19.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Parempi oikeista paikoista – Jaguar XE D180 AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XE näyttää, miten kasvojenkohennus kannattaa tehdä. Hyvää: vauhdikkaammat ulkonäön yksityiskohdat, parantunut laatuvaikutelma. Huonoa: ei ladattavaa hybridiä. Muistikuvat neljän vuoden takaisesta vertailusta palaavat koeajoautossa heti mieleen. Moottorin numerossa 4/2016 vastakkain asettuivat neljä premium-sedania, konkarit Audi A4, BMW 3-sarja ja Mercedes-Benz C-sarja – sekä tulokas Jaguar XE, joka, ikävä kyllä, jäi edellä mainitusta kolmikosta melkein joka osa-alueella.Siksi nyt tehtyä XE-uudistusta tulee perattua toisaalta toiveikkain, mutta myös realistisin mielin. Kuitataanhan kasvojenkohennukset monesti vain visuaalisuutta viilaamalla, jotta autoja voidaan myydä ”uusina” malleina – viis siitä mitä epäkohtia on medialta ja käyttäjiltä kiirinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTreenattua tyyliäXE:n tapauksessa tyylin petraamiselle on perusteensakin. Vaikka kauneus on katsojan silmässä, aggressiivisemmat puskurit, matalampi maski sekä viirumaisemmat etu- ja takavalot saavat auton näyttämään vihdoin niin urheilulliselta kuin tässä luokassa pitääkin.Sisustuksessa halvahkolta näyttäneet keskikonsolin säätimet on korvattu E-Pace -katumaasturista tutulla, kiiltäväpintaisella paneelilla, ja olemus on kertaheitolla ”premiumpi”. Ja nyt istuinlämmittimiä voi säädellä ilman koskemista kosketusnäyttöön. Samaa perua on automaattivaihteiston kiekkovalitsimen korvaaminen vaihdevivulla – tässä on suosiolla menty perinteiseen päin. Myös ohjauspyörä sekä mittaristo (joka nyt tarjoaa vähintään keskiosan digitaalinäytön) on uusittu arvokkaamman näköisiksi.Kojelaudan kosketusnäyttö on niin ikään suurempi, ja parempia liitettävyyksiä tervehtii ilolla. Lisävarustelistalta löytyy muun muassa laajemmat diginäytöt niin keskikonsoliin kuin mittaristoonkin, digitaalinen taustapeili sekä älypuhelimen langaton lataus.Runsaampaa reisitukeaPieniä ergonomiakömmähdyksiä XE:stä toki edelleen löytyy, mutta suuret linjat ovat kunnossa – ennen muuta ajoasennossa. Etuistuinten sähkösäätöjen saapuminen vakiovarusteeksi heivasi vertailuauton manuaalipenkin onnettoman reisituen historiaan. Nahkaverhoilukin on vakiona, ja ovikyynärnojia muovattu mukavammiksi.Parannukset antavat enemmän vapautta nauttia XE:n jo valmiiksi hyvistä puolista – eli maukkaasta ajettavuudesta sekä pirteästä ja taloudellisesta voimalinjasta. Tottunutta kuskia ei haittaa, että neliveto lipsauttelee liukkaalla perää melko herkästi jo ajonvakautuksen normaaliasennossa, mutta ensikertalaiset saattavat hieman hätkähtää.Valmistaja kertoo melutason alentuneen, eikä se ainakaan kitkarenkain nouse häiritseväksi. Sporttisedanin luonteen mukaisesti tien värinät sekä terävämmät röykyt tulevat silti melko esteettä lävitse. Suuremmissa epätasaisuuksissa alusta onneksi toimii jopa elastisesti.Hintana hybridiAjamisen kannalta suurin epäkohta jääkin jarrupolkimeen, joka tuo tahmeudessaan mieleen kehittymättömämmät hybridiautot. Tavallaan ironista, sillä sitä hybridiä ei XE:hen edelleenkään saa – toisin kuin edellä mainittuihin kilpailijoihin, joihin tarjotaan vähintään kevyt- ja raskaimmillaan ladattavaa hybridiä.Lisäksi sekä A4, kolmosbemari että C-Mercedes ovat tässä välillä myöskin enemmän tai vähemmän uudistuneet, joten täysin ei etumatkaa ole Jaguar kuronut kiinni. Mutta ei se mitään – XE tarjoaa yhä houkuttelevan vaihtoehdon heille, jotka eivät tahdo sitoutua eteläsaksalaisautojen hintaan sisältyviin stereotypioihin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE R-Dynamic S D180 AWD Hinta alkaen 60 209 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 318 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4678 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?