19.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Parempi oikeista paikoista – Jaguar XE D180 AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XE näyttää, miten kasvojenkohennus kannattaa tehdä. Hyvää: vauhdikkaammat ulkonäön yksityiskohdat, parantunut laatuvaikutelma. Huonoa: ei ladattavaa hybridiä. Muistikuvat neljän vuoden takaisesta vertailusta palaavat koeajoautossa heti mieleen. Moottorin numerossa 4/2016 vastakkain asettuivat neljä premium-sedania, konkarit Audi A4, BMW 3-sarja ja Mercedes-Benz C-sarja – sekä tulokas Jaguar XE, joka, ikävä kyllä, jäi edellä mainitusta kolmikosta melkein joka osa-alueella. Siksi nyt tehtyä XE-uudistusta tulee perattua toisaalta toiveikkain, mutta myös realistisin mielin. Kuitataanhan kasvojenkohennukset monesti vain visuaalisuutta viilaamalla, jotta autoja voidaan myydä ”uusina” malleina – viis siitä mitä epäkohtia on medialta ja käyttäjiltä kiirinyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Treenattua tyyliä XE:n tapauksessa tyylin petraamiselle on perusteensakin. Vaikka kauneus on katsojan silmässä, aggressiivisemmat puskurit, matalampi maski sekä viirumaisemmat etu- ja takavalot saavat auton näyttämään vihdoin niin urheilulliselta kuin tässä luokassa pitääkin. Sisustuksessa halvahkolta näyttäneet keskikonsolin säätimet on korvattu E-Pace -katumaasturista tutulla, kiiltäväpintaisella paneelilla, ja olemus on kertaheitolla ”premiumpi”. Ja nyt istuinlämmittimiä voi säädellä ilman koskemista kosketusnäyttöön. Samaa perua on automaattivaihteiston kiekkovalitsimen korvaaminen vaihdevivulla – tässä on suosiolla menty perinteiseen päin. Myös ohjauspyörä sekä mittaristo (joka nyt tarjoaa vähintään keskiosan digitaalinäytön) on uusittu arvokkaamman näköisiksi. Kojelaudan kosketusnäyttö on niin ikään suurempi, ja parempia liitettävyyksiä tervehtii ilolla. Lisävarustelistalta löytyy muun muassa laajemmat diginäytöt niin keskikonsoliin kuin mittaristoonkin, digitaalinen taustapeili sekä älypuhelimen langaton lataus. Runsaampaa reisitukea Pieniä ergonomiakömmähdyksiä XE:stä toki edelleen löytyy, mutta suuret linjat ovat kunnossa – ennen muuta ajoasennossa. Etuistuinten sähkösäätöjen saapuminen vakiovarusteeksi heivasi vertailuauton manuaalipenkin onnettoman reisituen historiaan. Nahkaverhoilukin on vakiona, ja ovikyynärnojia muovattu mukavammiksi. Parannukset antavat enemmän vapautta nauttia XE:n jo valmiiksi hyvistä puolista – eli maukkaasta ajettavuudesta sekä pirteästä ja taloudellisesta voimalinjasta. Tottunutta kuskia ei haittaa, että neliveto lipsauttelee liukkaalla perää melko herkästi jo ajonvakautuksen normaaliasennossa, mutta ensikertalaiset saattavat hieman hätkähtää. Valmistaja kertoo melutason alentuneen, eikä se ainakaan kitkarenkain nouse häiritseväksi. Sporttisedanin luonteen mukaisesti tien värinät sekä terävämmät röykyt tulevat silti melko esteettä lävitse. Suuremmissa epätasaisuuksissa alusta onneksi toimii jopa elastisesti. Hintana hybridi Ajamisen kannalta suurin epäkohta jääkin jarrupolkimeen, joka tuo tahmeudessaan mieleen kehittymättömämmät hybridiautot. Tavallaan ironista, sillä sitä hybridiä ei XE:hen edelleenkään saa – toisin kuin edellä mainittuihin kilpailijoihin, joihin tarjotaan vähintään kevyt- ja raskaimmillaan ladattavaa hybridiä. Lisäksi sekä A4, kolmosbemari että C-Mercedes ovat tässä välillä myöskin enemmän tai vähemmän uudistuneet, joten täysin ei etumatkaa ole Jaguar kuronut kiinni. Mutta ei se mitään – XE tarjoaa yhä houkuttelevan vaihtoehdon heille, jotka eivät tahdo sitoutua eteläsaksalaisautojen hintaan sisältyviin stereotypioihin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE R-Dynamic S D180 AWD Hinta alkaen 60 209 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 318 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan