22.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in astuu varmemmin esiin veljensä varjosta, mutta riittääkö se ostajien löytämiseen? Hyvää: muotoilu, yksityiskohdat. Huonoa: tilat, rajattu kohderyhmä. Toyota heräsi loppuvuodesta 2016 tavoittelemaan uutta ladattavien sähköautojen strategiaa. Viitteitä muutoksesta voi nähdä jo ladattavassa Priuksessa, sillä pelkän töpselin lisäämisen sijaan autoa on muokattu kattavasti tavoiteltaessa viimeisiä säästöjä ja parempaa hybridikokemusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiru piilee yksityiskohdissaIlmiselvin ero on sisarmallia räväkämpi ulkomuoto. Muotojen taustalta löytyy asiakkaiden toive, että pistokeladattava Prius erottuisi tavallisesta hybridistä. Osasyyllisenä on myös aerodynamiikka. Aaltoileva takalasi on pieni, mutta jännittävä yksityiskohta. Takaluukku on valmistettu keveästä hiilikuitukomposiitista, mikä on merkittävä panostus tämän segmentin autoon.Varustetasosta riippuen Prius Plug-inin katolta voi löytyä myös aurinkopaneeli. Toyotan laskelmien mukaan kennolla voidaan kerätä noin 5 kilometrin ajosähkö päivän pysäköinnillä. Luku ei ole suuri, mutta vuotuisena kertymänä se alkaa jo tuntua, sääoloista ja päivän pituudesta riippuen. Ajon aikana aurinkokennon energia hyödynnetään matkustamon viihdelaitteiden käytössä.Aurinkopaneelikatto ja ei niin aurinkoinen sää.Lämmitysjärjestelmään on lisätty tehokkuutta tuova ilmalämpöpumppu ja järjestelmä kykenee lämmittämään sisätilan ilman polttomoottorin apua aina –10°C pakkasiin saakka.Hybridijärjestelmässä Toyota on muuttanut starttimoottorina ja generaattorina toimivan sähkömoottorin roolia, joten moottori voi nyt osallistua myös sähköllä ajamiseen, sähkövoimalinjan yhteistehon ollessa nyt 92 hv. Samalla sähköajon kattonopeus on noussut 135 kilometriin tunnissa.Takaluukku on valmistettu hiilikuitukomposiitista.Akuston kapasiteetti on tuplattu verrattuna Priukseen, joten pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin verran. Samalla akusto on varustettu jopa –20°C pakkasia sietävällä lämmityksellä, jotta sähkökapasiteetti olisi käytössä heti lähtiessä talvellakin. Järjestelmän lataustehoa on nostettu, joten Priuksen akun saa täytettyä parhaillaan kahdessa ja kotonakin reilussa kolmessa tunnissa.Latausjohdolle on oma minimalistinen kolonsa tavaratilassa.Kookkaasti pienempiAkuston takia tavaratilan pohja on Prius Plug-inissä korkeammalla ja kun tähän yhdistetään loivasti laskeutuva katto, luvassa on 360 litran laakea, mutta matala tavaratila. Takapenkki on puolestaan suunniteltu kahdelle, joten kyseessä on aidosti neljän hengen auto. Laskeutuva kattolinja saattaa tuottaa pettymyksen takana istuville koripalloilijoille.Etuistuimilla riittää tilaa ja valoa, Priuksesta lainatun kojelaudan tuodessa aulamaista tunnelmaa. Suurin osa hybridijärjestelmän tiedoista löytyy kahdesta 4,2-tuumaisesta mittaristonäytöstä sekä kuljettajan mainiosta heijastusnäytöstä, jättäen 8-tuumaisen navigointijärjestelmän näytön muuhun puuhasteluun.Ekologisesti huristellessa Prius Plug-in toimii veljensä tavoin mainiosti. Hienosäädetystä alustasta huolimatta ajamisen riemua ei juuri löydy, mutta kulku on tasaista. Kulutus ei räjähdä käsiin edes akun loppuessa ja Toyotan tuttu 1,8-litrainen polttomoottori mylvii käydessään miellyttävän etäällä.Prius Plug-inin hinta tarkoittaa 4 506 euron hintalisää latausmahdollisuudelle ja hienosäädölle Priukseen verrattuna. Juuri viimeinen 10% maksaakin usein eniten. Kyseessä on kuitenkin Suomen edullisin lataushybridi – joskin Hyundai varmasti tavoittelee kruunua loppuvuodesta itselleen.Hybridisoitumisen todellinen voittokulku on tähän asti ollut kiinni siitä, että tavallisen automallin saa hybridivoimalinjalla. Nykyisellään Toyotalla ei ole kuitenkaan suunnitelmia latausoption lisäämiseksi muuhun mallistoonsa. Merkin tavoitteena on löytää tänä vuonna koti Suomesta sadalle ladattavalle Priukselle. Nähtäväksi jää, putoaako sympaattinen auto kohderyhmien väliin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 68 kW Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 8,8 kWh, litiumioni. Suurin latausteho 3,3 kW. Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 360 l Omamassa: 1540 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti