28.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: nollanollakahdeksan ja terävät poskipäät – Peugeot 2008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 jatkaa siitä, mihin pikkuveli-208 jäi. Uusiakin ideoita on löydetty, niin moottorivalikoimaan kuin muotoiluunkin. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: napakkuus rengaskoosta riippuen, sähköversio myöhemmin. Peugeot 2008 lainaa paljon aineksia hiljattain markkinoille saapuneesta Peugeot 208:sta, mutta sukulaisuutta on havaittavissa myös DS 3 Crossbackiin. Kyseessä ei oikeastaan ole sattuma, sillä CMP-perusrakenteen automalleja nähdään näin loppuvuodesta melkoisella tahdilla (208, Corsa, DS 3 Crossback).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama, mutta eriPeugeot 2008 on kuitenkin keksinyt pari uutta ideaa, eli kyseessä ei ole pelkästään korkeampi 208. Aiemmasta tutut moottorivaihtoehdot ovat 100 ja 130 hevosvoiman moottorit PureTech-bensiiniversiona ja BlueHDi-dieselversiona. Valikoimaa on kuitenkin täydennetty 155 hevosvoiman versiolla 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä PureTech-bensiinimoottorista. Yhdessä kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kanssa lopputulos liikkuu kiitettävän pirteästi. Pintanapakasta alustasta huolimatta 2008 ei ole erityisen urheilullinen ajettava ja mukavuudenkaipuisten kannattaa harjoittaa malttia rengaskoon suhteen. Kokonaisuus on kuitenkin parantunut selkeästi edeltäjään verrattuna.Sisällä matkustamossa tunnelma on tuttu 208:sta. Hiilikuitutyylinen kojelauta on vaativa elementti muuten hyvään tyyliin panostavassa autossa. Keskitunnelista löytyy älypuhelimen latauslokero ja lisäksi lokeron kansi toimii puhelintelineenä. Uusin versio i-Cockpitista perustuu edelleen pieneen ohjauspyörään, jonka yli tarkastellaan uutta kolmiulotteista mittaristoa. Lopputulos on selkeä, joskin mittariston muokattavuus jättää toivomisen varaa. Yleisesti ajoasento on 208:aa parempi. Takaistuimilla tilaa on 208:aa enemmän ja tavaratila on yhteensä 434 litraa. Peugeot 2008 on saanut oman erottuvan ulkoasun, joka toteuttaa valmistajan muotokieltä jälleen raikkaalla tavalla. Edessä huomioitavin yksityiskohta ovat voimakkaat poskipäät, joten ehkä kyseessä on automaailman Juliette Binoche. Lisäksi edessä ovat tutut torahammasvalot, takavalojen ollessa jälleen raapaisumalliset. Konepellistä löytyy lisäksi mallimerkintä klassiseen tapaan. Sähköisessä Peugeot 2008:ssa leijonalogo on kaksivärinen.Sähköllä kesälläE-208:n ja DS 3 Crossback E-tensen tavoin myös 2008 on suunniteltu myös täyssähköiseksi. Peugeot e-2008 nojaa samaan 50 kilowattitunnin akustoon, joka on sijoitettu auton pohjaan tavaratilasta tinkimättä. Myös moottori on tuttu 100 kilowatin (136 hv) ja 260 newtonmetrin tapaus. Valmistaja ei kertonut vielä sähköversion lopullisia suoritusarvoja. Peugeot e-2008 liikkuu kuitenkin ehkä parhaiten koko mallistosta, minkä lisäksi suhinat ja jyrinät ovat hyvin hallinnassa. Vain napakahkon jousituksen kolahtelut kuuluvat selkeästi. Lataaminen sujuu e-208:n tavoin parhaimmillaan 11 kW (3x16A) tai 7,4 kW (1x32A) asiointilatauksella (5,5–8h 0–100%) tai 100 kW CCS-pikalatauksella (0–80% 30 min). Yhdellä latauksella saavutetaan 310 kilometrin toimintamatka (WLTP). Vetokoukkua ei ole saatavissa sähköversioon. Suomeen Peugeot 2008 saapuu keväällä, e-2008:n seuratessa perästä kesän kulmalla. Ennakkohinnat vahvistuvat vuodenvaihteen tietämillä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140-141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4/5 (varustein) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen