Ajoneuvot Koeajo 5.5.2015

Koeajo: uusi Suzuki Vitara

Neljäs kerta toden sanoo – vai sanooko? Hyvää: hinta, vakio-varustelun kattavuus. Huonoa: voimalinja, äänieristys, tavaratila.

Uusi Suzuki Vitara tiivistää nelivetoisten katumaasturien kilpaa. Tulokas ei erityisesti erotu ulkomuodoiltaan kilpailijoistaan, muttei toisaalta vieroksutakaan.

Suzuki_Vitara_2015_LA-22Maavara 18,5 senttiä ja etenemiskyvyt riittävät selvittämään sorateiden routakuopat. Ajoasetukset voi valita pitoa arvioivan automaatin sekä sport-, snow- ja lock-asetusten välillä. Alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin löytyvät.

Vitara-mallisto on äkkiä kerrottu, sillä voimanlähteitä on yksi: 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka jatkeena on joko viisiportainen manuaali tai perinteinen kuusiportainen automaattivaihteisto.

Jo alemmalla varustetasolla on vakiona mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja peruutuskamera.

Hätäjarrutus seisauttaa auton 5–30 km/h -nopeudesta, joten järjestelmä ehkäisee törmäyksiä eritoten kaupunkiajossa. Tuli muuten – tahallaan – kokeiltua, toimii.

GLX:n myötä tulevat muun muassa navigaattori, led-ajovalot, avaimeton kulku- ja käynnistys sekä peruutustutkat eteen ja taakse.

Seitsentuumainen kosketusnäyttö on kirkaspintaisena herkkä kiiltelylle ja sormenjäljille. Radion äänenvoimakkuuden säätö näytön pystysuuntaisella liukusäätimellä luonnistuu ainakin tältä koeajajalta kömpelösti.

Peruutuskameran kuva on selkeä ja avittaa pysäköijää.

Ääntä riittää

Konepellin alta on jaossa 120 hevosvoimaa. Se riittää auton kuljettamiseen niukin naukin. Ahdinta ja vaihteiston kuudetta vaihdetta jää kaipaamaan, nyt meno on aika ajoin ponnetonta vaikka moottori käy kierroksilla.

Käyntiäänien sointi on metallinen. Voimanlähde ei sinänsä elämöi raa’oin riimein, mutta äänieristys jättää toivomisen varaa. Rengasäänet kantavat matkustamoon, liekö kaikupintaisten ovien avustusta.Suzuki_Vitara_2015_LA-26

Neljännen sukupolven Vitaran tavaratila on kutistunut sitten edeltäjänsä litraluvuin 375–398, mutta olihan edeltäjän nimikin Grand Vitara. Tavaroille ei ole liikaa tilaa, vaikka muodoltaan kontti selkeälinjainen onkin. Matkustamo sitävastoin on mukavan väljä niin edessä kuin takanakin.

Valttina hinta

Edullisin neliveto-Vitara maksaa 22 390 euroa. Varustetason parantaminen nostaa hintaa 3 000 eurolla ja automaattivaihteisto 2 500 eurolla.

Vitaran nykyisiä neliveto-kilpailijoita ovat muun muassa Dacia Duster (alkaen 22 555 euroa), Opel Mokka (26 960 e), Škoda Yeti (28 947 e) ja SsangYong Korando (29 390 e).

Kilpailija löytyy myös omasta leiristä: edullisin Suzuki SX4 S-Cross maksaa 24 937 euroa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Suzuki

Kaikki koeajot

Uusimmat