3.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: edellä ajavalla autolla ei ole takavalot päällä – miten toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään liikenteessä näkee paljon autoja, joissa ei pala takavalot, vaikka olosuhteet niin vaatisivat. Kysymys: Ennen vilkautettiin pitkiä vastaan tulleelle autolle, jossa ei ollut ajovalot päällä. Mutta miten toimitaan nykypäivänä niiden edessä ajavien autojen kanssa, joilla ei pala takavalot?Tieliikennelain 49 §:n mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.– Lukijan kuvaama tilanne, että vastaantuleva auto lähestyy valoitta – tai tilanteeseen sopimattomilla valoilla – on toki arkipäivää yhä nykyäänkin ja siihen kaukovalojen pari lyhyttä vilkautusta on edelleenkin varsin toimiva lääke, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Viimeisten kymmenen vuoden aikana on myös yleistynyt tilanne, että autolla ajetaan huomiovaloilla silloinkin, kun valaistus- tai keliolosuhteet eivät niiden käyttöä lain mukaan mahdollista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomiovaloilla ajamiseen hämärässä tai kehnoissa keliolosuhteissa liittyy kolme keskeistä riskitekijää:Niillä ei näe ajaa – varsinkaan valaisemattomilla tieosuuksilla. Huomiovalojen ollessa päällä, mittariston valot palavat usein kirkkaampina kuin ajovaloilla ajettaessa. Kirkkaat mittarivalot häikäisevät kuljettajaa ja vaikeuttavat havainnointia autosta ulos. Monessa autossa takavalot eivät pala huomiovaloilla ajettaessa, jolloin auton erottaminen takaapäin lähestyttäessä on vaikeaa.Vääränlaisten valojen käyttö siis aiheuttaa vaaraa. Tieliikennelain 47 §:ssä ohjeistetaan, että ”ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen”.– Edellä mainituista merkinantokeinoista kyseiseen käyttötarkoitukseen soveltuu valomerkki. Jos ajaa perä pimeänä ajavan auton takana, voi tosiaan kaukovaloja pari kertaa lyhyesti vilauttamalla yrittää kiinnittää edellä ajavan huomion. Tämä on kuitenkin tärkeää tehdä sellaisessa tien kohdassa, jossa ei ole vastaan- tai sivuilta tulevaa liikennettä. Näin vältytään varmimmin vastaantulijoiden häikäisyltä ja sivutieltä tulijan väärinymmärryksiltä, Vesalainen muistuttaa.Jos edellä ajava ei parista merkinantoyrityksestä huolimatta sytytä ajo- ja takavaloja, ei kaukovalojen väläyttelyä kannata jatkaa. Pitkät valoshowt tien päällä varastavat muiden tienkäyttäjien huomion ja vaikeuttavat heidän havainnointiaan. Myös oma ajaminen vaikeutuu ja vaarantuu, jos huomiota jakaa tarpeettoman pitkään kaukovalojen vilkutteluun.Mikäli päätyy ohittamaan perä pimeänä ajavan auton, voi ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattuaan vielä yrittää antaa hänelle merkin hätävilkkuja vilkauttamalla, tieliikennelain 51 §:n mukaisesti: ”Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.” Tämä on kuitenkin tehtävä vasta sitten, kun ollaan jo turvallisen etäisyyden päässä ohitetusta.– Olennaista olisi, että ihmiset tutustuisivat oman autonsa valojen toimintaperiaatteeseen eli selvittäisivät, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat sekä ajo- että takavalot, Vesalainen korostaa.Tiedosta erityisesti nämä ajovalojen käytöstä:Huomiovalojen kanssa auton takavalot, autosta riippuen, joko palavat tai eivät pala. Ajovalojen ollessa päällä takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”0”-asennossa – autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai sitten siinä palavat huomiovalot. Tällöin osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Valokatkaisijan ollessa ”auto”-asennossa – autossa palaa keliolosuhteista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Ajovalojen palaessa myös takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”seisontavalo”-asennossa – autossa palavat parkit (virallisesti etuvalot) ja takavalot. Seisontavaloja (etuvaloja) käytetään vain auton ollessa pysähdyksissä. Valokatkaisijan ollessa ”ajovalot päällä”-asennossa – autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Valojen toimintaperiaatteeseen tutustumisen lisäksi on olennaista huolehtia, että ne ovat kunnossa ja puhtaat. Rikkoontuneet polttimot on vaihdettava mahdollisimman pian ja lumet puhdistettava valojen päältä tarvittaessa myös kesken matkan.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?