22.2.2017

Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active

Toyota Prius Plug-in Active

Toyota Prius Plug-in astuu varmemmin esiin veljensä varjosta, mutta riittääkö se ostajien löytämiseen? Hyvää: muotoilu, yksityiskohdat. Huonoa: tilat, rajattu kohderyhmä.

Toyota heräsi loppuvuodesta 2016 tavoittelemaan uutta ladattavien sähköautojen strategiaa. Viitteitä muutoksesta voi nähdä jo ladattavassa Priuksessa, sillä pelkän töpselin lisäämisen sijaan autoa on muokattu kattavasti tavoiteltaessa viimeisiä säästöjä ja parempaa hybridikokemusta.

Toyota Prius Plug-in Active

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Piru piilee yksityiskohdissa

Ilmiselvin ero on sisarmallia räväkämpi ulkomuoto. Muotojen taustalta löytyy asiakkaiden toive, että pistokeladattava Prius erottuisi tavallisesta hybridistä. Osasyyllisenä on myös aerodynamiikka. Aaltoileva takalasi on pieni, mutta jännittävä yksityiskohta. Takaluukku on valmistettu keveästä hiilikuitukomposiitista, mikä on merkittävä panostus tämän segmentin autoon.

Varustetasosta riippuen Prius Plug-inin katolta voi löytyä myös aurinkopaneeli. Toyotan laskelmien mukaan kennolla voidaan kerätä noin 5 kilometrin ajosähkö päivän pysäköinnillä. Luku ei ole suuri, mutta vuotuisena kertymänä se alkaa jo tuntua, sääoloista ja päivän pituudesta riippuen. Ajon aikana aurinkokennon energia hyödynnetään matkustamon viihdelaitteiden käytössä.

Toyota Prius Plug-in Active
Aurinkopaneelikatto ja ei niin aurinkoinen sää.

Lämmitysjärjestelmään on lisätty tehokkuutta tuova ilmalämpöpumppu ja järjestelmä kykenee lämmittämään sisätilan ilman polttomoottorin apua aina –10°C pakkasiin saakka.

Hybridijärjestelmässä Toyota on muuttanut starttimoottorina ja generaattorina toimivan sähkömoottorin roolia, joten moottori voi nyt osallistua myös sähköllä ajamiseen, sähkövoimalinjan yhteistehon ollessa nyt 92 hv. Samalla sähköajon kattonopeus on noussut 135 kilometriin tunnissa.

Toyota Prius Plug-in Active
Takaluukku on valmistettu hiilikuitukomposiitista.

Akuston kapasiteetti on tuplattu verrattuna Priukseen, joten pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin verran. Samalla akusto on varustettu jopa –20°C pakkasia sietävällä lämmityksellä, jotta sähkökapasiteetti olisi käytössä heti lähtiessä talvellakin. Järjestelmän lataustehoa on nostettu, joten Priuksen akun saa täytettyä parhaillaan kahdessa ja kotonakin reilussa kolmessa tunnissa.

Toyota Prius Plug-in Active
Latausjohdolle on oma minimalistinen kolonsa tavaratilassa.

Kookkaasti pienempi

Akuston takia tavaratilan pohja on Prius Plug-inissä korkeammalla ja kun tähän yhdistetään loivasti laskeutuva katto, luvassa on 360 litran laakea, mutta matala tavaratila. Takapenkki on puolestaan suunniteltu kahdelle, joten kyseessä on aidosti neljän hengen auto. Laskeutuva kattolinja saattaa tuottaa pettymyksen takana istuville koripalloilijoille.

Toyota Prius Plug-in Active

Etuistuimilla riittää tilaa ja valoa, Priuksesta lainatun kojelaudan tuodessa aulamaista tunnelmaa. Suurin osa hybridijärjestelmän tiedoista löytyy kahdesta 4,2-tuumaisesta mittaristonäytöstä sekä kuljettajan mainiosta heijastusnäytöstä, jättäen 8-tuumaisen navigointijärjestelmän näytön muuhun puuhasteluun.

Ekologisesti huristellessa Prius Plug-in toimii veljensä tavoin mainiosti. Hienosäädetystä alustasta huolimatta ajamisen riemua ei juuri löydy, mutta kulku on tasaista. Kulutus ei räjähdä käsiin edes akun loppuessa ja Toyotan tuttu 1,8-litrainen polttomoottori mylvii käydessään miellyttävän etäällä.

Toyota Prius Plug-in Active

Prius Plug-inin hinta tarkoittaa 4 506 euron hintalisää latausmahdollisuudelle ja hienosäädölle Priukseen verrattuna. Juuri viimeinen 10% maksaakin usein eniten. Kyseessä on kuitenkin Suomen edullisin lataushybridi – joskin Hyundai varmasti tavoittelee kruunua loppuvuodesta itselleen.

Hybridisoitumisen todellinen voittokulku on tähän asti ollut kiinni siitä, että tavallisen automallin saa hybridivoimalinjalla. Nykyisellään Toyotalla ei ole kuitenkaan suunnitelmia latausoption lisäämiseksi muuhun mallistoonsa. Merkin tavoitteena on löytää tänä vuonna koti Suomesta sadalle ladattavalle Priukselle. Nähtäväksi jää, putoaako sympaattinen auto kohderyhmien väliin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Toyota Prius Plug-in Active

Hinta alkaen

39 898 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

72 kW (98 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Teho

68 kW

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Akku

8,8 kWh, litiumioni. Suurin latausteho 3,3 kW.

Toimintamatka

63 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

90 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

162 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

22 g/km

Mitat

pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila: 360 l
Omamassa: 1540 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Ecotest

Ei testattu

Luetuimmat