10.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: tyyliniekka Ranskasta – DS 4 E-Tense Rivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 4 haluaa saksalaistrion hallitsemille kompaktien premium-autojen apajille. Hyvää: istuma-asento, ylelliset materiaalit, mukavuus. Huonoa: polvitilat takana, kallis varustelu. DS 4 E-Tense Rivoli tuo aimo annoksen ylellisyyttä ja itsetietoista tyyliä meillä myydyimpään Golf-kokoluokkaan. Siinä missä näiden luukkuperien laadukkaampaa päätä edustavat Audi A3, BMW 1-sarja ja Mercedes-Benz A-sarja luottavat vankkaan imagoonsa dynaamisina ajettavina, DS 4 haluaa valloittaa sydämiä mukavuudella, miellyttävillä materiaaleilla ja ylenpalttisella varustelulla. Lisääntyvään SUV-nälkään DS 4 on tarjolla myös Cross-versiona mustilla mökkihelmoilla ja kattokaiteilla. Maavaraa ei kuitenkaan ole enempää, eikä nelivetoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyköistuvat tilat DS 4:n ylellisyys ei merkitse hulppeita tiloja. Sitä tuskin on tarkoitettukaan perheautoksi, silti takatilat yllättävät niukkuudellaan varsinkin pidemmän kuskin takana. Aikaisemmin mainittuihin saksalaisiin verrattuna DS 4 on ratkaisevat sentit ahtaampi kutakuinkin samoista ulkomitoista huolimatta. Ainakin osan polvitilasta anastavat muhkean paksut etuistuimet hieronnalla ja ilmastoinnilla. Edessä istuvilta ei sitten irtoakaan moitteita. DS 4:n ohjaamossa vaikuttaa alkuun silti, että tyyli on mennyt toiminnallisuuden edelle, mutta yllättäen käyttö onnistuu jo lyhyen totuttelun jälkeen. Lähes kaikkiin toimintoihin on säilytetty perinteiset nappulat, mutta käyttö onnistuu myös kosketusnäytön, piirtolevyn tai puheohjauksen kautta kuskin mieltymysten mukaan. Näyttöjä voi räätälöidä mieleisikseen. Mittaristo on pieni, mutta tuulilasinäyttö vastaavasti kookas ja informatiivinen. Ikkunoiden avausnamiskat löytyvät nyt ovesta DS:n aiemman keskikonsolisijoituksen asemesta. Tuttu lataushybridi DS 4:n moottorivalikoima paljastaa välittömästi sukulaisuuden muihin Peugeoteihin ja Citroëneihin. Bensiiniversioista 130 Puretech on 1,2-litrainen ja 180 on 1,6-litrainen, molemmat turboahdettuja numeroiden kertoessa tehon. E-tense-lataushybridissä on saman 1,6-litraisen apuna 110-hevosvoimainen sähkömoottori yhteistehon ollessa 225 hv. Vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Dieselversioita ei tuoda Suomeen, ja täyssähköinen malli liittyy joukkoon vasta 2024. Olkoonkin, että DS on voittanut Formula-E-mestaruuden, moottorit eivät tunnu erityisen urheilullisilta. Piiskamalla paperiarvot saavutetaan, mutta moottorin parku rikkoo tällöin herraskaisen matkustuskokemuksen. Parhaimmillaan hybridi on lipuessaan sähköllä tai käyttäessään polttomoottoria huomaamattomasti avustamaan maantiellä. Sähköllä päässee lauhassa kelissä ja kevyessä ajossa luvatun 55 kilometriä, mutta koeajo helteessä ranskalaisella ajotavalla rokotti kertymää yhtä lailla kuin Suomen pakkasetkin. Akun lataus vie lyhimmillään kaksi tuntia. Kaikki herkut Koeajomahdollisuus tarjoutui huippuversiolla, jossa Rivoli-varustetasoa oli vielä petrattu lasikatolla, tietä skannaavalla jousituksella, hierovilla istuimilla sekä huippuhifillä, ja kokonaisuus oli kuorrutettu lopuksi pehmeään nappanahkaan ovia ja kojelautaa myöten. Lopputuloksena luksusta on tarjolla vähintäänkin saksalaiskilpailijoiden verran, mutta niin on sitten hintaakin. Huomattavan summan säästää pikkumoottoreilla ja maltillisemmilla Performance Line ja Trocadero -varustetasoilla. Toisaalta säästämään alkavan kannattaa tsekata Stellantis-konsernin samalla tekniikalla samoihin aikoihin vuodenvaihteessa myyntiin tulevat muut uutuudet: Peugeot 308 ja Opel Astra. Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS4 E-Tense Plug-in hybrid 225 Rivoli Automaatti Hinta alkaen 35 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 449 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Akku Akuston energiasisältö (käytössä oleva) 12,4 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4000 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan