10.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: tyyliniekka Ranskasta – DS 4 E-Tense Rivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 4 haluaa saksalaistrion hallitsemille kompaktien premium-autojen apajille. Hyvää: istuma-asento, ylelliset materiaalit, mukavuus. Huonoa: polvitilat takana, kallis varustelu. DS 4 E-Tense Rivoli tuo aimo annoksen ylellisyyttä ja itsetietoista tyyliä meillä myydyimpään Golf-kokoluokkaan. Siinä missä näiden luukkuperien laadukkaampaa päätä edustavat Audi A3, BMW 1-sarja ja Mercedes-Benz A-sarja luottavat vankkaan imagoonsa dynaamisina ajettavina, DS 4 haluaa valloittaa sydämiä mukavuudella, miellyttävillä materiaaleilla ja ylenpalttisella varustelulla. Lisääntyvään SUV-nälkään DS 4 on tarjolla myös Cross-versiona mustilla mökkihelmoilla ja kattokaiteilla. Maavaraa ei kuitenkaan ole enempää, eikä nelivetoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyköistuvat tilat DS 4:n ylellisyys ei merkitse hulppeita tiloja. Sitä tuskin on tarkoitettukaan perheautoksi, silti takatilat yllättävät niukkuudellaan varsinkin pidemmän kuskin takana. Aikaisemmin mainittuihin saksalaisiin verrattuna DS 4 on ratkaisevat sentit ahtaampi kutakuinkin samoista ulkomitoista huolimatta. Ainakin osan polvitilasta anastavat muhkean paksut etuistuimet hieronnalla ja ilmastoinnilla. Edessä istuvilta ei sitten irtoakaan moitteita. DS 4:n ohjaamossa vaikuttaa alkuun silti, että tyyli on mennyt toiminnallisuuden edelle, mutta yllättäen käyttö onnistuu jo lyhyen totuttelun jälkeen. Lähes kaikkiin toimintoihin on säilytetty perinteiset nappulat, mutta käyttö onnistuu myös kosketusnäytön, piirtolevyn tai puheohjauksen kautta kuskin mieltymysten mukaan. Näyttöjä voi räätälöidä mieleisikseen. Mittaristo on pieni, mutta tuulilasinäyttö vastaavasti kookas ja informatiivinen. Ikkunoiden avausnamiskat löytyvät nyt ovesta DS:n aiemman keskikonsolisijoituksen asemesta. Tuttu lataushybridi DS 4:n moottorivalikoima paljastaa välittömästi sukulaisuuden muihin Peugeoteihin ja Citroëneihin. Bensiiniversioista 130 Puretech on 1,2-litrainen ja 180 on 1,6-litrainen, molemmat turboahdettuja numeroiden kertoessa tehon. E-tense-lataushybridissä on saman 1,6-litraisen apuna 110-hevosvoimainen sähkömoottori yhteistehon ollessa 225 hv. Vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Dieselversioita ei tuoda Suomeen, ja täyssähköinen malli liittyy joukkoon vasta 2024. Olkoonkin, että DS on voittanut Formula-E-mestaruuden, moottorit eivät tunnu erityisen urheilullisilta. Piiskamalla paperiarvot saavutetaan, mutta moottorin parku rikkoo tällöin herraskaisen matkustuskokemuksen. Parhaimmillaan hybridi on lipuessaan sähköllä tai käyttäessään polttomoottoria huomaamattomasti avustamaan maantiellä. Sähköllä päässee lauhassa kelissä ja kevyessä ajossa luvatun 55 kilometriä, mutta koeajo helteessä ranskalaisella ajotavalla rokotti kertymää yhtä lailla kuin Suomen pakkasetkin. Akun lataus vie lyhimmillään kaksi tuntia. Kaikki herkut Koeajomahdollisuus tarjoutui huippuversiolla, jossa Rivoli-varustetasoa oli vielä petrattu lasikatolla, tietä skannaavalla jousituksella, hierovilla istuimilla sekä huippuhifillä, ja kokonaisuus oli kuorrutettu lopuksi pehmeään nappanahkaan ovia ja kojelautaa myöten. Lopputuloksena luksusta on tarjolla vähintäänkin saksalaiskilpailijoiden verran, mutta niin on sitten hintaakin. Huomattavan summan säästää pikkumoottoreilla ja maltillisemmilla Performance Line ja Trocadero -varustetasoilla. Toisaalta säästämään alkavan kannattaa tsekata Stellantis-konsernin samalla tekniikalla samoihin aikoihin vuodenvaihteessa myyntiin tulevat muut uutuudet: Peugeot 308 ja Opel Astra. Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS4 E-Tense Plug-in hybrid 225 Rivoli Automaatti Hinta alkaen 35 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 449 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Akku Akuston energiasisältö (käytössä oleva) 12,4 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4000 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe