2.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: viettelin sut veekasilla – Mercedes-Benz S 560 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz S 560 Coupé, tähtimerkin hienostunein kaksiovinen, päivitettiin S-sarjan sedanin tasolle. Hyvää: miltei kaikki. Huonoa: menee makuasioiksi. Mercedes-Benz S Coupé – kuten myös avonainen versionsa S Cabriolet – sai hiljattain samat uudistukset kuin neliovinen edustusveljensä hieman aiemmin. Siis lievästi meikatun ilmeen, jossa Coupé erottuu kaksivärisine oled -takavaloineen, lisää kehittyneitä ajoavustinjärjestelmiä sekä parannuksia kuljettajan eteen avautuvaan tietoviihdejärjestelmään. Vain yksi on joukosta poissa – nimittäin kaksioviseen ja nelipaikkaiseen maailmaan eivät dieselmoottorit kuulu. Eivät edes uudet hienot suorat kuutoset, joiden äänimaailmaa tai voimaa ei tarvitsisi näissäkään piireissä häpeillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi veekasi Sen sijaan S Coupé syö bensiiniä. ”Edullisimman” mallin kolmen litran veekuutosen (S 450/367 hv) sekä huipulla olevan kuuden litran V12-voimalan (AMG S 65/630 hv) väliin tarjotaan nyt neljän litran veekasia (S 560/469 hv tai AMG S 63/612 hv). Tupla-ahdettu V8 on nykytyyliin seitsemän desiä aiempaa konetta pienempi, mutta tarjoaa S 560:n tapauksessa hieman enemmän tehoa kuin S 500 -edeltäjässä. Myös talous-, tai ehkä pikemminkin CO2-asiat, ovat olleet Mercedeksellä mielessä: moottori on valmistajan mukaan jopa kahdeksan prosenttia entistä taloudellisempi. Tästä kiitos kuuluu muun muassa sylinterien lepuutustoiminnolle, joka aktivoituu säyseimmillä ajotiloilla ja kierroslukualueella 900–3 250 r/min – ja kunhan kaasupolkimen kanssa ei riehaannuta. Kaikki on tietysti kovin suhteellista. Yhdeksän litran yhdistetty EU-kulutus ja yli 200 gramman hiilidioksidipäästö eivät tee S 560 Coupésta ekoautoa, mutta pidempiä siivuja vartenhan onkin olemassa se neliovinen diesel. Yhtä näyttöä Coupén eräänä tavaramerkkinä on mataluus. Tässä autossa se tuntuu todella selvänä, sillä pitkän kuskin pitää hieman kumarrella kyytiin, ja tuhdisti topattu A-pilarin sisäverhous on ohimon kohdalla – vaikka istuinkin on asemoitu melko alas. Ahtaudesta, tai edes klaustrofobian tunteesta ei luonnollisesti ole kyse, vain korimallin ominaispiirteestä. Aivan kuten S-sarjan sedanissa, myös Coupéssa kojelaudan kaksi suurta näyttöä ovat nyt yhden ja saman lasin alla, ja muodostavat näin eheämmän kokonaisuuden. Pääpiirteittäin kojelaudan, ja muun ohjaamon, ilme on silti ennallaan. Käyttöliittymää voi operoida ohjauspyörän kosketuslevyillä, ja ratista löytyvät myös vakionopeudensäätimen nappulat aiemman viiksikytkimen sijaan – myös nämä jo monista muista Mercedeksistä tuttuja. Lisäksi puheohjausta on monipuolistettu. Johtuiko koeajajan kropasta vai mistä, mutta istuimen selkänoja tuntui hyvin monipuolisista säädöistä huolimatta hieman liian kovapintaiselta. Istuinosa sen sijaan on tuntumaltaan normaali – mikä tässä luokassa tarkoittaa tietenkin huippumukavuutta. Tummaa huminaa Tien päällä huomio kohdistuu jälleen siihen moottoriin. Ennen Ässää samaa nelilitraista veekasia on käytetty AMG GT -urheiluautossa sekä G-sarjan maasturissa. Nämä brutaalimmat taustat eivät kuitenkaan tarkoita hienostuneisuuden puutetta. Aivan päinvastoin. Kiihdytettäessä kuuluu vain etäistä, tummaa huminaa. Pedaalin pohjaan painaminen synnyttää räväkän, mutta samalla pehmeän kiihtyvyyden, ja jo pintakaasulla voimaa on joka paikkaan ylenpalttisesti. Asiaan kuuluu tietysti sekin, ettei yhdeksänportaisen automaattivaihteiston, tai edellä mainitun sylinterien lepuutustoiminnon, tekemisiä huomaa lainkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei melua, vaan vilinää Sama pätee tunnelmiin muutenkin. Kulku on moottoritiellä ilmajousituksen mukavuusasetus päällä pehmeää, jopa hieman keinahtelevaa. Ainoa värinä tuleekin leveiden renkaiden ja kevätkarkean asvaltin yhdistelmästä. Ajomelua ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole, tai ainakaan sen määrä tai sävy eivät tuntuvasti muutu ajoalustan tai -nopeuden myötä. Kun taajama muuttuu moottoritieksi, asiaa ei yleensä huomaa juuri muusta kuin vilkkaammin vilisevästä maisemasta. Myös mukautuvaa vakionopeudensäädintä sekä kaistallapitoavustinta on kehitetty. Kun järjestelmä osaa ottaa huomioon edessä olevat kaarteet, risteykset sekä nopeusrajoitukset, tuloksena on turvallisuuden ohella ylimääräistä mukavuutta. Kisa tulossa Lisää ekslusiivisuutta kaksioviseen huippumersuun tuo myös kilpailijoiden puute. Siinä missä S-sarjan sedan ottaa mittaa niin Audin, BMW:n kuin Lexuksenkin limusiineista, S Coupélla ei noiden merkkien piireissä ole ollut juuri vastusta – ainakaan ennen baijerilaisen moottoritehtaan 8-sarjan mallin esittelyä. Siihen saakka S Coupé – ja omistajansa – nauttivat yhteisestä rauhasta, jonne ulkomaailmalla ei ole asiaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/S-sarja_coupe Mercedes-Benz S 560 Coupé 4Matic Hinta alkaen 214 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 243 316 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 345 kW (469 hv), 5250–5500 r/min Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 202 g/km Mitat pituus 5032 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2945 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?