22.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in astuu varmemmin esiin veljensä varjosta, mutta riittääkö se ostajien löytämiseen? Hyvää: muotoilu, yksityiskohdat. Huonoa: tilat, rajattu kohderyhmä. Toyota heräsi loppuvuodesta 2016 tavoittelemaan uutta ladattavien sähköautojen strategiaa. Viitteitä muutoksesta voi nähdä jo ladattavassa Priuksessa, sillä pelkän töpselin lisäämisen sijaan autoa on muokattu kattavasti tavoiteltaessa viimeisiä säästöjä ja parempaa hybridikokemusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piru piilee yksityiskohdissa Ilmiselvin ero on sisarmallia räväkämpi ulkomuoto. Muotojen taustalta löytyy asiakkaiden toive, että pistokeladattava Prius erottuisi tavallisesta hybridistä. Osasyyllisenä on myös aerodynamiikka. Aaltoileva takalasi on pieni, mutta jännittävä yksityiskohta. Takaluukku on valmistettu keveästä hiilikuitukomposiitista, mikä on merkittävä panostus tämän segmentin autoon. Varustetasosta riippuen Prius Plug-inin katolta voi löytyä myös aurinkopaneeli. Toyotan laskelmien mukaan kennolla voidaan kerätä noin 5 kilometrin ajosähkö päivän pysäköinnillä. Luku ei ole suuri, mutta vuotuisena kertymänä se alkaa jo tuntua, sääoloista ja päivän pituudesta riippuen. Ajon aikana aurinkokennon energia hyödynnetään matkustamon viihdelaitteiden käytössä. Aurinkopaneelikatto ja ei niin aurinkoinen sää. Lämmitysjärjestelmään on lisätty tehokkuutta tuova ilmalämpöpumppu ja järjestelmä kykenee lämmittämään sisätilan ilman polttomoottorin apua aina –10°C pakkasiin saakka. Hybridijärjestelmässä Toyota on muuttanut starttimoottorina ja generaattorina toimivan sähkömoottorin roolia, joten moottori voi nyt osallistua myös sähköllä ajamiseen, sähkövoimalinjan yhteistehon ollessa nyt 92 hv. Samalla sähköajon kattonopeus on noussut 135 kilometriin tunnissa. Takaluukku on valmistettu hiilikuitukomposiitista. Akuston kapasiteetti on tuplattu verrattuna Priukseen, joten pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin verran. Samalla akusto on varustettu jopa –20°C pakkasia sietävällä lämmityksellä, jotta sähkökapasiteetti olisi käytössä heti lähtiessä talvellakin. Järjestelmän lataustehoa on nostettu, joten Priuksen akun saa täytettyä parhaillaan kahdessa ja kotonakin reilussa kolmessa tunnissa. Latausjohdolle on oma minimalistinen kolonsa tavaratilassa. Kookkaasti pienempi Akuston takia tavaratilan pohja on Prius Plug-inissä korkeammalla ja kun tähän yhdistetään loivasti laskeutuva katto, luvassa on 360 litran laakea, mutta matala tavaratila. Takapenkki on puolestaan suunniteltu kahdelle, joten kyseessä on aidosti neljän hengen auto. Laskeutuva kattolinja saattaa tuottaa pettymyksen takana istuville koripalloilijoille. Etuistuimilla riittää tilaa ja valoa, Priuksesta lainatun kojelaudan tuodessa aulamaista tunnelmaa. Suurin osa hybridijärjestelmän tiedoista löytyy kahdesta 4,2-tuumaisesta mittaristonäytöstä sekä kuljettajan mainiosta heijastusnäytöstä, jättäen 8-tuumaisen navigointijärjestelmän näytön muuhun puuhasteluun. Ekologisesti huristellessa Prius Plug-in toimii veljensä tavoin mainiosti. Hienosäädetystä alustasta huolimatta ajamisen riemua ei juuri löydy, mutta kulku on tasaista. Kulutus ei räjähdä käsiin edes akun loppuessa ja Toyotan tuttu 1,8-litrainen polttomoottori mylvii käydessään miellyttävän etäällä. Prius Plug-inin hinta tarkoittaa 4 506 euron hintalisää latausmahdollisuudelle ja hienosäädölle Priukseen verrattuna. Juuri viimeinen 10% maksaakin usein eniten. Kyseessä on kuitenkin Suomen edullisin lataushybridi – joskin Hyundai varmasti tavoittelee kruunua loppuvuodesta itselleen. Hybridisoitumisen todellinen voittokulku on tähän asti ollut kiinni siitä, että tavallisen automallin saa hybridivoimalinjalla. Nykyisellään Toyotalla ei ole kuitenkaan suunnitelmia latausoption lisäämiseksi muuhun mallistoonsa. Merkin tavoitteena on löytää tänä vuonna koti Suomesta sadalle ladattavalle Priukselle. Nähtäväksi jää, putoaako sympaattinen auto kohderyhmien väliin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 68 kW Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 8,8 kWh, litiumioni. Suurin latausteho 3,3 kW. Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 360 l Omamassa: 1540 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan