5.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi Suzuki Vitara Suzuki Vitara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäs kerta toden sanoo – vai sanooko? Hyvää: hinta, vakio-varustelun kattavuus. Huonoa: voimalinja, äänieristys, tavaratila. Uusi Suzuki Vitara tiivistää nelivetoisten katumaasturien kilpaa. Tulokas ei erityisesti erotu ulkomuodoiltaan kilpailijoistaan, muttei toisaalta vieroksutakaan.Maavara 18,5 senttiä ja etenemiskyvyt riittävät selvittämään sorateiden routakuopat. Ajoasetukset voi valita pitoa arvioivan automaatin sekä sport-, snow- ja lock-asetusten välillä. Alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin löytyvät.Vitara-mallisto on äkkiä kerrottu, sillä voimanlähteitä on yksi: 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka jatkeena on joko viisiportainen manuaali tai perinteinen kuusiportainen automaattivaihteisto.Jo alemmalla varustetasolla on vakiona mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja peruutuskamera.Hätäjarrutus seisauttaa auton 5–30 km/h -nopeudesta, joten järjestelmä ehkäisee törmäyksiä eritoten kaupunkiajossa. Tuli muuten – tahallaan – kokeiltua, toimii.GLX:n myötä tulevat muun muassa navigaattori, led-ajovalot, avaimeton kulku- ja käynnistys sekä peruutustutkat eteen ja taakse.Seitsentuumainen kosketusnäyttö on kirkaspintaisena herkkä kiiltelylle ja sormenjäljille. Radion äänenvoimakkuuden säätö näytön pystysuuntaisella liukusäätimellä luonnistuu ainakin tältä koeajajalta kömpelösti.Peruutuskameran kuva on selkeä ja avittaa pysäköijää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄäntä riittääKonepellin alta on jaossa 120 hevosvoimaa. Se riittää auton kuljettamiseen niukin naukin. Ahdinta ja vaihteiston kuudetta vaihdetta jää kaipaamaan, nyt meno on aika ajoin ponnetonta vaikka moottori käy kierroksilla.Käyntiäänien sointi on metallinen. Voimanlähde ei sinänsä elämöi raa’oin riimein, mutta äänieristys jättää toivomisen varaa. Rengasäänet kantavat matkustamoon, liekö kaikupintaisten ovien avustusta.Neljännen sukupolven Vitaran tavaratila on kutistunut sitten edeltäjänsä litraluvuin 375–398, mutta olihan edeltäjän nimikin Grand Vitara. Tavaroille ei ole liikaa tilaa, vaikka muodoltaan kontti selkeälinjainen onkin. Matkustamo sitävastoin on mukavan väljä niin edessä kuin takanakin.Valttina hintaEdullisin neliveto-Vitara maksaa 22 390 euroa. Varustetason parantaminen nostaa hintaa 3 000 eurolla ja automaattivaihteisto 2 500 eurolla.Vitaran nykyisiä neliveto-kilpailijoita ovat muun muassa Dacia Duster (alkaen 22 555 euroa), Opel Mokka (26 960 e), Škoda Yeti (28 947 e) ja SsangYong Korando (29 390 e).Kilpailija löytyy myös omasta leiristä: edullisin Suzuki SX4 S-Cross maksaa 24 937 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Suzuki Vitara 1.6 4WD GLX Hinta alkaen 25 390 € Moottori 1 586 cm³, bensiini, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 156 Nm (4400 r/min) Vääntö 156 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle