10.3.2021

Volvo ilman talvirenkaita – tätä on täyssähköinen tulevaisuus

Volvo_XC40_electric

Tulevaisuudessa majailee täyssähköinen Volvo ilman talvirenkaita. Volvon koko sähköautomallistossa on jatkossa vakiovarusteena ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu Recharge-rengastus.

Yllättäen pohjoismaalaiselta turvallisuutta perinteisesti painottavalta autonvalmistajalta tulee Volvo ilman talvirenkaita. Jatkossa kaikki Volvon täyssähköautot on varustettu vakiona niin sanotuilla Recharge-renkailla, joita valmistaja mainostaa ympärivuotiseen käyttöön. Ruotsalaismerkki lupailee niiden hallitsevan perinteisiä kesä- tai talvirenkaita monipuolisemmat sääolosuhteet.

Painopiste tuntuisi siirtyneen turvallisuudesta vahvemmin matalan vierintävastuksen, käytön helppouden ja ympäristöystävällisyyden suuntaan. Näitä viimeksi mainittuja asioita painotetaan vahvasti Volvon tiedotteessa.

– Sähköautoissa renkaiden matala vierintävastus on tärkeämpi ominaisuus kuin perinteisissä autoissa, koska sillä on suurempi vaikutus kulutukseen ja toimintamatkaan. Tavallisesti tämä koskee kesärenkaita, mutta me otimme huomioon myös talvikuukaudet ja saavutimme huomattavia etuja sekä asiakkaille että ympäristölle, sanoo Volvon kestävän kehityksen keskuksen johtaja Gisela Blomkvist.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo ilman talvirenkaita

Myös valmistaja myöntää ratkaisun olevan kompromissi. Volvo kirjoittaa: "Recharge-renkaat eivät kuitenkaan välttämättä ole paras vaihtoehto kaikille. Perinteiset kitka- tai nastarenkaat ovat turvallisin ratkaisu asiakkaille, jotka asuvat tai käyvät alueilla, joilla talviolosuhteet ovat ankarat ja lumella tai jäällä ajaminen on yleistä." Näihin voitaneen ainakin osa Suomesta myös laskea ja valmistaja tarjoaakin oikeita talvirenkaita lisävarusteena myös sähköautoihinsa.

Vakiovarusteena Volvon sähköautoissa on kuitenkin jatkossa nämä Recharge-renkaat seuraavilla Pohjois- ja Keski-Euroopan markkinoilla: Alankomaat, Belgia, Islanti, Itävalta, Latvia, Liettua, Moldova, Norja, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekin tasavalta, Ukraina, Unkari ja Viro. Tulee olemaan mielenkiintoista saada näistä aikanaan todellisia talviajokokemuksia Suomen olosuhteissa.

– Täydellisessä maailmassa heräät aamulla, katsot ulos ikkunasta, kuuntelet säätiedotteen ja asennat autoosi olosuhteisiin sopivat renkaat. Tämä ei tietenkään ole käytännöllistä eikä mahdollista, joten Recharge-renkaat tarjoavat tasapainoisimman vaihtoehdon, joka pitää asiakkaat turvassa ympäri vuoden, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen asiantuntija Jan Ivarsson.

Säästöä, säästöä

Volvon uudet Recharge-renkaat lupaavat säästöä monellakin mittapuulla. Ne ovat valmistajan mukaan ensimmäiset ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat, joiden energiatehokkuus on A-luokkaa.

Näin ollen ne voivat vähentää valmistajan mukaan energiankulutusta jopa 8 prosenttia, joka pidentää toimintamatkaa. Tälle olikin XC40 P8 -täyssähköauton koeajon perusteella tilausta, mutta ehkä kulutusta olisi voinut leikata hieman muualtakin.

Volvo haluaisi nähdä yhden rengassarjan käytön yleistyvän, jotta kevytmetallivanteiden tuotantoa voitaisiin vähentää. Tällä tavoitellaan säästöä ilmastolle. Samalla renkaidenvaihtotarve harvenee, joka säästää ainakin aikaa ja vaivaa.

Valmistaja lupailee uusien Recharge-renkaiden hallitsevan hyvin muuttuvat sääolosuhteet erityisesti kuivalla ja kostealla kylmällä tiestöllä. Volvon turvallisuusasiantuntijat väittävät, että noissa olosuhteissa perinteisten kesä- tai talvirenkaiden käyttö olisi vähemmän turvallista ja Moottorin rengastestin tulokset tukevat osin tätä väitettä.

Innovaation kerrotaan noudattavan Volvon linjausta tarjota koko ajan enemmän kestävää kehitystä tukevia tuotteita. Aika näyttää mikä ratkaisun tuomio on Suomessa – toistaiseksi ainakin Keski-Euroopan kitkarenkaat ovat osoittautuneet vaarallisiksi tietyissä olosuhteissa.

Kuvat ja lähde: Volvo

Luetuimmat