27.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 PureTech 130 – tyyliä ja teknologiaa kompaktisti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 tuo tyylikästä muotoilua, uutta teknologiaa ja sähköisen rinnakkaisversion kompaktiautojen luokkaan. Hyvää: tyyli, voimalinjavaihtoehdot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Toisen sukupolven Peugeot 208 hyppää rohkeasti autoalan murrokseen. Uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot onkin tuomassa sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Palaamme sähkö-208:n ominaisuuksiin tarkemmin erillisessä koeajossa.Luvassa on joukko bensiinimoottoreita, yksi diesel ja yksi sähköversio. Yleisimmin 208:n kulmahampaiden takaa löytyy 1,2-litrainen PureTech-bensiinimoottori. Hinnat alkaen -versiossa kolmisylinterinen vapaasti hengittävä papupata porisee 75 hevosvoiman verran, muistuttaen luonteellaan 206:n 1,1-litraisesta moottorista.Yleisemmin tehoversiona lienee ahdettu 100 hevosvoiman malli, joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin yhteydessä. Malliston huipulla on tässä vaiheessa 130-hevosvoimainen PureTech 130, joka on aina automaattivaihteiston parina. Suorituskyvyssä ei ole moittimista ja automaattivaihteisto toimii eleettömästi.Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen BlueHDi 100, joka vauhdittaa 208:n etenemistä manuaalivaihteiston ja 250 newtonmetrin väännön turvin helposti. Malliversio on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille, joita saattaa tosin hätkäyttää, että auton perusvärinä on tällä kertaa keltainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki saman katon allaPeugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Liikkeellä 208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä 16 tuuman rengastukseen näyttävämpien vannekokojen sijaan.Vaikka automaattivaihteinen PureTech 130 on GT-Line-varustetasolla polttomoottoriversioiden sähäkin, löytyy eräänlaista nostalgista ajamisen iloa pelkistetymmästä PureTech 75 Activesta. Perinteinen mittaristo, kevyempi auto ja pehmeämpi jousitus muistuttavat hyvällä tavalla 206:n ja 207:n ajoista. Ajoasento on eräs uuden 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja taasen korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä.Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaaRaikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Korkeampien varustetasojen kohdalla perinteinen mittaristo korvautuu uudella kolmiulotteisella versiolla Peugeotin i-Cockpit-ohjaamoteemasta. Kahdelle syvyystasolle tietoja projisoiva mittaristo toimii onneksi selkeämmin kuin ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää kriittiset puoli sekuntia reaktioajassa.Suomessa Peugeot 208 nähdään vielä loppuvuoden aikana, hintojen vahvistuessa marraskuun alussa. Malliston aloitushinta PureTech 75 Active -malliversiolle asettunee noin 16 500 euron tuntumaan. Sähköinen Peugeot e-208 seuraa polttomoottorimalleja heti vuodenvaihteen jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 208 PureTech 130 S&S EAT8 GT-Line Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–5,7 (yhd.) CO2-päästöt 127-129 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen