28.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: nollanollakahdeksan ja terävät poskipäät – Peugeot 2008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 jatkaa siitä, mihin pikkuveli-208 jäi. Uusiakin ideoita on löydetty, niin moottorivalikoimaan kuin muotoiluunkin. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: napakkuus rengaskoosta riippuen, sähköversio myöhemmin. Peugeot 2008 lainaa paljon aineksia hiljattain markkinoille saapuneesta Peugeot 208:sta, mutta sukulaisuutta on havaittavissa myös DS 3 Crossbackiin. Kyseessä ei oikeastaan ole sattuma, sillä CMP-perusrakenteen automalleja nähdään näin loppuvuodesta melkoisella tahdilla (208, Corsa, DS 3 Crossback). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sama, mutta eri Peugeot 2008 on kuitenkin keksinyt pari uutta ideaa, eli kyseessä ei ole pelkästään korkeampi 208. Aiemmasta tutut moottorivaihtoehdot ovat 100 ja 130 hevosvoiman moottorit PureTech-bensiiniversiona ja BlueHDi-dieselversiona. Valikoimaa on kuitenkin täydennetty 155 hevosvoiman versiolla 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä PureTech-bensiinimoottorista. Yhdessä kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kanssa lopputulos liikkuu kiitettävän pirteästi. Pintanapakasta alustasta huolimatta 2008 ei ole erityisen urheilullinen ajettava ja mukavuudenkaipuisten kannattaa harjoittaa malttia rengaskoon suhteen. Kokonaisuus on kuitenkin parantunut selkeästi edeltäjään verrattuna. Sisällä matkustamossa tunnelma on tuttu 208:sta. Hiilikuitutyylinen kojelauta on vaativa elementti muuten hyvään tyyliin panostavassa autossa. Keskitunnelista löytyy älypuhelimen latauslokero ja lisäksi lokeron kansi toimii puhelintelineenä. Uusin versio i-Cockpitista perustuu edelleen pieneen ohjauspyörään, jonka yli tarkastellaan uutta kolmiulotteista mittaristoa. Lopputulos on selkeä, joskin mittariston muokattavuus jättää toivomisen varaa. Yleisesti ajoasento on 208:aa parempi. Takaistuimilla tilaa on 208:aa enemmän ja tavaratila on yhteensä 434 litraa. Peugeot 2008 on saanut oman erottuvan ulkoasun, joka toteuttaa valmistajan muotokieltä jälleen raikkaalla tavalla. Edessä huomioitavin yksityiskohta ovat voimakkaat poskipäät, joten ehkä kyseessä on automaailman Juliette Binoche. Lisäksi edessä ovat tutut torahammasvalot, takavalojen ollessa jälleen raapaisumalliset. Konepellistä löytyy lisäksi mallimerkintä klassiseen tapaan. Sähköisessä Peugeot 2008:ssa leijonalogo on kaksivärinen. Sähköllä kesällä E-208:n ja DS 3 Crossback E-tensen tavoin myös 2008 on suunniteltu myös täyssähköiseksi. Peugeot e-2008 nojaa samaan 50 kilowattitunnin akustoon, joka on sijoitettu auton pohjaan tavaratilasta tinkimättä. Myös moottori on tuttu 100 kilowatin (136 hv) ja 260 newtonmetrin tapaus. Valmistaja ei kertonut vielä sähköversion lopullisia suoritusarvoja. Peugeot e-2008 liikkuu kuitenkin ehkä parhaiten koko mallistosta, minkä lisäksi suhinat ja jyrinät ovat hyvin hallinnassa. Vain napakahkon jousituksen kolahtelut kuuluvat selkeästi. Lataaminen sujuu e-208:n tavoin parhaimmillaan 11 kW (3x16A) tai 7,4 kW (1x32A) asiointilatauksella (5,5–8h 0–100%) tai 100 kW CCS-pikalatauksella (0–80% 30 min). Yhdellä latauksella saavutetaan 310 kilometrin toimintamatka (WLTP). Vetokoukkua ei ole saatavissa sähköversioon. Suomeen Peugeot 2008 saapuu keväällä, e-2008:n seuratessa perästä kesän kulmalla. Ennakkohinnat vahvistuvat vuodenvaihteen tietämillä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140-141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4/5 (varustein) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?