12.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä i20 on käytännöllinen ja huoleton, mutta myös persoonaton. Hyvää: konstailematon käyttöauto, tilavat sisätilat, kattava vakiovarustelu. Huonoa: turhan persoonaton kokonaisuus, hinta. Hyundai i20 on järjestelty mitoiltaan uuteen uskoon. Eniten muutos ilahduttaa sisällä ja takapenkillä. Jalkatilat ovat asialliset takana istuvalle aikuisellekin, eikä pää tapaa kattoverhoiluun.Auto tarjoaa tilat viidelle. Lastenistuinten kanssa askartelevan on hyväksyttävä takapenkin soveltuvan parhaiten kahdelle.Viisi ovea tekee tilojen käytöstä vaivatonta. Takakontti tarjoaa 301 litraa kuljetuskapasiteettia perusasennossa, penkit kaatamalla se kasvaa 1 017 litraan.Päivityksessä on panostettu tyyliin. Ulkoinen ilme on hillityn asiallinen, valmistajan mukaan eurooppalaiseen maun mukainen. Se ei ärsytä, mutta ei myöskään herätä erityisempää intohimoa. Sisätiloissa vaikutelma vie mielikuvatasolla suurempaan ja kalliimpaan luokkaan. Selkeät hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Vakiovarustuksesta ratinlämmitys ilahduttaa kolealla kelillä, ilmastointi ympärivuotisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySata hevosvoimaaMoottorivaihtoehtoja on kolme: 1,2 litran (75 hv) ja 1,4 litran (100 hv) bensiinit sekä polttoainepihiksi valmistajansa kehuma 1,1 litran (100 hv) diesel. Koeajoauton voimanlähde on keskimmäinen. Sen pariksi on sovitettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatti on tarjolla vain saman moottorin pariksi.Moottori vääntääMoottori vääntää hyvin matalilla kierroksilla. Ajaminen on levollista: konetta ei tarvitse huudattaa eikä jatkuvaan vaihtamiseen ole tarvetta edes kaupunkiajossa. Moottoritienopeuksissa matka taittuu vähäeleisesti.Auto ei ole erityisen uraherkkä, eikä ajomelu häiritse poikkeuksellisesti. Varustukseen kuuluu runsaasti kuljettajaa avustavaa tekniikkaa: ajovakauden- ja ajonhallintajärjestelmä, kaistavahti, hätäjarrutustehostin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.Ketterästi ajossaAktiivisesta ajosta nauttivalle i20 ei tarjoa elämyksiä, mutta vaivattoman autoilun ystävää se miellyttää. Ahtaissa paikoissa kääntösäde tuntuu isolta, mutta toisaalta hyvä näkyvyys sekä pysäköintitutka auttavat suoriutumaan parkkihallista kulmia kolhimatta. Kilpailijoihin verrattuna ketteryydessä ole moitteen sijaa.Yhdistetyksi kulutukseksi sadalla kilometrillä valmistaja lupaa 5,3 litraa. Pinnistelemättä päästään noin litraa suurempaan lukemaan.Halvin versio uutuudesta maksaa 14 990 euroa, mutta koeajoauton lähtöhinta on 17 390 euroa. 15 tuuman kevytmetallivanteet, erikoisväri ja Plus Pack -varustelu, joka lisää kokonaisuuteen muun muassa automaattisen ilmastoinnin, huurtumisenpoisto-ominaisuuden, valoautomatiikan ja sähköisesti kylkiä vasten taittuvat sivupeilit, nostavat loppusumman 19 782 euroon.Samalla rahalla autoa ostavan ulottuvilla on Hyundain harmiksi monta muutakin vaihtoehtoa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Hyundai i20 5d 1.4 6MT Comfort Hinta alkaen 19 782 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm3, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Vääntö 134 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla