23.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Urheilullinen tyyliniekka – Kia Proceed GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia nappaa muotoilupisteet näyttävällä shooting brake -mallillaan, mutta urheilullisen ulkonäön lupaama suorituskyky jää osittain lunastamatta. Hyvää: ajettavuus, tuntuma, muotoilu. Huonoa: puhditon moottori, tavaratilan mitoitus. Kia Proceed on farmarin ja coupén yhdistelmä, joka on puolestaan muotoilupoikkeus uusien automallien saralla. Tässä tapauksessa se on pelkästään hyvä asia. Shooting brake -kori miellyttää silmää. Perheautoa tarvitsevan ei tarvitse tinkiä tyystin tyylistä, vaikka käytännöllisyys autovalintaa ohjaisikin. Proceed on osuva lisä korealaisvalmistajan Ceed-mallistoon, josta löytyy myös konttiperä ja farmari autovalintaa tekevän puntaroitavaksi. Eniten sporttia kaipaava kääntää katseensa Proceedin GT-versioon, mutta nyt koeajettava GT-Line on kädenlämpöisen kompromissin sijaan varsin onnistunut lisäys mallistoon. Nuo GT-Line ja GT ovakin sitten ainoat saatavalla olevat tasot Proceediin. Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan seitsemän, joista kaksi on dieseleitä. Vaihteistona käytetään joko kuusilovista manuaalia tai seitsenportaista DCT-kaksoiskytkinautomaattia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suotta madallettu tavaratila Perheautonäkökulmasta tavaratila on pienoinen pettymys. Litroissa tilaa on mukavasti (594/1 545), mutta pohjan alle kätketyt lokerot syövät tilaa korkeussuunnassa kohtuuttomasti. Varustetason ansiosta takapenkit kaatuvat suhteessa 40/20/40, joten pitkien harrastusvälineiden lisäksi tilaa jää matkustajalle tai parille. Kuljettajan paikalla jo 180-senttinen henkilö kokee katon asettuvan lähes epämiellyttävän lähelle, ellei ajoasentoa säädä reilusti takanojaan. Lyhempää kuskia matala kattolinja ei häiritse. Takapenkillä mitoitus on niin ikään parhaimmillaan keskimittaiselle tai lyhyemmälle aikuiselle. Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin on lisävaruste. Mitoitukseltaan se on moitteeton ja tarjoaa hyvän tuen. Nahkaa ja mokkanahkaa yhdistävä verhoilu ja näyttävä panoraamalasikatto ovat nekin lisävarusteita. Kojelauta on pelkistetyn asiallinen, ja hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Visuaalisiin yksityiskohtiin ja materiaaleihin on panostettu maltillisesti, mutta laatuvaikutelma on silti kohdallaan. Urheilullinen, mutta mukava GT-linen ajo-ominaisuuksia on kehuttu, eikä syyttä. Alustan perusratkaisut ovat tuttuja muusta Ceed-mallistosta, mutta hienosäädöllä on saatu aikaan onnistunut yhdistelmä urheilullista ajonautintoa ja mukavuutta niin kaupungissa kuin maantielläkin. Jämäkkä iskunvaimennus ja jousitus pelaavat mutkissa hyvin yhteen, eikä kuoppiakaan tarvitse kierrellä. Myös ohjaus ilahduttaa tarkkuudellaan. Ajokokemus on siinä määrin onnistunut, ettei kuskin penkiltä ole kiire pois. Tunnelmaa nakertaa vain voimakkaana taustahuminana korviin kantautuva rengasmelu. Koeajoauton moottori on 1,4-litrainen bensiinikone malliston puolivälistä, ja sen pariksi on valittu edellä mainittu 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin lavoista. Yhdistelmä suoriutuu tehtävästään hyvin, mutta moottori vaikuttaa hieman puhdittomalta. Sporttisen ulkonäön luomaa lupausta menohaluista se ei täysin lunasta. Pientä huojennusta tuo sport-painike, jota painamalla voi vaikuttaa auton ajodynamiikkaan. Kierrokset nousevat, kaasupoljinvaste kohenee, kiihdytykset terävöityvät ja ohitustilanteiden suorituskyky paranee hieman. Asetus vaikuttaa jämäköittävästi myös ohjaustuntumaan. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Kia Proceed GT-Line 1.4 T-GDI Business Premium DCT A/T Hinta alkaen 33 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 073 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta