21.9.2017

Koeajo: Porsche 911 GT3 on mekaaninen mestariteos

Porsche 911 GT3

Uusi nelilitrainen moottori ja manuaalivaihteisto kruunaavat Porsche 911 GT3:n.  Hyvää: mieletön moottori, vaihteisto, ohjaus ja alusta. Huonoa: välitykset ehkä liiankin pitkiä Suomeen?

Äänen muistaa ikuisesti. Turboahtimilla vaimennettujen moottorien aikakautena jo perussuoritus paineistamatonta bokserikuutosta riittäisi herättämään mielenkiintoa. Uudistuneen Porsche 911 GT3:n takamoottori on kuitenkin kaikkea muuta kuin perussuoritus.

Nyt GT3:een esitelty moottori on jatkokehitelmä aiemmasta 4-litraisesta, joka vauhditti 911 GT3 RS ja 911 R -malleja. Huipputeho (500 hv) ja maksimivääntö (460 Nm) ovat ennallaan, mutta voimaa löytyy nyt entistä laajemmalta alueelta.

Porsche 911 GT3

Kehitystyössä on keskitytty häviöiden minimointiin. Kampiakseli uusittu: voiteluöljy syötetään nyt keskeltä ja laakerit ovat aiempaa suurempia. Venttiilikoneistossa on siirrytty öljynpaineella toimivasta hydraulisesta venttiilivälyksen tasauksesta perinteiseen mekaaniseen säätöön. Porsche kertoo muutoksen madaltaneen venttiilikoneiston häviöitä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään tuo 10 hevosvoimaa lisätehoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nöyryys ja viha

Lopputulos on modernia germaanista taidetta. Rauhallisessa ajossa yllättää bokserin nöyryys ja joustavuus: GT3 etenee taajamassa kuutosvaihteella protestitta, vaikka kireää konetta kiusataan alle tuhannella kierroksella minuutissa.

Viidentuhannen kierroksen jälkeen moottori vetää vihalla, joka saa kyseenalaistamaan tehtaan teholupauksen. Veitsenterävä reagointi kaasuun yhdistyy sellaiseen tarkkuuteen voiman säätelyssä, josta parhaissakin turbomoottoreissa voi vain haaveilla.

Kierrosluvun ylittäessä seitsemän tuhatta äänimaailma vaihtuu murinasta korvia hiveleväksi ulvonnaksi. Viimeinen syöksy kohti punarajaa on yksi polttomoottorihistorian kirkkaimmista hetkistä – neljälitrainen bokserikuutonen pyörimässä 9000 kierrosta minuutissa on saksalaisten tapa tulkita suuria tunteita.

Valitse manuaali

Malliuudistuksessa Porsche toi 911 GT3:een jälleen manuaalivaihteiston –  tarjolla on seitsenportainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja perinteinen kuusivaihteisen manuaali. PDK:lla tasauspyörästön luistonrajoitin on sähköohjattu, manuaalilla perinteinen mekaaninen.

911 R -mallista lainatun laatikon vaihteensiirto on huipputarkka, eikä vaihteisto protestoi nopeimpiakaan vaihtoja. Haluttaessa auto osaa täsmätä moottorin kierrokset valittuun vaihteeseen, joten ripeät alasvaihdot sujuvat nykäyksittä ilman kaasupolkimen näpäytyksiä.

Ennen kaikkea manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin ominaisuuksille: nöyryys ja joustavuus erottuvat paremmin, kun vaihdevalinnat ovat omaa käsialaa. Ja tietysti seuraavan vaihteen kytkeminen tuntuu 9 000 r/min kohdalla makealta.

Porsche 911 GT3

Moitteeton kokonaisuus

Porsche 911 GT3:n malliuudistus on toki muutakin kuin moottoria. Auto hyödyntää siivettömän 911 R:n aerodynaamisia pohjaratkaisuja ja taka-akseli on varustettu apujousin. Pienistä joustovaroista huolimatta GT3 etenee vauhdissa surkeakuntoistakin saksalaistietä käsittämättömällä eleettömyydellä. Samat kehut pätevät ohjaukseen: uusi ohjaustehostus ja päivitetty nelipyöräohjauksen ohjelmisto välittävät kirkkaan ja luottamusta herättävän kuvan auton pidosta.

Porsche Motorsport on uudella GT3:lla ylittänyt jälleen kerran itsensä. Saman stuttgartilaismerkin tuotteita on yksitoikkoista kehua kerta toisensa jälkeen, mutta mitä muuta voi tehdä, kun koeajon jälkeen mielessä on vain yksi kysymys: miksi muut urheiluautot eivät ole näin hyviä?

Katso lisää: Porsche.fi

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche 911 GT3 4.0 manuaali

Hinta alkaen

289 404 €

Moottori

Bensiinimoottori 3996 cm³, 6 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto

Teho

368 kW (500 hv), 8250 r/min

Vääntö

460 Nm (6000 r/min)

Vääntö

460 Nm (6000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,9 s

Huippunopeus

320 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 12,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

290 g/km

Mitat

pituus 4562 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1271 mm, akseliväli 2457 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat