23.6.2019

Koeajo: Urheilullinen tyyliniekka – Kia Proceed GT-Line

Kia ProCeed GT-Line

Kia nappaa muotoilupisteet näyttävällä shooting brake -mallillaan, mutta urheilullisen ulkonäön lupaama suorituskyky jää osittain lunastamatta. Hyvää: ajettavuus, tuntuma, muotoilu. Huonoa: puhditon moottori, tavaratilan mitoitus.

Kia Proceed on farmarin ja coupén yhdistelmä, joka on puolestaan muotoilupoikkeus uusien automallien saralla. Tässä tapauksessa se on pelkästään hyvä asia. Shooting brake -kori miellyttää silmää. Perheautoa tarvitsevan ei tarvitse tinkiä tyystin tyylistä, vaikka käytännöllisyys autovalintaa ohjaisikin.

Proceed on osuva lisä korealaisvalmistajan Ceed-mallistoon, josta löytyy myös konttiperä ja farmari autovalintaa tekevän puntaroitavaksi. Eniten sporttia kaipaava kääntää katseensa Proceedin GT-versioon, mutta nyt koeajettava GT-Line on kädenlämpöisen kompromissin sijaan varsin onnistunut lisäys mallistoon.

Kia ProCeed GT-LineNuo GT-Line ja GT ovakin sitten ainoat saatavalla olevat tasot Proceediin. Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan seitsemän, joista kaksi on dieseleitä. Vaihteistona käytetään joko kuusilovista manuaalia tai seitsenportaista DCT-kaksoiskytkinautomaattia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suotta madallettu tavaratila

Perheautonäkökulmasta tavaratila on pienoinen pettymys. Litroissa tilaa on mukavasti (594/1 545), mutta pohjan alle kätketyt lokerot syövät tilaa korkeussuunnassa kohtuuttomasti. Varustetason ansiosta takapenkit kaatuvat suhteessa 40/20/40, joten pitkien harrastusvälineiden lisäksi tilaa jää matkustajalle tai parille.

Kuljettajan paikalla jo 180-senttinen henkilö kokee katon asettuvan lähes epämiellyttävän lähelle, ellei ajoasentoa säädä reilusti takanojaan. Lyhempää kuskia matala kattolinja ei häiritse. Takapenkillä mitoitus on niin ikään parhaimmillaan keskimittaiselle tai lyhyemmälle aikuiselle.

Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin on lisävaruste. Mitoitukseltaan se on moitteeton ja tarjoaa hyvän tuen. Nahkaa ja mokkanahkaa yhdistävä verhoilu ja näyttävä panoraamalasikatto ovat nekin lisävarusteita.

Kojelauta on pelkistetyn asiallinen, ja hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Visuaalisiin yksityiskohtiin ja materiaaleihin on panostettu maltillisesti, mutta laatuvaikutelma on silti kohdallaan.

Urheilullinen, mutta mukava

GT-linen ajo-ominaisuuksia on kehuttu, eikä syyttä. Alustan perusratkaisut ovat tuttuja muusta Ceed-mallistosta, mutta hienosäädöllä on saatu aikaan onnistunut yhdistelmä urheilullista ajonautintoa ja mukavuutta niin kaupungissa kuin maantielläkin.

Jämäkkä iskunvaimennus ja jousitus pelaavat mutkissa hyvin yhteen, eikä kuoppiakaan tarvitse kierrellä. Myös ohjaus ilahduttaa tarkkuudellaan. Ajokokemus on siinä määrin onnistunut, ettei kuskin penkiltä ole kiire pois. Tunnelmaa nakertaa vain voimakkaana taustahuminana korviin kantautuva rengasmelu.

Koeajoauton moottori on 1,4-litrainen bensiinikone malliston puolivälistä, ja sen pariksi on valittu edellä mainittu 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin lavoista. Yhdistelmä suoriutuu tehtävästään hyvin, mutta moottori vaikuttaa hieman puhdittomalta. Sporttisen ulkonäön luomaa lupausta menohaluista se ei täysin lunasta.

Pientä huojennusta tuo sport-painike, jota painamalla voi vaikuttaa auton ajodynamiikkaan. Kierrokset nousevat, kaasupoljinvaste kohenee, kiihdytykset terävöityvät ja ohitustilanteiden suorituskyky paranee hieman. Asetus vaikuttaa jämäköittävästi myös ohjaustuntumaan.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Kia Proceed GT-Line 1.4 T-GDI Business Premium DCT A/T

Hinta alkaen

33 661 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 073 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 6000 r/min

Vääntö

242 Nm (1500–3200 r/min)

Vääntö

242 Nm (1500–3200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,6 (yhd.)

CO2-päästöt

149 g/km

Mitat

pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1410 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat