3.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: edellä ajavalla autolla ei ole takavalot päällä – miten toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään liikenteessä näkee paljon autoja, joissa ei pala takavalot, vaikka olosuhteet niin vaatisivat. Kysymys: Ennen vilkautettiin pitkiä vastaan tulleelle autolle, jossa ei ollut ajovalot päällä. Mutta miten toimitaan nykypäivänä niiden edessä ajavien autojen kanssa, joilla ei pala takavalot? Tieliikennelain 49 §:n mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. – Lukijan kuvaama tilanne, että vastaantuleva auto lähestyy valoitta – tai tilanteeseen sopimattomilla valoilla – on toki arkipäivää yhä nykyäänkin ja siihen kaukovalojen pari lyhyttä vilkautusta on edelleenkin varsin toimiva lääke, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Viimeisten kymmenen vuoden aikana on myös yleistynyt tilanne, että autolla ajetaan huomiovaloilla silloinkin, kun valaistus- tai keliolosuhteet eivät niiden käyttöä lain mukaan mahdollista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomiovaloilla ajamiseen hämärässä tai kehnoissa keliolosuhteissa liittyy kolme keskeistä riskitekijää: Niillä ei näe ajaa – varsinkaan valaisemattomilla tieosuuksilla. Huomiovalojen ollessa päällä, mittariston valot palavat usein kirkkaampina kuin ajovaloilla ajettaessa. Kirkkaat mittarivalot häikäisevät kuljettajaa ja vaikeuttavat havainnointia autosta ulos. Monessa autossa takavalot eivät pala huomiovaloilla ajettaessa, jolloin auton erottaminen takaapäin lähestyttäessä on vaikeaa. Vääränlaisten valojen käyttö siis aiheuttaa vaaraa. Tieliikennelain 47 §:ssä ohjeistetaan, että ”ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen”. – Edellä mainituista merkinantokeinoista kyseiseen käyttötarkoitukseen soveltuu valomerkki. Jos ajaa perä pimeänä ajavan auton takana, voi tosiaan kaukovaloja pari kertaa lyhyesti vilauttamalla yrittää kiinnittää edellä ajavan huomion. Tämä on kuitenkin tärkeää tehdä sellaisessa tien kohdassa, jossa ei ole vastaan- tai sivuilta tulevaa liikennettä. Näin vältytään varmimmin vastaantulijoiden häikäisyltä ja sivutieltä tulijan väärinymmärryksiltä, Vesalainen muistuttaa. Jos edellä ajava ei parista merkinantoyrityksestä huolimatta sytytä ajo- ja takavaloja, ei kaukovalojen väläyttelyä kannata jatkaa. Pitkät valoshowt tien päällä varastavat muiden tienkäyttäjien huomion ja vaikeuttavat heidän havainnointiaan. Myös oma ajaminen vaikeutuu ja vaarantuu, jos huomiota jakaa tarpeettoman pitkään kaukovalojen vilkutteluun. Mikäli päätyy ohittamaan perä pimeänä ajavan auton, voi ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattuaan vielä yrittää antaa hänelle merkin hätävilkkuja vilkauttamalla, tieliikennelain 51 §:n mukaisesti: ”Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.” Tämä on kuitenkin tehtävä vasta sitten, kun ollaan jo turvallisen etäisyyden päässä ohitetusta. – Olennaista olisi, että ihmiset tutustuisivat oman autonsa valojen toimintaperiaatteeseen eli selvittäisivät, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat sekä ajo- että takavalot, Vesalainen korostaa. Tiedosta erityisesti nämä ajovalojen käytöstä: Huomiovalojen kanssa auton takavalot, autosta riippuen, joko palavat tai eivät pala. Ajovalojen ollessa päällä takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”0”-asennossa – autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai sitten siinä palavat huomiovalot. Tällöin osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Valokatkaisijan ollessa ”auto”-asennossa – autossa palaa keliolosuhteista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Ajovalojen palaessa myös takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”seisontavalo”-asennossa – autossa palavat parkit (virallisesti etuvalot) ja takavalot. Seisontavaloja (etuvaloja) käytetään vain auton ollessa pysähdyksissä. Valokatkaisijan ollessa ”ajovalot päällä”-asennossa – autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Valojen toimintaperiaatteeseen tutustumisen lisäksi on olennaista huolehtia, että ne ovat kunnossa ja puhtaat. Rikkoontuneet polttimot on vaihdettava mahdollisimman pian ja lumet puhdistettava valojen päältä tarvittaessa myös kesken matkan. Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä perävaunun vakuutus korvaa? 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta