17.6.2018

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

Lähes 20 vuoden tauon jälkeen 8-sarjan iso edustuscoupé palaa BMW:n mallistoon.

Tavaramerkkien, konseptien ja naamiokuvien jälkeen vuorossa on valmis tuote. BMW M850i ja sen sisarmalli 840d paljastettiin Le Mansin 24 tunnin kilpailun yhteydessä, sillä malliin perustuva M8 GTE -kilpuri nähtiin ikonisessa autokilpailussa.

Pitkänhuiskea coupé kilpailee muun muassa Mercedes-Benzin S-sarjan coupén kanssa. Pituutta autolla on tosin Mercedestä maltillisempi 4,84 metriä. Leveyttä on 1,90 metriä. Matalat mittasuhteet johtuvat 1,34 metrin korkeudesta ja muotoa hallitsee osaltaan 2 822 mm pitkä akseliväli. BMW itse mainitsee jyhkeän ilmeen perusteiksi pitkän akselivälin, taka-akselin levän raidevälin ja kulmikkaasti "tuplakuplaisen" katon. Voimakkaat muodot näkyvät myös ikkunalinjassa ja takaikkunan kallistuksessa. Muotojen tarkoitus on ollut korostaa auton urheilullisuutta ja ylellisyyttä. Viirumaiset etuvalot ovat kuulemma BMW:n ohuimmat led-ajovalot tähän mennessä ja niiden kaukovalot voi lisävarusteisena päivittää lasertekniikkaa hyödyntäviksi.

BMW on pyrkinyt säästämään 8-sarjan painoa käyttämällä hiilikuitua, alumiinia ja magnesiumia auton korirakenteessa. Tarjolla on myös erityinen painoa karsiva hiilikuitupaketti ja ensimmäistä kertaa M-malliston ulkopuolella lisävarusteena on saatavilla hiilikuitukatto.

Sisätiloissa BMW on tavoitellut saumatonta muotoa ovista kojelautaan. Keskikonsolista on raivattu tilaa siirtämällä monet toiminnot osaksi iDrive-järjestelmää. Vaihdevalitsimen ympärillä olevat ajotilanäppäimet ovat saaneet haptisen palautteen ja halutessa keskikonsolin tärkeimmät hallintalaitteet saa lasisina, vaihdevalitsimen heijastellessa vienosti lukua '8'. BMW:n uusi Live Cockpit Professional -ohjaamoratkaisu on vakiovaruste ja se tuo 10,25-tuumaisen iDrive-näytön pariksi 12,3-tuumaisen digitaalimittariston.

Nahkaverhoillut lämmitetyt urheiluistuimet ovat vakiovaruste, mutta M850i:n mukana istuimiin tulee lisää sähkösäätöjä. Lisävarustelistalta löytyy istuimien jäähdytys. Ylellisissä verhoilumateriaaleissa on riittävästi valinnanvaraa ja tarkempaa makua osoittaville käytettävissä on myös BMW Individualin lähes loputon valikoima. Takaistuimet kaatuvat 50/50-suhteessa ja niiden pääntuet muotoiltu sisäänrakennetusti istuimiin. Tavaratilaa on 420 litraa, takaluukku toimii luonnollisesti sähköllä.

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

Malliston alkupäässä nähdään 3,0-litraiseen kuusisylinteriseen dieseliin perustuva 840d, jonka strategiset arvot ovat 320 hevosvoimaa, 680 newtonmetriä ja 4,9 sekuntia 0–100 km/h. Pitkille matkoille soveltuva iso dieselcoupé saa turvakseen myös taka-akselia suosivan xDrive-nelivedon ja kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston. Nelipyöräohjaus on niin ikään vakiovaruste. Oletuksena dieselversion vannekoko on 18 tuumaa, mutta se on kasvatettavissa asteittain 19- ja 20-tuumaiseksi. Tarjolla on myös päivitetty M Sport -jarrupaketti.

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

Toisessa päässä mallikirjoa on kuvissa esiintyvä BMW M850i, jonka kahden turboahtimen 4,4-litrainen V8 tuo mukanaan 530 hevosvoimaa, 750 newtonmetriä ja uudistetun kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston. Takavetoa suosiva xDrive-neliveto on varustettu M-varustelun kunniaksi sähköisesti ohjatulla takatasauspyörästön lukolla. Lisävarustelistalta löytyy vielä aktiivinen kallistuksenvakaus. Kiireisemmällä moottorivaihtoehdolla 8-sarja kiihtyy 0–100 km/h 3,7 sekunnissa. M850i:ssä on myös ainutlaatuiset etu- ja takaspoilerit sekä koko joukko matkustamon M-varusteita ohjauspyörästä alkaen.

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

BMW:n mukaan 8-sarjan pyöräntuennassa ja alustassa on kiinnitetty huomiota jämäkkään ajettavuuteen suuremmillakin nopeuksilla. Vakiovarusteena on jäykkä M-jousitus yhdessä säädettävän iskunvaimennuksen kanssa. Apuna työssä on myös ajovakaudenhallinta DSC, joka tarkkailee nelivetojärjestelmän, nelipyöräohjauksen, jarrutuksen, ohjauspyörän ja mahdollisen lukittavan tasauspyörästön tilaa. Käytössä on myös koko joukko BMW:n ajoavustimia, kuten ruuhka-avustin, yönäkötoiminto sekä tuulilasin heijastusnäyttö. Uusimpiin toimintoihin kuuluu umpikujatilanteisiin suunniteltu peruutusavustin, jonka avulla ajoneuvo kiemurtelee juuri etuperin saavutun 50 metrin matkan takaperin.

Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i

Uusi BMW 8-sarja saapuu markkinoille marraskuussa 2018.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat