polven Insignia sen kuin porskuttaa.
Uusi hymy
Insignian facelift on juuri sitä, kasvojenkohotus. Keulalla maskia on virkistetty ja sen leveämpi “hymy” on tuotu lähemmäs led-päiväajovalojen vastaavaa virnistystä. Tietääkö Insignia jotain, mitä me emme? Ainakin etumaski voidaan nyt sulkea aerodynaamisuuden nimissä. Takana linjamuutokset ovat vieläkin varovaisempia.
Muuten luvassa on lähinnä varuste- ja voimalinjaviilauksia. Mukautuvat led-valot kuuluvat jo hinnat alkaen- eli Innovation Plus -tasoon, ja ulkonäköä voi piristää vaikkapa GS Line -ulkonäköpaketilla.
Multimedia Navi Pro -järjestelmä on vakiona, ja tarjoaa navigoinnin lisäksi älypuhelinyhteensopivuudet Apple- ja Android -puhelimien kanssa. Tärkeimmät ajoavustimet kuuluvat vakiovarusteisiin, ja valinnaisten lista sisältää esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.
Jo sangen kattavasti varusteltujen perusmallien hinnat alkavat 32 390 euron 120 hevosvoiman dieselillä.
Tutut jutut
Nelivetoiset Insigniat ovat saaneet uuden Twinster-nelivedon, jossa taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, mikä puolestaan antaa mahdollisuuden hallita voimanjakoa takarenkaiden välillä. Lisäksi mallistoon on lisätty uudet automaattivaihteistot. Bensiinimoottoreiden kohdalla pykäliä löytyy jopa yhdeksän.
Koeajettu malliston huippuversio GSi tuotiin Insignia-perheeseen muutama vuosi sitten vanhempien Opel GSi -mallien hengessä. Bensiinimoottorin suoritusarvot ovat 230 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä.
Muutoksista huolimatta Insignia GSi ei ole vieläkään erityisen irrottelevaa sorttia. Uusikin automaattivaihteisto on perinyt edeltäjänsä vanhahtavan tuntuman, jossa vaihtotapahtumissa tärkeintä on pehmeys terävyyden sijaan. Onneksi käyttökelpoista voimaa ja matkustusmukavuutta riittää. Molemmat ominaisuudet tosin löytyvät jo malliston muistakin versioista, joten GSi:n oma taika ei vieläkään astu esiin.
Toisaalta Opelille täytyy antaa kunniamaininta makean ruskean nahkaverhoilun ja hierovien sporttipenkkien yhdistelmästä. Insignian sisusta on parhaimmillaan mainio herrankukkaro, josta ei tee mieli poistua edes keskinkertaisessa määränpäässä.
Mitä seuraavaksi?
Toisen polven Insignian mallikaari kääntyy faceliftin myötä loppupuoliskoa kohti. Astra ja Insignia ovat GM-ajan malliston viimeiset kivijalat, ja niiden korvautuminen PSA-ryhmän todennäköisesti EMP2-pohjalevyyn perustuvilla autoilla antaa vielä odottaa itseään. Kysymys kuuluu myös, mutkistuuko tilanne Stellantis-fuusion myötä, kun samoille mallistoapajille tulevat FCA:n merkit?
Siihen asti Opel Insignia on ennallaan juuri sellaisena sen muistimme. Perinteisiä isoja sedaneita ja farmareita etsiville kyseessä on erinomainen vaihtoehto.