19.8.2021

Koeistuttu: Volvon toinen sähköauto tarjoilee sulavien muotojen lisäksi kestävää kehitystä

Volvo C40 Recharge on valmistajansa toinen täyssähköauto ja samalla ensimmäinen coupé-tyylinen katumaasturi. C40:n kuorissa ei tulla koskaan näkemään polttomoottoritekniikkaa.

Ensimmäisten kuvien perusteella C40 näytti vain leikatulla kattolinjalla varustetulta versiolta XC40-katumaasturista. Kun autot ovat vierekkäin, on helppo huomata myös varsin selkeästi erilainen keulan ilme. C40 on huomattavasti sulavamman näköinen myös maskin osalta, sillä se on XC40:stä poiketen yhtenäistä pintaa keulan pinnan kanssa.

Toki suurimmat erot sisarmalliin löytyvät auton peräosasta. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy laskevaan kattolinjaan ja takaosassa uudella ilmeellä toteutettuihin takavaloihin. Sekä katon rajasta, että takaluukun reunasta löytyvät ilmanohjaimet, joilla rikotaan epätoivottua ilman pyörteilyä.

Mittojen suhteen ei ole isoja eroja. Katto on reilun kuusi senttiä matalammalla ja pituutta on puskurien uuden muotoilun myötä muutaman millin enemmän. Sisällä takapenkkiläisten hiukset ovat ymmärrettävästi hieman suuremmassa vaarassa, ja tavaratila on kattoon asti lastattuna pienempi. Perustilavuus on kuitenkin sama 413 litraa kuin XC40:ssä.

Alusta ja voimalinja ovat täysin yhteneviä sisarmallin kanssa. Linjakkaammalle korille ei ole siis lähdetty Volvon tapauksessa hakemaan katetta ajettavuutta muokkaamalla. Molemmilla akseleilla on siis sähkömoottorit ja yhteistehoa on tarjolla 300 kW (408 hv). Akuston kokonaiskapasiteetti on 78 kWh ja WLTP-toimintamatkaksi kirjataan 420 kilometriä. Mallin virallinen nimi on C40 Recharge Twin, jonka viimeinen määre viittaa kahteen moottoriin. Nähtäväksi jää, tuleeko myös C40 tarjolle etuvetoisena, kuten XC40 on tulossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kestäviä materiaaleja

Sisätiloissa C40 erottautuu sisarmallista materiaalien osalta. Verhoilupaneeleissa on käytetty kierrätettyä muovia, ja lattiaverhoilu on valmistettu sataprosenttisesti kierrätetyistä PET-muovipulloista. Yksi verhoiluvaihtoehto sisältää luonnollisesti uusiutuvia villakuituja ja toinen käyttää kierrätetystä muovista valmistetun mokkatekstiilin ja micro-tech-materiaalin yhdistelmää. Perinteistä nahkaa C40:stä ei löydy enää ollenkaan. XC40 ja oletettavasti Volvon muut mallit tulevat tulevaisuudessa noudattamaan samoja kestävän kehityksen linjoja.

Materiaaleja lukuunottamatta kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa. Mittariston näkymä on hyvin pelkistetty ja keskikonsolin multimediajärjestelmä toimii Android-maailmassa. Tämän ansiosta autosta löytyy vakiona esimerkiksi Google Maps -kartat navigointia varten, mutta omenaihmisillä ei ole mahdollisuutta käyttää Apple CarPlaytä.

Hieman enemmän pohdintaa herättää Volvon alkuvuodesta julkaisema päätös varustaa kaikki sähköautot ympärivuotiseen käyttöön sopivilla renkailla. C40 saa ensimmäisenä alleen nämä Recharge-renkaat. Kansankielisesti nämä tunnetaan niin sanottuina M+S tai Keski-Euroopan kitkarenkaina. Näillä on siis laillista ajaa Suomessakin ympäri vuoden, mutta tunnetusti näiden toiminta oikeissa talviolosuhteissa ei ole kovin turvallista. Toki tämä asia ymmärretään myös Volvon maahantuonnissa, ja tehtaan viestinnästä poiketen Suomessa sähkö-Volvoihin tarjotaan myös jatkossa perinteisiä oikeita talvirenkaita.

Yleisesti viistetyillä katoilla varustetut versiot ovat hieman sisarmallejaan kalliimpia, mutta Volvon kohdalla hinnasto tarjoilee iloisen yllätyksen. C40 Recharge Twinin hinta alkaa 62 511 eurosta, mikä on hieman alle 1 000 euroa edullisempi kuin XC40:n sähköversio. Ensimmäiset autot nähdään Suomessa liikenteessä arviolta marras-joulukuussa.

Lähde: Volvo Cars Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta

Luetuimmat