2.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: viettelin sut veekasilla – Mercedes-Benz S 560 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz S 560 Coupé, tähtimerkin hienostunein kaksiovinen, päivitettiin S-sarjan sedanin tasolle. Hyvää: miltei kaikki. Huonoa: menee makuasioiksi. Mercedes-Benz S Coupé – kuten myös avonainen versionsa S Cabriolet – sai hiljattain samat uudistukset kuin neliovinen edustusveljensä hieman aiemmin. Siis lievästi meikatun ilmeen, jossa Coupé erottuu kaksivärisine oled -takavaloineen, lisää kehittyneitä ajoavustinjärjestelmiä sekä parannuksia kuljettajan eteen avautuvaan tietoviihdejärjestelmään. Vain yksi on joukosta poissa – nimittäin kaksioviseen ja nelipaikkaiseen maailmaan eivät dieselmoottorit kuulu. Eivät edes uudet hienot suorat kuutoset, joiden äänimaailmaa tai voimaa ei tarvitsisi näissäkään piireissä häpeillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi veekasiSen sijaan S Coupé syö bensiiniä. ”Edullisimman” mallin kolmen litran veekuutosen (S 450/367 hv) sekä huipulla olevan kuuden litran V12-voimalan (AMG S 65/630 hv) väliin tarjotaan nyt neljän litran veekasia (S 560/469 hv tai AMG S 63/612 hv).Tupla-ahdettu V8 on nykytyyliin seitsemän desiä aiempaa konetta pienempi, mutta tarjoaa S 560:n tapauksessa hieman enemmän tehoa kuin S 500 -edeltäjässä.Myös talous-, tai ehkä pikemminkin CO2-asiat, ovat olleet Mercedeksellä mielessä: moottori on valmistajan mukaan jopa kahdeksan prosenttia entistä taloudellisempi. Tästä kiitos kuuluu muun muassa sylinterien lepuutustoiminnolle, joka aktivoituu säyseimmillä ajotiloilla ja kierroslukualueella 900–3 250 r/min – ja kunhan kaasupolkimen kanssa ei riehaannuta.Kaikki on tietysti kovin suhteellista. Yhdeksän litran yhdistetty EU-kulutus ja yli 200 gramman hiilidioksidipäästö eivät tee S 560 Coupésta ekoautoa, mutta pidempiä siivuja vartenhan onkin olemassa se neliovinen diesel.Yhtä näyttöäCoupén eräänä tavaramerkkinä on mataluus. Tässä autossa se tuntuu todella selvänä, sillä pitkän kuskin pitää hieman kumarrella kyytiin, ja tuhdisti topattu A-pilarin sisäverhous on ohimon kohdalla – vaikka istuinkin on asemoitu melko alas. Ahtaudesta, tai edes klaustrofobian tunteesta ei luonnollisesti ole kyse, vain korimallin ominaispiirteestä. Aivan kuten S-sarjan sedanissa, myös Coupéssa kojelaudan kaksi suurta näyttöä ovat nyt yhden ja saman lasin alla, ja muodostavat näin eheämmän kokonaisuuden. Pääpiirteittäin kojelaudan, ja muun ohjaamon, ilme on silti ennallaan. Käyttöliittymää voi operoida ohjauspyörän kosketuslevyillä, ja ratista löytyvät myös vakionopeudensäätimen nappulat aiemman viiksikytkimen sijaan – myös nämä jo monista muista Mercedeksistä tuttuja. Lisäksi puheohjausta on monipuolistettu. Johtuiko koeajajan kropasta vai mistä, mutta istuimen selkänoja tuntui hyvin monipuolisista säädöistä huolimatta hieman liian kovapintaiselta. Istuinosa sen sijaan on tuntumaltaan normaali – mikä tässä luokassa tarkoittaa tietenkin huippumukavuutta. Tummaa huminaaTien päällä huomio kohdistuu jälleen siihen moottoriin. Ennen Ässää samaa nelilitraista veekasia on käytetty AMG GT -urheiluautossa sekä G-sarjan maasturissa. Nämä brutaalimmat taustat eivät kuitenkaan tarkoita hienostuneisuuden puutetta.Aivan päinvastoin. Kiihdytettäessä kuuluu vain etäistä, tummaa huminaa. Pedaalin pohjaan painaminen synnyttää räväkän, mutta samalla pehmeän kiihtyvyyden, ja jo pintakaasulla voimaa on joka paikkaan ylenpalttisesti.Asiaan kuuluu tietysti sekin, ettei yhdeksänportaisen automaattivaihteiston, tai edellä mainitun sylinterien lepuutustoiminnon, tekemisiä huomaa lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi melua, vaan vilinääSama pätee tunnelmiin muutenkin. Kulku on moottoritiellä ilmajousituksen mukavuusasetus päällä pehmeää, jopa hieman keinahtelevaa. Ainoa värinä tuleekin leveiden renkaiden ja kevätkarkean asvaltin yhdistelmästä.Ajomelua ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole, tai ainakaan sen määrä tai sävy eivät tuntuvasti muutu ajoalustan tai -nopeuden myötä. Kun taajama muuttuu moottoritieksi, asiaa ei yleensä huomaa juuri muusta kuin vilkkaammin vilisevästä maisemasta.Myös mukautuvaa vakionopeudensäädintä sekä kaistallapitoavustinta on kehitetty. Kun järjestelmä osaa ottaa huomioon edessä olevat kaarteet, risteykset sekä nopeusrajoitukset, tuloksena on turvallisuuden ohella ylimääräistä mukavuutta.Kisa tulossaLisää ekslusiivisuutta kaksioviseen huippumersuun tuo myös kilpailijoiden puute.Siinä missä S-sarjan sedan ottaa mittaa niin Audin, BMW:n kuin Lexuksenkin limusiineista, S Coupélla ei noiden merkkien piireissä ole ollut juuri vastusta – ainakaan ennen baijerilaisen moottoritehtaan 8-sarjan mallin esittelyä.Siihen saakka S Coupé – ja omistajansa – nauttivat yhteisestä rauhasta, jonne ulkomaailmalla ei ole asiaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/S-sarja_coupe Mercedes-Benz S 560 Coupé 4Matic Hinta alkaen 214 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 243 316 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 345 kW (469 hv), 5250–5500 r/min Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 202 g/km Mitat pituus 5032 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2945 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen