28.12.2019

Koeajo: nollanollakahdeksan ja terävät poskipäät – Peugeot 2008

Peugeot 2008

Peugeot 2008 jatkaa siitä, mihin pikkuveli-208 jäi. Uusiakin ideoita on löydetty, niin moottorivalikoimaan kuin muotoiluunkin. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: napakkuus rengaskoosta riippuen, sähköversio myöhemmin.

Peugeot 2008 lainaa paljon aineksia hiljattain markkinoille saapuneesta Peugeot 208:sta, mutta sukulaisuutta on havaittavissa myös DS 3 Crossbackiin. Kyseessä ei oikeastaan ole sattuma, sillä CMP-perusrakenteen automalleja nähdään näin loppuvuodesta melkoisella tahdilla (208, Corsa, DS 3 Crossback).

Peugeot 2008

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama, mutta eri

Peugeot 2008 on kuitenkin keksinyt pari uutta ideaa, eli kyseessä ei ole pelkästään korkeampi 208. Aiemmasta tutut moottorivaihtoehdot ovat 100 ja 130 hevosvoiman moottorit PureTech-bensiiniversiona ja BlueHDi-dieselversiona. Valikoimaa on kuitenkin täydennetty 155 hevosvoiman versiolla 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä PureTech-bensiinimoottorista. Yhdessä kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kanssa lopputulos liikkuu kiitettävän pirteästi.

Pintanapakasta alustasta huolimatta 2008 ei ole erityisen urheilullinen ajettava ja mukavuudenkaipuisten kannattaa harjoittaa malttia rengaskoon suhteen. Kokonaisuus on kuitenkin parantunut selkeästi edeltäjään verrattuna.

Peugeot 2008

Sisällä matkustamossa tunnelma on tuttu 208:sta. Hiilikuitutyylinen kojelauta on vaativa elementti muuten hyvään tyyliin panostavassa autossa. Keskitunnelista löytyy älypuhelimen latauslokero ja lisäksi lokeron kansi toimii puhelintelineenä. Uusin versio i-Cockpitista perustuu edelleen pieneen ohjauspyörään, jonka yli tarkastellaan uutta kolmiulotteista mittaristoa. Lopputulos on selkeä, joskin mittariston muokattavuus jättää toivomisen varaa. Yleisesti ajoasento on 208:aa parempi. Takaistuimilla tilaa on 208:aa enemmän ja tavaratila on yhteensä 434 litraa.

Peugeot 2008 on saanut oman erottuvan ulkoasun, joka toteuttaa valmistajan muotokieltä jälleen raikkaalla tavalla. Edessä huomioitavin yksityiskohta ovat voimakkaat poskipäät, joten ehkä kyseessä on automaailman Juliette Binoche. Lisäksi edessä ovat tutut torahammasvalot, takavalojen ollessa jälleen raapaisumalliset. Konepellistä löytyy lisäksi mallimerkintä klassiseen tapaan. Sähköisessä Peugeot 2008:ssa leijonalogo on kaksivärinen.

Sähköllä kesällä

E-208:n ja DS 3 Crossback E-tensen tavoin myös 2008 on suunniteltu myös täyssähköiseksi. Peugeot e-2008 nojaa samaan 50 kilowattitunnin akustoon, joka on sijoitettu auton pohjaan tavaratilasta tinkimättä. Myös moottori on tuttu 100 kilowatin (136 hv) ja 260 newtonmetrin tapaus. Valmistaja ei kertonut vielä sähköversion lopullisia suoritusarvoja. Peugeot e-2008 liikkuu kuitenkin ehkä parhaiten koko mallistosta, minkä lisäksi suhinat ja jyrinät ovat hyvin hallinnassa. Vain napakahkon jousituksen kolahtelut kuuluvat selkeästi.

Lataaminen sujuu e-208:n tavoin parhaimmillaan 11 kW (3x16A) tai 7,4 kW (1x32A) asiointilatauksella (5,5–8h 0–100%) tai 100 kW CCS-pikalatauksella (0–80% 30 min). Yhdellä latauksella saavutetaan 310 kilometrin toimintamatka (WLTP). Vetokoukkua ei ole saatavissa sähköversioon.

Suomeen Peugeot 2008 saapuu keväällä, e-2008:n seuratessa perästä kesän kulmalla. Ennakkohinnat vahvistuvat vuodenvaihteen tietämillä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

115 kW (155 hv), 5500 r/min

Vääntö

240 Nm (1750 r/min)

Vääntö

240 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

208 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

140-141 g/km

Mitat

pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2605 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 640 kg

Euro NCAP

4/5 (varustein) tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat