Ajoneuvot Koeajo 2.9.2015

Koeajo: Qashqain sisarmalli Renault Kadjar

Renaultin uudella kaupunkimaasturilla on yhteinen perusrakenne Nissan Qashqain kanssa. Hyvää: runsaat tilat, nöyrä moottori, mukavuus, varustelu. Huonoa: ulkomittojen arviointi vaikeaa.

Renault on ollut muiden ranskalaisvalmistajien tavoin vastahakoinen uskomaan kaupunkimaasturien jatkuvaan menestykseen eikä ole niitä itse valmistanut. Muutamia vuosia sitten myynnissä ollut Koleoskin oli korealaisen Samsungin valmistama. Nyt Renaultin ja Nissanin ristiinomistus ja yhteistyö tuo uusia mahdollisuuksia tähän suosiotaan aina vain kasvattavaan luokkaan.

Toivottavasti Renault onnistuu lainaamaan myös osan Qashqain myyntimenestyksestä. Ranskalaisuuden allergiaan voi auttaa isompi tavaratila, tehokkaampi moottori ja neljän vuoden takuu kutakuinkin samaan hintaan varustetasoista riippuen.

Renault_Kadjar_2015_PM_021

Reilut tilat

Kadjarin pohjalevy on lainattu Qashqaista, akselivälikin on sama. Koria on kuitenkin venytetty takaosasta, tavaratila on selkeästi isompi. Takaluukusta puuttuu kahva, avausnamiska on kuralle alttiina puskurin tasolla. Myös takaistuimella mitoitus tuntuu Renaultissa väljemmältä, tilaa on hyvin niin pituus- kuin korkeussuunnassakin. Jopa keskipaikalle voi sovittaa aikuisen.

Matalalle asetettu istuinosa ei anna reisille tukea, mutta selkänoja kaadettuna tavaratilan pohjasta tulee tasainen. Selkänojan kaato onnistuu näppärästi takakontin seinässä olevista kahvoista.

Kuskilla on hyvät oltavat, luonnikas ajoasento ja istuimen muotoilu tukevat reippaammassakin menossa. Kookkaat sivupeilit jättävät katveen etuviistoon ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia, mutta parkkitutkat kuuluvat vasta kalleimpaan varustetasoon.

Kojelauta toimintoineen ja symboleineen on Renaultin omaa suunnittelua. Värillinen kosketusnäyttö puhuu suomea ja käyttö on helppo oppia. Mittariston layoutia ja värisävyä pystyy vaihtamaan.

Renault_Kadjar_2015_PM_049

Nöyrä bensiiniturbo

Renault Kadjarin perusmoottori on bensiinikäyttöinen pakokaasuahdettu 1,2-litrainen nelisylinterinen. Se on kokoluokkaansa hienostuneempi niin äänettömyydellään kuin värinättömyydelläänkin. Lisäksi siitä on loihdittu enemmän tehoa ja vääntöä kuin Qashqaissa.

Numeroina pieni ero tuntuu käytännössä sähäkämpinä lähtöinä, mutta vauhdin kasvaessa moottoritienopeuksiin moottorin pienuus ja pitkä kuutosvaihde tuntuvat selvemmin.

Renault_Kadjar_2015_PM_057

Pikkumoottorille luvataan alhaisia kulutuslukemia. Moottori vetääkin alakierroksilta alkaen kulutuksen pysyessä alle viiden litran, mutta pintakaasulla pihtailu aiheuttaa pientä nykimistä. Pääkaupungissa kulutus karkasi yli seitsemän litran. Enemmän ajaville on kaksi dieselvaihtoehtoa, 1,5- ja 1,6-litraiset. Pienemmän saa malliston ainoana myös automaattivaihteistolla ja isommasta on tarjolla nelivetovaihtoehto.

Renaultin insinöörit ovat muuttaneet jousitusta piirun verran Nissania pehmeämpään suuntaan. Onneksi ranskalaisten ei ole annettu puuttua ohjaukseen: se on tarkempi ja tunnokkaampi kuin Renaultin omissa uutuuksissa on viime aikoina ollut tapana.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Renault

Kaikki koeajot

Uusimmat