23.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Urheilullinen tyyliniekka – Kia Proceed GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia nappaa muotoilupisteet näyttävällä shooting brake -mallillaan, mutta urheilullisen ulkonäön lupaama suorituskyky jää osittain lunastamatta. Hyvää: ajettavuus, tuntuma, muotoilu. Huonoa: puhditon moottori, tavaratilan mitoitus. Kia Proceed on farmarin ja coupén yhdistelmä, joka on puolestaan muotoilupoikkeus uusien automallien saralla. Tässä tapauksessa se on pelkästään hyvä asia. Shooting brake -kori miellyttää silmää. Perheautoa tarvitsevan ei tarvitse tinkiä tyystin tyylistä, vaikka käytännöllisyys autovalintaa ohjaisikin. Proceed on osuva lisä korealaisvalmistajan Ceed-mallistoon, josta löytyy myös konttiperä ja farmari autovalintaa tekevän puntaroitavaksi. Eniten sporttia kaipaava kääntää katseensa Proceedin GT-versioon, mutta nyt koeajettava GT-Line on kädenlämpöisen kompromissin sijaan varsin onnistunut lisäys mallistoon. Nuo GT-Line ja GT ovakin sitten ainoat saatavalla olevat tasot Proceediin. Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan seitsemän, joista kaksi on dieseleitä. Vaihteistona käytetään joko kuusilovista manuaalia tai seitsenportaista DCT-kaksoiskytkinautomaattia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suotta madallettu tavaratila Perheautonäkökulmasta tavaratila on pienoinen pettymys. Litroissa tilaa on mukavasti (594/1 545), mutta pohjan alle kätketyt lokerot syövät tilaa korkeussuunnassa kohtuuttomasti. Varustetason ansiosta takapenkit kaatuvat suhteessa 40/20/40, joten pitkien harrastusvälineiden lisäksi tilaa jää matkustajalle tai parille. Kuljettajan paikalla jo 180-senttinen henkilö kokee katon asettuvan lähes epämiellyttävän lähelle, ellei ajoasentoa säädä reilusti takanojaan. Lyhempää kuskia matala kattolinja ei häiritse. Takapenkillä mitoitus on niin ikään parhaimmillaan keskimittaiselle tai lyhyemmälle aikuiselle. Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin on lisävaruste. Mitoitukseltaan se on moitteeton ja tarjoaa hyvän tuen. Nahkaa ja mokkanahkaa yhdistävä verhoilu ja näyttävä panoraamalasikatto ovat nekin lisävarusteita. Kojelauta on pelkistetyn asiallinen, ja hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Visuaalisiin yksityiskohtiin ja materiaaleihin on panostettu maltillisesti, mutta laatuvaikutelma on silti kohdallaan. Urheilullinen, mutta mukava GT-linen ajo-ominaisuuksia on kehuttu, eikä syyttä. Alustan perusratkaisut ovat tuttuja muusta Ceed-mallistosta, mutta hienosäädöllä on saatu aikaan onnistunut yhdistelmä urheilullista ajonautintoa ja mukavuutta niin kaupungissa kuin maantielläkin. Jämäkkä iskunvaimennus ja jousitus pelaavat mutkissa hyvin yhteen, eikä kuoppiakaan tarvitse kierrellä. Myös ohjaus ilahduttaa tarkkuudellaan. Ajokokemus on siinä määrin onnistunut, ettei kuskin penkiltä ole kiire pois. Tunnelmaa nakertaa vain voimakkaana taustahuminana korviin kantautuva rengasmelu. Koeajoauton moottori on 1,4-litrainen bensiinikone malliston puolivälistä, ja sen pariksi on valittu edellä mainittu 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin lavoista. Yhdistelmä suoriutuu tehtävästään hyvin, mutta moottori vaikuttaa hieman puhdittomalta. Sporttisen ulkonäön luomaa lupausta menohaluista se ei täysin lunasta. Pientä huojennusta tuo sport-painike, jota painamalla voi vaikuttaa auton ajodynamiikkaan. Kierrokset nousevat, kaasupoljinvaste kohenee, kiihdytykset terävöityvät ja ohitustilanteiden suorituskyky paranee hieman. Asetus vaikuttaa jämäköittävästi myös ohjaustuntumaan. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Kia Proceed GT-Line 1.4 T-GDI Business Premium DCT A/T Hinta alkaen 33 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 073 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?