25.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris GRMN on 400 kappaletta valmistettava erikoiserä täynnä elämäniloa. Hyvää tunnelma, ajettavuus, olemassaolo. Huonoa ajoasento, hinta. Jos satut omistamaan yhden kahdesta Suomeen saadusta Toyota Yaris GRMN -erikoismallista, saatat joutua vastailemaan auton hintaa kyseenalaistaviin kysymyksiin. Vastaaminen on helppoa: avaa konepelti, ja pyydä utelijaa katsomaan sylinterikannen ja moottorintuen välisestä kolosta pilkistävää moottorinohjausjärjestelmää. Siinä ei ole Toyotan logoa. Ympyrän rajaaman pyöreäkärkisen kolmion sisältä erottuvat kirjaimet Lotus. Yaris GRMN on ehkä tehty markkinointisyistä juhlistamaan Toyotan WRC-ralliohjelmaa, mutta toteutus on ehtaa rakkautta ajamista kohtaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Palikat kohdallaan Moottori pääsi viime vuonna koeajamaan auton prototyyppiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla Saksassa. Kerroimme silloin erikois-Yarikseen liittyneistä haasteista, joita muun muassa Lotuksen virittämän 1,8-litraisen mekaanisesti ahdetun moottorin änkeminen Yariksen keulalle aiheuttaa. Muita teknisiä hienouksia ovat Sachs Performancen iskunvaimentimet, rosteripakoputkisto, torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin, BBS:n takoalumiinivanteet ja etuakselin nelimäntäiset jarrusatulat, jotka on viimeistelty Gazoo Racing -kilpaosaston valko-puna-musta -tunnusvärillä. Sisätiloissa on keskitytty oleelliseen: GRMN erottuu lähinnä mittariston grafiikoilla ja istuimilla. Tukevat urheiluistuimet ovat lainaa jostain ihan muusta autosta, joten kolmiovisessa autossa tarpeellinen kippaustoiminto on vähintäänkin kömpelö. Sinänsä ilahduttavan tilavan takaistuimen verhoilukin on jätetty perusmallista tutuksi. Viesti on yksinkertainen: Yaris GRMN:llä voi toki kuljettaa muita ihmisiä, mutta silloin auto menee vähän hukkaan. Ihanan epätoyotamaista! Toki Yariksen perusrakenteen rajoitteetkin näkyvät: etuistuimet on asennettu turhan ylös ja ohjauspyörä jää liian kauas. Lienee vain ajan kysymys, kun jokin viritysfirma alkaa tarjoamaan ohjauspyörää lähemmäs tuovaa adapteria. Tavallisesta erikoiseksi Yaris GRMN:n erikoisuuden aistii heti: rosteriputkisto kumisee jo tyhjäkäynnillä, ja kytkintuntuma on erinomaisen napakka. Mekaanisesta ahtimesta huolimatta 1,8-litrainen moottori ei alakierroksilla tunnu niin voimakkaalta, kuin voisi kuvitella. Kyse on perinteisestä ylävireisestä moottorista, joka palkitsee aggressiivisen kierrosten käytön. Pyörintänopeuden saavuttaessa noin 5000 1/min alkaa tapahtua: moottori ulvoo, pakoputkisto huutaa ja 210 hevosvoimaa työntää Yarista tavalla, joka vie ajatukset kohti Puuppolaa. Kuusivaihteisen manuaalin välitykset ovat sopivan napakat, joten voimanlähde pysyy jatkuvasti vetoalueella. Mekaanisen ahtimen ansiosta reagointi kaasuun on välitöntä, joten keveyden tuntu on jatkuvasti läsnä. Ilahduttavan kyvykäs Yariksen muuntautumisleikki ei varmasti ole ollut helppo, mutta lopputulos on hieno. Toyotan ohjaus tarjoaa erinomaisen tunnon, ja iskunvaimennus pelaa upeasti tien ollessa kohtalaisen tasainen. Isommissa heitoissa keula alkaa hieman elää: esimerkiksi Porvoon moottoritien routaheitot aiheuttavat keulan liikkeissä lievää rauhattomuutta. Suuresta ongelmasta ei ole kyse, Yaris GRMN pysyy koko ajan tukevasti hallinnassa. Peruskäytös on ilahduttavan neutraalia ja elävää. Ajonvakautusjärjestelmä ei turhia puutu korin lievään yliohjaamiseen kaarteeseen saavuttaessa tai poistuttaessa. Onko Yaris GRMN sitten yli 12 000 euroa parempi kuin uusi Ford Fiesta ST? Objektiivisesti ei. Toyota on tehnyt upeaa työtä rakentaessaan perhe-Yariksesta erittäin kyvykkään urheiluversion, mutta lähtökohdan rajoittuneisuus on vaatinut kompromisseja ja kalliita ratkaisuita. Yaris GRMN käy järkeen vasta, kun arvostaa auton tarinaa ja erikoista paikkaa Toyotan historiassa. Toivottavasti se saa pian jatkoa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Toyota Yaris GRMN Hinta alkaen 42 459 € Moottori Bensiinimoottori 1798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan