27.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 PureTech 130 – tyyliä ja teknologiaa kompaktisti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 tuo tyylikästä muotoilua, uutta teknologiaa ja sähköisen rinnakkaisversion kompaktiautojen luokkaan. Hyvää: tyyli, voimalinjavaihtoehdot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Toisen sukupolven Peugeot 208 hyppää rohkeasti autoalan murrokseen. Uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot onkin tuomassa sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Palaamme sähkö-208:n ominaisuuksiin tarkemmin erillisessä koeajossa. Luvassa on joukko bensiinimoottoreita, yksi diesel ja yksi sähköversio. Yleisimmin 208:n kulmahampaiden takaa löytyy 1,2-litrainen PureTech-bensiinimoottori. Hinnat alkaen -versiossa kolmisylinterinen vapaasti hengittävä papupata porisee 75 hevosvoiman verran, muistuttaen luonteellaan 206:n 1,1-litraisesta moottorista. Yleisemmin tehoversiona lienee ahdettu 100 hevosvoiman malli, joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin yhteydessä. Malliston huipulla on tässä vaiheessa 130-hevosvoimainen PureTech 130, joka on aina automaattivaihteiston parina. Suorituskyvyssä ei ole moittimista ja automaattivaihteisto toimii eleettömästi. Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen BlueHDi 100, joka vauhdittaa 208:n etenemistä manuaalivaihteiston ja 250 newtonmetrin väännön turvin helposti. Malliversio on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille, joita saattaa tosin hätkäyttää, että auton perusvärinä on tällä kertaa keltainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki saman katon alla Peugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Liikkeellä 208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä 16 tuuman rengastukseen näyttävämpien vannekokojen sijaan. Vaikka automaattivaihteinen PureTech 130 on GT-Line-varustetasolla polttomoottoriversioiden sähäkin, löytyy eräänlaista nostalgista ajamisen iloa pelkistetymmästä PureTech 75 Activesta. Perinteinen mittaristo, kevyempi auto ja pehmeämpi jousitus muistuttavat hyvällä tavalla 206:n ja 207:n ajoista. Ajoasento on eräs uuden 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja taasen korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä. Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaa Raikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Korkeampien varustetasojen kohdalla perinteinen mittaristo korvautuu uudella kolmiulotteisella versiolla Peugeotin i-Cockpit-ohjaamoteemasta. Kahdelle syvyystasolle tietoja projisoiva mittaristo toimii onneksi selkeämmin kuin ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää kriittiset puoli sekuntia reaktioajassa. Suomessa Peugeot 208 nähdään vielä loppuvuoden aikana, hintojen vahvistuessa marraskuun alussa. Malliston aloitushinta PureTech 75 Active -malliversiolle asettunee noin 16 500 euron tuntumaan. Sähköinen Peugeot e-208 seuraa polttomoottorimalleja heti vuodenvaihteen jälkeen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 208 PureTech 130 S&S EAT8 GT-Line Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–5,7 (yhd.) CO2-päästöt 127-129 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?