3.10.2015

Koeajo: urheilullinen sekä mukava Jaguar XF

Huippukevyessä sedanissa yhdistyvät mukavuus ja urheilullisuus. Hyvää: ohjaustuntuma, suorituskyky, kulutus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan muoto, ilmastointilaitteen toiminta.

Jaguar XF -kissapeto on 75-prosenttisesti alumiinia, mikä tekee siitä yhtä aikaa notkean, sitkeän ja erittäin kevyen. XF näyttää arvokkaammalta kuin se onkaan. Onko se sitten hyvä vai huono asia, onkin jo vaikeampi kysymys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takatilat kasvaneet

XF on tunnistettavissa edeltäjänsä seuraajaksi, vaikka 83 prosenttia osista ja ulkoiset muodot on pantu uusiksi.

Coupémainen porrasperämalli on vieläkin pitkä, 4,95-metrinen, vaikka kokonaismitasta on tingitty seitsemän milliä. Ilmanvastuksen pienentämiseksi korkeudestakin on nipistetty, mutta olennaisinta on akselivälin runsaan viiden sentin kasvu.

Takamatkustajien polvi- ja pääntila on selvästi aiempaa suurempi.

Urheilullinen ohjaus

Tavaratila on syvä, ja sitä voi laajentaa kolmessa osassa, mutta kontin muotoilu ja penkinkaatovipujen käyttö ei yllä parhaimpien perheautojen tasolle.

Auton takaosan jousituksessa on painotettu mukavuutta, kun taas Jaguar F-Typestä kopioitu etupyörien kaksoistukivarsikiinnitys takaa urheilullisen ohjaustuntuman kovassakin vauhdissa.

Lähes kaikki XF:n ostajat valinnevat kahdeksanportaisen automaattivaihteiston, vaikka uuteen kahden litran pikkudieseliin tulee tarjolle myös kuusilovinen manuaalivaihteisto, jolla kulutuslukema painuu alimmillaan neljään litraan sadalla.

Huomaamaton automaatti

ZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Siitä on kaksi eri versiota, joista toinen on varattu voimakkaimpien moottoreiden jatkeeksi.

Uudesta Ingenium-moottoriperheestä kokeilimme nelisylinteristä kahden litran dieselmyllyä. Koeajossa oli tehokkaampi 180 hevosvoiman versio, mutta vielä hivenen pienempi kulutus luvataan 163 hevosvoiman versiolle.

Tämä moottori osaa taloudellisen ajon ilmeisen hienosti, sillä käyntinopeus pysyy tavallisessa ajossa erittäin matalana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös nelivetona

Raakaa voimaa tarjoavat kolmilitraiset kuusisylinteriset moottorit, joista mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori tuottaa 340 tai 380 hevosvoimaa ja kahden turbon dieselkone 300.

Maukkain ajokokemus tuli isolla dieselillä, jonka 700 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä jo 2 000 kierroksen käyntinopeudessa.

Kun se yhdistetään tanakkaan, sähkömekaanisesti tehostettuun ohjaukseen, ajokokemus on nautinnollinen. Takavedon lisäksi voi valita nelivedon – ensin ison bensiinimoottorin kanssa.

Auto vaikutti sangen hiljaiselta. Häiritsevin ääni tuli ilmastointilaitteesta, joka puhkui viilennystä ohjaamoon. Säädöissä olisi korjaamista, sillä matkustajia uhkaa vilustuminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huollot sisältyvät hintaan

Maahantuoja pyrkii laskemaan ostokynnystä Jaguar Care -palvelulla, jossa luvataan kolmen vuoden määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta. Palveluun ei sisälly esimerkiksi sijaisautoa tai kuluvia osia, kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.

Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen

Jaguar XF 2.0 Ingenium diesel 180 R-Sport

Moottori

Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat