21.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 GT3 on mekaaninen mestariteos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nelilitrainen moottori ja manuaalivaihteisto kruunaavat Porsche 911 GT3:n. Hyvää: mieletön moottori, vaihteisto, ohjaus ja alusta. Huonoa: välitykset ehkä liiankin pitkiä Suomeen? Äänen muistaa ikuisesti. Turboahtimilla vaimennettujen moottorien aikakautena jo perussuoritus paineistamatonta bokserikuutosta riittäisi herättämään mielenkiintoa. Uudistuneen Porsche 911 GT3:n takamoottori on kuitenkin kaikkea muuta kuin perussuoritus.Nyt GT3:een esitelty moottori on jatkokehitelmä aiemmasta 4-litraisesta, joka vauhditti 911 GT3 RS ja 911 R -malleja. Huipputeho (500 hv) ja maksimivääntö (460 Nm) ovat ennallaan, mutta voimaa löytyy nyt entistä laajemmalta alueelta.Kehitystyössä on keskitytty häviöiden minimointiin. Kampiakseli uusittu: voiteluöljy syötetään nyt keskeltä ja laakerit ovat aiempaa suurempia. Venttiilikoneistossa on siirrytty öljynpaineella toimivasta hydraulisesta venttiilivälyksen tasauksesta perinteiseen mekaaniseen säätöön. Porsche kertoo muutoksen madaltaneen venttiilikoneiston häviöitä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään tuo 10 hevosvoimaa lisätehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyryys ja vihaLopputulos on modernia germaanista taidetta. Rauhallisessa ajossa yllättää bokserin nöyryys ja joustavuus: GT3 etenee taajamassa kuutosvaihteella protestitta, vaikka kireää konetta kiusataan alle tuhannella kierroksella minuutissa. Viidentuhannen kierroksen jälkeen moottori vetää vihalla, joka saa kyseenalaistamaan tehtaan teholupauksen. Veitsenterävä reagointi kaasuun yhdistyy sellaiseen tarkkuuteen voiman säätelyssä, josta parhaissakin turbomoottoreissa voi vain haaveilla.Kierrosluvun ylittäessä seitsemän tuhatta äänimaailma vaihtuu murinasta korvia hiveleväksi ulvonnaksi. Viimeinen syöksy kohti punarajaa on yksi polttomoottorihistorian kirkkaimmista hetkistä – neljälitrainen bokserikuutonen pyörimässä 9000 kierrosta minuutissa on saksalaisten tapa tulkita suuria tunteita.Valitse manuaaliMalliuudistuksessa Porsche toi 911 GT3:een jälleen manuaalivaihteiston – tarjolla on seitsenportainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja perinteinen kuusivaihteisen manuaali. PDK:lla tasauspyörästön luistonrajoitin on sähköohjattu, manuaalilla perinteinen mekaaninen. 911 R -mallista lainatun laatikon vaihteensiirto on huipputarkka, eikä vaihteisto protestoi nopeimpiakaan vaihtoja. Haluttaessa auto osaa täsmätä moottorin kierrokset valittuun vaihteeseen, joten ripeät alasvaihdot sujuvat nykäyksittä ilman kaasupolkimen näpäytyksiä.Ennen kaikkea manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin ominaisuuksille: nöyryys ja joustavuus erottuvat paremmin, kun vaihdevalinnat ovat omaa käsialaa. Ja tietysti seuraavan vaihteen kytkeminen tuntuu 9 000 r/min kohdalla makealta.Moitteeton kokonaisuusPorsche 911 GT3:n malliuudistus on toki muutakin kuin moottoria. Auto hyödyntää siivettömän 911 R:n aerodynaamisia pohjaratkaisuja ja taka-akseli on varustettu apujousin. Pienistä joustovaroista huolimatta GT3 etenee vauhdissa surkeakuntoistakin saksalaistietä käsittämättömällä eleettömyydellä. Samat kehut pätevät ohjaukseen: uusi ohjaustehostus ja päivitetty nelipyöräohjauksen ohjelmisto välittävät kirkkaan ja luottamusta herättävän kuvan auton pidosta.Porsche Motorsport on uudella GT3:lla ylittänyt jälleen kerran itsensä. Saman stuttgartilaismerkin tuotteita on yksitoikkoista kehua kerta toisensa jälkeen, mutta mitä muuta voi tehdä, kun koeajon jälkeen mielessä on vain yksi kysymys: miksi muut urheiluautot eivät ole näin hyviä?Katso lisää: Porsche.fiTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 GT3 4.0 manuaali Hinta alkaen 289 404 € Moottori Bensiinimoottori 3996 cm³, 6 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 368 kW (500 hv), 8250 r/min Vääntö 460 Nm (6000 r/min) Vääntö 460 Nm (6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 320 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 290 g/km Mitat pituus 4562 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1271 mm, akseliväli 2457 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen