22.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in astuu varmemmin esiin veljensä varjosta, mutta riittääkö se ostajien löytämiseen? Hyvää: muotoilu, yksityiskohdat. Huonoa: tilat, rajattu kohderyhmä. Toyota heräsi loppuvuodesta 2016 tavoittelemaan uutta ladattavien sähköautojen strategiaa. Viitteitä muutoksesta voi nähdä jo ladattavassa Priuksessa, sillä pelkän töpselin lisäämisen sijaan autoa on muokattu kattavasti tavoiteltaessa viimeisiä säästöjä ja parempaa hybridikokemusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiru piilee yksityiskohdissaIlmiselvin ero on sisarmallia räväkämpi ulkomuoto. Muotojen taustalta löytyy asiakkaiden toive, että pistokeladattava Prius erottuisi tavallisesta hybridistä. Osasyyllisenä on myös aerodynamiikka. Aaltoileva takalasi on pieni, mutta jännittävä yksityiskohta. Takaluukku on valmistettu keveästä hiilikuitukomposiitista, mikä on merkittävä panostus tämän segmentin autoon.Varustetasosta riippuen Prius Plug-inin katolta voi löytyä myös aurinkopaneeli. Toyotan laskelmien mukaan kennolla voidaan kerätä noin 5 kilometrin ajosähkö päivän pysäköinnillä. Luku ei ole suuri, mutta vuotuisena kertymänä se alkaa jo tuntua, sääoloista ja päivän pituudesta riippuen. Ajon aikana aurinkokennon energia hyödynnetään matkustamon viihdelaitteiden käytössä.Aurinkopaneelikatto ja ei niin aurinkoinen sää.Lämmitysjärjestelmään on lisätty tehokkuutta tuova ilmalämpöpumppu ja järjestelmä kykenee lämmittämään sisätilan ilman polttomoottorin apua aina –10°C pakkasiin saakka.Hybridijärjestelmässä Toyota on muuttanut starttimoottorina ja generaattorina toimivan sähkömoottorin roolia, joten moottori voi nyt osallistua myös sähköllä ajamiseen, sähkövoimalinjan yhteistehon ollessa nyt 92 hv. Samalla sähköajon kattonopeus on noussut 135 kilometriin tunnissa.Takaluukku on valmistettu hiilikuitukomposiitista.Akuston kapasiteetti on tuplattu verrattuna Priukseen, joten pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin verran. Samalla akusto on varustettu jopa –20°C pakkasia sietävällä lämmityksellä, jotta sähkökapasiteetti olisi käytössä heti lähtiessä talvellakin. Järjestelmän lataustehoa on nostettu, joten Priuksen akun saa täytettyä parhaillaan kahdessa ja kotonakin reilussa kolmessa tunnissa.Latausjohdolle on oma minimalistinen kolonsa tavaratilassa.Kookkaasti pienempiAkuston takia tavaratilan pohja on Prius Plug-inissä korkeammalla ja kun tähän yhdistetään loivasti laskeutuva katto, luvassa on 360 litran laakea, mutta matala tavaratila. Takapenkki on puolestaan suunniteltu kahdelle, joten kyseessä on aidosti neljän hengen auto. Laskeutuva kattolinja saattaa tuottaa pettymyksen takana istuville koripalloilijoille.Etuistuimilla riittää tilaa ja valoa, Priuksesta lainatun kojelaudan tuodessa aulamaista tunnelmaa. Suurin osa hybridijärjestelmän tiedoista löytyy kahdesta 4,2-tuumaisesta mittaristonäytöstä sekä kuljettajan mainiosta heijastusnäytöstä, jättäen 8-tuumaisen navigointijärjestelmän näytön muuhun puuhasteluun.Ekologisesti huristellessa Prius Plug-in toimii veljensä tavoin mainiosti. Hienosäädetystä alustasta huolimatta ajamisen riemua ei juuri löydy, mutta kulku on tasaista. Kulutus ei räjähdä käsiin edes akun loppuessa ja Toyotan tuttu 1,8-litrainen polttomoottori mylvii käydessään miellyttävän etäällä.Prius Plug-inin hinta tarkoittaa 4 506 euron hintalisää latausmahdollisuudelle ja hienosäädölle Priukseen verrattuna. Juuri viimeinen 10% maksaakin usein eniten. Kyseessä on kuitenkin Suomen edullisin lataushybridi – joskin Hyundai varmasti tavoittelee kruunua loppuvuodesta itselleen.Hybridisoitumisen todellinen voittokulku on tähän asti ollut kiinni siitä, että tavallisen automallin saa hybridivoimalinjalla. Nykyisellään Toyotalla ei ole kuitenkaan suunnitelmia latausoption lisäämiseksi muuhun mallistoonsa. Merkin tavoitteena on löytää tänä vuonna koti Suomesta sadalle ladattavalle Priukselle. Nähtäväksi jää, putoaako sympaattinen auto kohderyhmien väliin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 68 kW Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 8,8 kWh, litiumioni. Suurin latausteho 3,3 kW. Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 360 l Omamassa: 1540 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen