21.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 GT3 on mekaaninen mestariteos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nelilitrainen moottori ja manuaalivaihteisto kruunaavat Porsche 911 GT3:n. Hyvää: mieletön moottori, vaihteisto, ohjaus ja alusta. Huonoa: välitykset ehkä liiankin pitkiä Suomeen? Äänen muistaa ikuisesti. Turboahtimilla vaimennettujen moottorien aikakautena jo perussuoritus paineistamatonta bokserikuutosta riittäisi herättämään mielenkiintoa. Uudistuneen Porsche 911 GT3:n takamoottori on kuitenkin kaikkea muuta kuin perussuoritus. Nyt GT3:een esitelty moottori on jatkokehitelmä aiemmasta 4-litraisesta, joka vauhditti 911 GT3 RS ja 911 R -malleja. Huipputeho (500 hv) ja maksimivääntö (460 Nm) ovat ennallaan, mutta voimaa löytyy nyt entistä laajemmalta alueelta. Kehitystyössä on keskitytty häviöiden minimointiin. Kampiakseli uusittu: voiteluöljy syötetään nyt keskeltä ja laakerit ovat aiempaa suurempia. Venttiilikoneistossa on siirrytty öljynpaineella toimivasta hydraulisesta venttiilivälyksen tasauksesta perinteiseen mekaaniseen säätöön. Porsche kertoo muutoksen madaltaneen venttiilikoneiston häviöitä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään tuo 10 hevosvoimaa lisätehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nöyryys ja viha Lopputulos on modernia germaanista taidetta. Rauhallisessa ajossa yllättää bokserin nöyryys ja joustavuus: GT3 etenee taajamassa kuutosvaihteella protestitta, vaikka kireää konetta kiusataan alle tuhannella kierroksella minuutissa. Viidentuhannen kierroksen jälkeen moottori vetää vihalla, joka saa kyseenalaistamaan tehtaan teholupauksen. Veitsenterävä reagointi kaasuun yhdistyy sellaiseen tarkkuuteen voiman säätelyssä, josta parhaissakin turbomoottoreissa voi vain haaveilla. Kierrosluvun ylittäessä seitsemän tuhatta äänimaailma vaihtuu murinasta korvia hiveleväksi ulvonnaksi. Viimeinen syöksy kohti punarajaa on yksi polttomoottorihistorian kirkkaimmista hetkistä – neljälitrainen bokserikuutonen pyörimässä 9000 kierrosta minuutissa on saksalaisten tapa tulkita suuria tunteita. Valitse manuaali Malliuudistuksessa Porsche toi 911 GT3:een jälleen manuaalivaihteiston – tarjolla on seitsenportainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja perinteinen kuusivaihteisen manuaali. PDK:lla tasauspyörästön luistonrajoitin on sähköohjattu, manuaalilla perinteinen mekaaninen. 911 R -mallista lainatun laatikon vaihteensiirto on huipputarkka, eikä vaihteisto protestoi nopeimpiakaan vaihtoja. Haluttaessa auto osaa täsmätä moottorin kierrokset valittuun vaihteeseen, joten ripeät alasvaihdot sujuvat nykäyksittä ilman kaasupolkimen näpäytyksiä. Ennen kaikkea manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin ominaisuuksille: nöyryys ja joustavuus erottuvat paremmin, kun vaihdevalinnat ovat omaa käsialaa. Ja tietysti seuraavan vaihteen kytkeminen tuntuu 9 000 r/min kohdalla makealta. Moitteeton kokonaisuus Porsche 911 GT3:n malliuudistus on toki muutakin kuin moottoria. Auto hyödyntää siivettömän 911 R:n aerodynaamisia pohjaratkaisuja ja taka-akseli on varustettu apujousin. Pienistä joustovaroista huolimatta GT3 etenee vauhdissa surkeakuntoistakin saksalaistietä käsittämättömällä eleettömyydellä. Samat kehut pätevät ohjaukseen: uusi ohjaustehostus ja päivitetty nelipyöräohjauksen ohjelmisto välittävät kirkkaan ja luottamusta herättävän kuvan auton pidosta. Porsche Motorsport on uudella GT3:lla ylittänyt jälleen kerran itsensä. Saman stuttgartilaismerkin tuotteita on yksitoikkoista kehua kerta toisensa jälkeen, mutta mitä muuta voi tehdä, kun koeajon jälkeen mielessä on vain yksi kysymys: miksi muut urheiluautot eivät ole näin hyviä? Katso lisää: Porsche.fi Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 GT3 4.0 manuaali Hinta alkaen 289 404 € Moottori Bensiinimoottori 3996 cm³, 6 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 368 kW (500 hv), 8250 r/min Vääntö 460 Nm (6000 r/min) Vääntö 460 Nm (6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 320 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 290 g/km Mitat pituus 4562 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1271 mm, akseliväli 2457 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?