14.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf IV V6 4Motion – muisto vanhoilta ajoilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus ajatus Golfista kuudella sylinterillä oli ihan normaali. Se on ihan tavallinen hopeinen Volkswagen Golf. Sellainen, joita tuntuu mahtuvan tusina kymmeneen. Yksilön alla kyllä pyörivät alumiinivanteet, ja tarkkasilmäinen voi myös huomata korin sävyyn maalatut ovenkahvat ja puskurin listat. Huomiomagneetista ei kuitenkaan voi puhua. Vuonna 1997 julkaistu Golfin neljäs sukupolvi on kyllä kestänyt aikaa upeasti. Millimetrin tarkasti istuvat ovet ja tarkoin harkitut linjat näyttävät monelta osin yhä kohtalaisen moderneilta, vain korin perusmittasuhteet paljastavat juurten ulottuvan 1990-luvulle saakka. Ja automaailma oli 1990-luvulla aika erilainen. Silloin ajatus 2,8-litraisesta kuutosmoottorista Golfin keulalla ei ollut lainkaan absurdi: ja juuri sellainen löytyy tämän VW Classicin omistaman yksilön konehuoneesta. Volkswagen oli tuonut uuden 8. sukupolven Golfin ensikoeajoihin koko sukupuun: hopeiset Golfit ykkösestä seiskaan todistavat sekä mallin vahvaa sukunäköä, että sitä valtavaa kehitystä, jota automaailmassa on vuodesta 1974 tapahtunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riman kohottaja Ehkä tänään Golfin sisätilat eivät tunnu niin merkittäviltä kuin ensiesittelyn aikaan. Ensihuomio menee pystyyn kojelautaan, katse sivuuttaa täysin pehmeät muovipinnat ja ryhdikkäästi istuvat panikkeet, jotka tänään ovat tässä luokassa selvyys. Ennen tätä Golfia näin ei ollut, Volkswagenin merkitys aukeaa vasta, kun vertaa ilmettä vastaavan aikakauden Ford Focuksen muovikeitaaseen. Erinomainen viimeistely ja toimiva ergonomia tekivät Golfista mainion työhevosen. Mutta nyt vuorossa ei ole mikään 1,4-litrainen karvalakki tai kaupparatsun 1.9 TDI. Takaluukussa komeilee teksti V6 4Motion. Auton omistaa Volkswagen Classic, ja vuosimalli on 2003. Kuusi sylinteriä limittäin Nykyisin bensiinikäyttöistä kuutoskonetta täytyy lähteä etsimään Audi A6:n keulalta saakka, mutta jo 1990-luvun alussa Volkswagen esitteli 3. sukupolven Golfista VR6-mallin. Nimi johtuu erikoisesta moottorirakenteesta, joka on eräänlainen yhdistelmä rivi- ja V6:n ominaisuuksia ja tilantarvetta. Sylinterikulma on kapea, ja osin limittäin asennetut sylinterit jakavat yhteisen sylinterikannen. Sama moottorirakenne jatkui neljännen ja vielä viidennenkin sukupolven läpi, vaikka lopussa kuutoskonetta saikin vain rajuimpaan Golf R32 -malliin. Herrasmiehen Golf Rajuus on neljännen sukupolven Golf V6 4Motionista kaukana. Kyse on herrasmiehen Golfista, jonka ajoasuksi sopisi paremmin puku kuin lippis. Käynti on turbiinimaisen tasaista, samoin vääntö. Vaihteista Volkswagen on antanut autolle kuusi kappaletta, mutta neljälläkin pärjäisi. Kuutoskone on antamassa Golfille hienostuneisuutta ja vaivattomuutta. Täyskaasulla ohjaamoon kantautuu etäinen murina, joka ei milloinkaan muutu rasittuneeksi. Luontaisinta Golf V6 4Motionilla on silti edetä rauhallisesti: varsinaista suorituskykyä enemmän nauttii reserviin jäävistä tehoista. Tarvittaessa 204 hevosvoimaa vie Golfia varsin rivakasti. Mutkat paljastavat Golfin todellisen iän. Alusta on pehmeä ja vaimennukseltaan riittämätön, mikä yhdessä hitaan ja etäisen ohjauksen kanssa saa Golfin nopeasti tuntumaan paljon kokoistaan suuremmalta mutkissa. Auton mukavuusalueen rajat löytää yrittämättäkin, ja loppu on vain painavan keulan hallintaa. Ei Golf toki yritäkään olla sporttinen. GTI-logojen ja tartaanikuvion sijaan sisältä löytää erikoisen yhdistelmän sinistä kangasta ja aitoa 1990-luvun muovipuuta. Toki muutamat äänipuolen viritykset ja vähän jämäkämpi alusta todennäköisesti tekisivät kokemukseen melkoisen muutoksen, mutta nyt autoa käsitellään sellaisena, kuin se tehtaalta lähti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitystä Volkswagen Golfin neljäs sukupolvi on epäilemättä hieno ja merkittävä auto. Sen vahvuudet eivät vain nouse esiin lyhyellä koeajolla, jota hallitsee VR6-moottorin vaikutus kokonaisuuteen. Tällä koneella varustettu Golf on mielenkiintoinen kuriositeetti, jonka suurin arvo taitaakin olla kertoa, miten paljon ajoneuvotekniikka on lopulta 20-vuodessa mennyt eteenpäin – ja nykyisin saman Golfin 1,8-litrainen turbomalli tuntuu paljon luonnollisemmalta vaihtoehdolta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?