5.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi Suzuki Vitara Suzuki Vitara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäs kerta toden sanoo – vai sanooko? Hyvää: hinta, vakio-varustelun kattavuus. Huonoa: voimalinja, äänieristys, tavaratila. Uusi Suzuki Vitara tiivistää nelivetoisten katumaasturien kilpaa. Tulokas ei erityisesti erotu ulkomuodoiltaan kilpailijoistaan, muttei toisaalta vieroksutakaan. Maavara 18,5 senttiä ja etenemiskyvyt riittävät selvittämään sorateiden routakuopat. Ajoasetukset voi valita pitoa arvioivan automaatin sekä sport-, snow- ja lock-asetusten välillä. Alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin löytyvät. Vitara-mallisto on äkkiä kerrottu, sillä voimanlähteitä on yksi: 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka jatkeena on joko viisiportainen manuaali tai perinteinen kuusiportainen automaattivaihteisto. Jo alemmalla varustetasolla on vakiona mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja peruutuskamera. Hätäjarrutus seisauttaa auton 5–30 km/h -nopeudesta, joten järjestelmä ehkäisee törmäyksiä eritoten kaupunkiajossa. Tuli muuten – tahallaan – kokeiltua, toimii. GLX:n myötä tulevat muun muassa navigaattori, led-ajovalot, avaimeton kulku- ja käynnistys sekä peruutustutkat eteen ja taakse. Seitsentuumainen kosketusnäyttö on kirkaspintaisena herkkä kiiltelylle ja sormenjäljille. Radion äänenvoimakkuuden säätö näytön pystysuuntaisella liukusäätimellä luonnistuu ainakin tältä koeajajalta kömpelösti. Peruutuskameran kuva on selkeä ja avittaa pysäköijää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ääntä riittää Konepellin alta on jaossa 120 hevosvoimaa. Se riittää auton kuljettamiseen niukin naukin. Ahdinta ja vaihteiston kuudetta vaihdetta jää kaipaamaan, nyt meno on aika ajoin ponnetonta vaikka moottori käy kierroksilla. Käyntiäänien sointi on metallinen. Voimanlähde ei sinänsä elämöi raa’oin riimein, mutta äänieristys jättää toivomisen varaa. Rengasäänet kantavat matkustamoon, liekö kaikupintaisten ovien avustusta. Neljännen sukupolven Vitaran tavaratila on kutistunut sitten edeltäjänsä litraluvuin 375–398, mutta olihan edeltäjän nimikin Grand Vitara. Tavaroille ei ole liikaa tilaa, vaikka muodoltaan kontti selkeälinjainen onkin. Matkustamo sitävastoin on mukavan väljä niin edessä kuin takanakin. Valttina hinta Edullisin neliveto-Vitara maksaa 22 390 euroa. Varustetason parantaminen nostaa hintaa 3 000 eurolla ja automaattivaihteisto 2 500 eurolla. Vitaran nykyisiä neliveto-kilpailijoita ovat muun muassa Dacia Duster (alkaen 22 555 euroa), Opel Mokka (26 960 e), Škoda Yeti (28 947 e) ja SsangYong Korando (29 390 e). Kilpailija löytyy myös omasta leiristä: edullisin Suzuki SX4 S-Cross maksaa 24 937 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Suzuki Vitara 1.6 4WD GLX Hinta alkaen 25 390 € Moottori 1 586 cm³, bensiini, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 156 Nm (4400 r/min) Vääntö 156 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt