Koeajo: pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä Hyundai i20
Pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä i20 on käytännöllinen ja huoleton, mutta myös persoonaton. Hyvää: konstailematon käyttöauto, tilavat sisätilat, kattava vakiovarustelu. Huonoa: turhan persoonaton kokonaisuus, hinta.
Hyundai i20 on järjestelty mitoiltaan uuteen uskoon. Eniten muutos ilahduttaa sisällä ja takapenkillä. Jalkatilat ovat asialliset takana istuvalle aikuisellekin, eikä pää tapaa kattoverhoiluun.
Auto tarjoaa tilat viidelle. Lastenistuinten kanssa askartelevan on hyväksyttävä takapenkin soveltuvan parhaiten kahdelle.
Viisi ovea tekee tilojen käytöstä vaivatonta. Takakontti tarjoaa 301 litraa kuljetuskapasiteettia perusasennossa, penkit kaatamalla se kasvaa 1 017 litraan.
Päivityksessä on panostettu tyyliin. Ulkoinen ilme on hillityn asiallinen, valmistajan mukaan eurooppalaiseen maun mukainen. Se ei ärsytä, mutta ei myöskään herätä erityisempää intohimoa. Sisätiloissa vaikutelma vie mielikuvatasolla suurempaan ja kalliimpaan luokkaan. Selkeät hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Vakiovarustuksesta ratinlämmitys ilahduttaa kolealla kelillä, ilmastointi ympärivuotisesti.
Sata hevosvoimaa
Moottorivaihtoehtoja on kolme: 1,2 litran (75 hv) ja 1,4 litran (100 hv) bensiinit sekä polttoainepihiksi valmistajansa kehuma 1,1 litran (100 hv) diesel. Koeajoauton voimanlähde on keskimmäinen. Sen pariksi on sovitettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatti on tarjolla vain saman moottorin pariksi.
Moottori vääntää
Moottori vääntää hyvin matalilla kierroksilla. Ajaminen on levollista: konetta ei tarvitse huudattaa eikä jatkuvaan vaihtamiseen ole tarvetta edes kaupunkiajossa. Moottoritienopeuksissa matka taittuu vähäeleisesti.
Auto ei ole erityisen uraherkkä, eikä ajomelu häiritse poikkeuksellisesti. Varustukseen kuuluu runsaasti kuljettajaa avustavaa tekniikkaa: ajovakauden- ja ajonhallintajärjestelmä, kaistavahti, hätäjarrutustehostin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.
Ketterästi ajossa
Aktiivisesta ajosta nauttivalle i20 ei tarjoa elämyksiä, mutta vaivattoman autoilun ystävää se miellyttää. Ahtaissa paikoissa kääntösäde tuntuu isolta, mutta toisaalta hyvä näkyvyys sekä pysäköintitutka auttavat suoriutumaan parkkihallista kulmia kolhimatta. Kilpailijoihin verrattuna ketteryydessä ole moitteen sijaa.
Yhdistetyksi kulutukseksi sadalla kilometrillä valmistaja lupaa 5,3 litraa. Pinnistelemättä päästään noin litraa suurempaan lukemaan.
Halvin versio uutuudesta maksaa 14 990 euroa, mutta koeajoauton lähtöhinta on 17 390 euroa. 15 tuuman kevytmetallivanteet, erikoisväri ja Plus Pack -varustelu, joka lisää kokonaisuuteen muun muassa automaattisen ilmastoinnin, huurtumisenpoisto-ominaisuuden, valoautomatiikan ja sähköisesti kylkiä vasten taittuvat sivupeilit, nostavat loppusumman 19 782 euroon.
Samalla rahalla autoa ostavan ulottuvilla on Hyundain harmiksi monta muutakin vaihtoehtoa.